ככל שהתמעטו הבנות על הבמה כך עלה הזמזום מאחורי הקלעים. הסטייליסטיות, מעצבי השיער, המפיקים הזוטרים והעיתונאיות הספורות שעמדו מאחורי הקלעים בטקס מלכות היופי של ישראל כבר סימנו לעצמן את "האתיופית" כבר בשלב חצי הגמר אבל רק שהונח הכתר העצום על ראשה של ייטאייש איינאו, נשמעה מעין הנחת רווחה כללית בקרב אלה אלה שהציצו לבמה מאחורי הקלעים. "עוד לא הייתה לנו מלכת יופי אתיופית" סיכמה בקול אחת המאפרות את מה שכולם חשבו, "היא תעשה הרבה רעש".

 

איינאו, ששמה קוצר בפמיליאריות ישראלית זריזה ל"טיטי" עוד במעמד הטקס אכן מקיימת את ההבטחה שטמונה בה. בניגוד למלכות יופי שנבחרו בשנים קודמות ושמותיהן ישלפו רק בליהוק הריאליטי הבא, טיטי איינאו מככבת ופורצת את גבולות הגזרה הברורים של פוזיציית מלכת היופי והופכת לדוגמנית מקצועית. הרעש התקשורתי המפרגן שמלווה אותה ואת הקמפיינים שבכיכובה (מלבד קמפיין לנותני החסות של התחרות היא גם מובילה קמפיין של משקפי שמש, מצטלמת להפקות מגזין שוות וממש אתמול חתמה עם חברת גולף להיות הפרזנטורית שלהם), סולל את הדרך גם לדוגמניות כהות עור אחרות כמו: טהוניה (מבית "האח הגדול") ומסייע לחשיפה התקשורתית של זמרות ושחקניות כהות עור שפרצו לתודעה בתקופה האחרונה, כמו אסתר רדא, רודי ביינסן ועתליה פירס.

 

טיטי איינאו - מלכת היופי של ישראל לשנת 2013. צילום: ששון משה

 

דוגמניות כהות עור שמככבות לאחרונה בקמפיינים מקומיים (חפשו אותן בצילומי הקטלוג של אתר האופנה פאשסטנעמה בצלאל ובקמפיינים נוספים שיצאו לקראת הסתיו הקרוב) מקבל חיזוק משמעותי גם בזירת האופנה העולמית.

 

בכתבה שפורסמה לפני מספר ימים בהפינגטון פוסט וסקרה את מצבן של דוגמניות כהות עור בתעשיית האופנה, הודיעה הכתבת בעליזות כי בית האופנה דיור ליהק לראשונה שש דוגמניות כהות עור למסלול התצוגה במסגרת שבוע ההוט קוטור ובכך "שבר טאבו של שנים והסיר מעליו את קללת הגזענות". השינוי אגב, מיוחס למעצב ראלף סימונס שנכנס בשנה האחרונה לנעליו של מעצב הבית במקומו של ג'ון גליאנו ומפגין הלך רוח ליברלי וסובלני יותר מקודמו בתפקיד.

 

גם בפראדה, בית אופנה שאינו חושש מחידושים אופנתיים, העיזו ללהק לקמפיין סתיו/חורף 2013 את הדוגמנית הקנייתית בת ה-19 מאליקה פירת', 19 שנה לאחר שנעמי קמפבל הופיעה בפעם האחרונה על מסלול של בית האופנה האיטלקי. 

 

 

ביונסה מרוטשת: טעות איומה או גימיק שיווקי?

האם הזמרת הכי מפורסמת בעולם נתנה למעצב העל, רוברטו קוואלי, לרטש אותה ללא ידיעתה, או שהכל חלק מקמפיין שיווקי? 

לכתבה המלאה

השינוי ההצהרתי של שני בתי האופנה החשובים בתעשייה הוא אכן מבורך, אך עדיין מוקדם מדי לקבוע אם מדובר בטרנד תקופתי או בשינוי מהותי. במאמר שפורסם בניו יורק מגזין תחת הכותרת "מה משמעות מינוי הדוגמנית השחורה החדשה של פראדה לתעשיית האופנה?" נטען כי ליהוק הדוגמניות השחורות למסלול התצוגה של דיור נובע מכך שרוב ההשראה לקולקצייה הנוכחית הגיעה מאפריקה ו"זה היה מגוחך אם לא היו מלהקים דוגמנית שחורה", ושהדימיון של פירת' הצעירה לנעמי קמפבל הצעירה סייע לה להשיג את הג'וב.

 

למעשה, מאז נעמי קמפבל, הדוגמנית השחורה הכי מצליחה בהיסטוריה ומי שהיתה אחת מחבורת דוגמניות העל של שנות ה-90, וטיירה בנקס, שהיתה לדוגמנית השחורה הראשונה שהופיעה על השערים של ספורט'ס אילוסטרייטד ו-GQ (גם סביב שנות ה-90 המאוחרות) לא קמה באמת דוגמנית שחורה שהצליחה להיכנס לפתנתיאון הדוגמניות המוכרות והמרוויחות.

 

במגזין אף ציינו כי בשבוע האופנה האחרון 90% מהדוגמניות על המסלול היו בעלות עור בהיר וליהוק של דוגמניות לא-לבנות, לא צריך להיות נדיר כל כך. עצם העובדה שכל שינוי מזערי מקבל כותרות מעיד על המצב החריג שבו נמצא שוק האופנה העולמי".

 

הדוגמנית מאליקה פירת' לקמפיין הסתיו/חורף של פראדה

 

ברוח זו ייתכן כי גם האופטימיות שבה מתקבלת הופעתן של דוגמניות ממוצא אתיופי ודוגמניות כהות עור בישראל היא מוגזמת. הרי רק לפני כמה שנים הציתה התעשייה את הטרנד השחור ודוגמניות כמו ישראלה אבתאו, אסתי ממו ופנטה פראדה גזרו קופונים שמנמנים עם לוק ייחודי שסוקר בתקשורת כסמל לכור ההיתוך הישראלי ו"פריצתן של הדוגמניות האתיופיות". אולם, כיום כמעט כולן אינן עובדות בישראל וחלקן אף פרשו מהמקצוע. 

 

החשש הוא שגם טיטי וחברותיה, שזוכות כעת לתמיכה ואהדה פומבית מחבקת (שגם נגזרות מאישיותן הנעימה של הנ"ל) יעלמו תוך זמן קצר מרשימות הליהוק של סוכני הדוגמניות ומעצבות האופנה ומגמת השינוי תהפוך לטרנד חולף.

 

מתוך קמפיין חורף 2011-2012 של נעמה בצלאל. צילום: איתן טל

 

מתוך קמפיין קולקציית קיץ 2013 של אתר fashest.com. צילום: דנה קרן

 

בנוסף, נוכחותן בפריים טיים של נשים יפות, תמירות וחזקות מהעדה האתיופית עלולה ליצור מקסם שווא של שינוי שבוודאי אינו מתבטא בשטח. בעוד נשים ספורות מצליחות להגיע אל מול עדשות המצלמה (ונשמעה ביקורת על כך שמדובר רק על נשים ורק במקצועות היופי שדורשים מהם חשיפה פיזית וצמצום תכונות אופי אחרות), רוב הקהילה האתיופית מצויה עדיין בקשיי הסתגלות וסובלת מגזענות רחבה בכל תחומי החיים בחברה הישראלית. האם הופעתן של דוגמניות אתיופיות מציפה את קשיי ההיטמעות וגילויי הגזענות שבהם נתקלים יוצאי העדה או רק מטשטשת אותם באשליית נורמליזציה? ואם לומר זאת בצורה יותר בוטה - האם העובדה שטיטי היא מלכת היופי של ישראל תעזור לאחיה יילק לעבור סלקציה במועדונים בת"א?

 

טיטי וחברותיה זוכות כיום לשטיח אדום ואופציות חדשות בתחום הדוגמנות, המשחק והשירה שלא היו פתוחות לפניהן לפני מספר שנים. הן החלוצות ומובילות הדרך ועליהן מוטלת האחריות להפוך מפלקט לעידוד הסובלנות בישראל לנשים בעלות משקל ואמירה משמעותית שתסלול את הדרך לעוד רבים שילכו בעקבותיהן. עלינו מוטל לקבל את השינוי, לעודד אותו ולאמץ אותו בתקווה שעוד כמה שנים דוגמנית כהת עור לא תתפס כגימיק יחצ"ני אלא כחלק מהנורמה הרווחת.