האם ייתכן כי אנחנו עומדים לפני מהפכה? יכול מאד להיות, והפעם על הפרק: נשים לראשות העיר. למעשה, נראה כי מיטב הערים הקוסמופוליטיות בעולם מתחרות ביניהן מי מהן תציב לראשונה אישה בראשה.

 

עוד ב Onlife:

 

 

האישה הראשונה והלסבית הראשונה לעמוד בראשות עיריית ניו יורק

בבירה הצרפתית פריס תעמוד, כפי הנראה, אישה בראשות העירייה בתום הבחירות שתיערכנה בשנה הבאה. מאחר שגם מפלגת הימין–מרכז וגם המפלגה הסוציאליסטית העמידו בראשן נשים כמתמודדות על התפקיד הנכסף, המצב כרגע הוא שכמעט בכל תסריט אפשרי, תהיה זו אישה שתטפס את מדרגות ההוטל דה וויל הפריזאי – הארמון המפואר המאכלס את  בית העיריה מאז המאה ה - 14 – כראשת עיר.

 

מפלגת הימין–מרכז, אשר עדיין מתמודדת עם ההפסד הצורם של ניקולא סרקוזי בבחירות לנשיאות, העמידה את נטלי קוסיוסקו-מוריזה, 40, שרת הסביבה והדוברת לשעבר של סרקוזי. יריבתה במפלגה הסוציאליסטית היא אן הידאלגו, 53, סגניתו של ראש העיר היוצא. קוסיוסקו-מוריזה, אשר חרף המחאות מביתה הפוליטי הביעה תמיכה בחוק המתיר נישואים חד מיניים בצרפת, אף רואה את עצמה כמועמדת לנשיאות צרפת בבחירות הבאות בשנת 2017.

 

נטלי קוסיוסקו-מוריזה (צילום: רויטרס)

 

גם בתפוח הגדול המרוץ לראשות העיר מתחמם, לקראת הבחירות בנובמבר הקרוב. אחת המועמדות המובילות לתפקיד ראשת עיריית ניו יורק היא הפוליטיקאית המקומית כריסטין קווין, 47, נציגת המפלגה הדמוקרטית, דוברת ויושבת ראש מועצת העירייה מאז שנת 2006.

 

דוברת ויושבת ראש עיריית ניו יורק. כריסטין קווין (צילום: דייויד שנקבון)

 

קווין היא האישה הראשונה המכהנת בתפקיד זה, וכן האישה הלסבית הראשונה המועמדת לתפקיד ראשת עיריית ניו יורק. לפני כשנה התחתנה קווין באירוע מתוקשר עם בת זוגה עורכת הדין קים קאטולו, והשתיים מתגוררות בשכונת צ'לסי הידועה במנהטן. סיכוייה של קווין להיבחר גבוהים, בין היתר, גם הודות לתמיכה לה היא זוכה מראש העיר המכהן (והרפובליקני) מייקל בלומברג.

 

           כריסטין קווין במצעד הגאווה בניו יורק ב- 2008 (צילום:תומס גוד)

 

האם גם אצלנו יש סיכוי לשינוי?

בחזרה אלינו, לזירה המקומית, ותחילה מעט היסטוריה: האישה הראשונה אשר עמדה בראש מועצה אזורית בישראל היא חייקה גרוסמן–אורקין שעמדה בראש המועצה האזורית געתון בין השנים 1950-1951. האישה הראשונה שעמדה בראשות עיר הייתה חנה לוין, שעמדה בראשות עיריית ראשון לציון בשנים  1956-1959, והיחידה שנבחרה לתפקיד הזה עד שנת 1998.

 

ומה המצב בישראל 2013? לא מזהיר. מתוך 255 עיריות ומועצות מקומיות, רק חמש נשים עומדות בחזית, וזאת לאחר פרישה של יעל גרמן – ראשת עיריית הרצליה לשעבר, כיום שרת הבריאות מטעם מפלגת יש עתיד. חמש הנבחרות הן מרים פיירברג בנתניה, טלי פלוסקוב בערד, פלורה שושן במועצה של מצפה רמון, סיגל מורן במועצת 'בני שמעון' וד"ר מטי צרפתי-הרכבי מהמועצה אזורית יואב. על פי נתוני 'מרכז השלטון המקומי', מתוך 3250 נבחרי ציבורי במועצות השונות, פחות מ – 400 הן נשים. כאמור, הרחק משיעור הנשים באוכלוסייה, אשר עומד על 51%.

 

ראשת עיריית הרצליה לשעבר, יעל גרמן (צילום: מתוך אתר מפלגת יש עתיד)

 

אך האם הבחירות המוניציפליות, שיערכו באוקטובר הקרוב, יביאו עמן משב רוח מגדרי מרענן גם אצלנו בלבנט? תלוי מאיזו זווית מסתכלים.

 

בשתי הערים הגדולות ירושלים ותל אביב אין, נכון להיום, נשים אשר מתמודדות על התפקיד. מנגד, נראה כי המאבקים הציבוריים האחרונים למען ייצוג ונראות נשים במרחב הציבורי עושים את שלהם וקרוב ל- 40 נשים הגישו כבר את מועמדותן בבחירות הקרובות לעמוד בראש ראשות מקומית, בין היתר בערים הרצליה, ראשון לציון, אילת, אריאל, אשקלון, גבעתיים, הוד השרון, שדרות ועוד.

 

בהרצליה נראה כי ראשת העיר היוצאת גרמן השאירה אחריה מוטיבציה והשראה רבה לנשות העיר. עד עתה הודיעו כבר שלוש נשים כי יתמודדו על התפקיד היוקרתי והמחייב. בחיפה הודיעו שתי נשים כי יתמודדו בבחירות המקומיות על ראשות העירייה: האחת היא חברת מועצת העיר וסגנית ראש העיר, יוליה שטראים, והשנייה היא האדריכלית ד"ר עינת קליש-רותם.

 

אישה בבית שמש, טרנסג'נדרית בקריית ביאליק

המהפכה המגדרית אינה שייכת רק לנשים, ובקריית ביאליק מתמודדת על מקום במועצה דנה נחמני, הטרנסג'נדרית הראשונה בארץ שעושה את זה. נחמני בת ה- 33, שמתמודדת על מקום מטעם רשימת "צעירים למען ביאליק", בראשות שני אוצ'קובסקי, לא מגדירה את עצמה כנציגת הקהילה בלבד."לא נתקלתי עדיין בתגובות עוינות או בפוביה, ומאידך אני לא ממנפת את סיפור החיים שלי", אמרה בראיון לחדשות ערוץ 2. "אני לא 'נושאת הדגל', אלא באה לייצג את כל הצעירים - סטרייטים, הומואים, אתיופים, רוסים ומזרחים".

 

משמח במיוחד לשמוע כי בעיריית בית שמש, עיר שידעה משברים חברתיים לא מעטים בשנים האחרונות, כולל אירועים תוקפניים כלפי נשים במרחב הציבורי ותופעות של הדרת נשים, מתמודדת אישה מטעם סיעת הבית היהודי; מנהלת תיכון ואשת החינוך המוערכת מהמגזר הדתי לאומי, עליזה בלוך. בלוך, בת 46 נשואה ואם לארבעה, נהנית מתמיכה רחבה יחסית של הקואליציות העירוניות, כך שנראה כי סיכוייה להיבחר גבוהים ביותר.

 

תעמוד בראשות עיריית בית שמש? עליזה בלוך (צילום מתוך עמוד הפייסבוק שלה)

 

במסיבת העיתונאים שערכה לאחרונה אמרה בלוך כי הרעיון הגיע דווקא מתושבי העיר. "אני אשת חינוך ומובילה בתחום. לא חשבתי על הפוליטיקה, אבל תושבי העיר עודדו אותי לצאת מאזור הנוחות שלי", אמרה. "אני רוצה לעשות שינוי משמעותי בבית שמש. אני תושבת העיר 20 שנה וקשה לי לראות את העיר בשנים האחרונות. אנחנו חייבים להתאחד כדי להוביל שינוי לעיר שלנו". עכשיו רק נותר להמתין לתוצאות ולראות האם השינוי באמת בדרך.