שיניים לבנות נתפסות אצל רבים לסמל של חוזק, בריאות ויופי. יותר ויותר צעירים פוקדים את מרפאות השיניים בתקווה לצאת עם חיוך של מיליון דולר. כדאי לדעת, שלמרות שמדובר בהליך קוסמטי בלבד משרד הבריאות הישראלי הוציא דף הנחיות על פיו רופאי שיניים רשאים לבצע את תהליך ההלבנה משום שמדובר בחומרים חזקים שעלולים לגרום לנזק לשן ולכוויות ברקמות הרכות.

 

עוד באון לייף:

 

ממה מושפע גוון השיניים

הלבנת השיניים פועלת למעשה על השכבה הפנימית של השן ולא על החיצונית כמו שרבים נוטים לחשוב. "השיניים שלנו בנויות מכמה חלקים, מסביר ד"ר יוסי שי, רופא שיניים, בעל מרפאה פרטית המתמחה בבריאות הפה ואסתטיקה דנטלית. "שכבת האימייל, השכבה החיצונית שנקראת גם זגוגית השן והיא שכבה שקופה ומתחתיה שכבת הדנטיל ולה צבע צהבהב המשתנה עם הגיל.

 

צבע השיניים שלנו משתנה במשך השנים כתוצאה ממגוון סיבות, חומרים בעלי צבע אותם אנחנו אוכלים ושותים בהם: קפה, תה, יין, צבעי מאכל, ועישון. כמעט כל מה שאנחנו אוכלים היום מכיל צבע מסויים וגם צריכת תרופות משפיעים על צבע השיניים שלנו."

 

לצד הגורמים החיצוניים שמשפיעים על צבע השיניים גם חבלות, טיפולי שורש וסתימות משפיעים על צבע השיניים שלנו. וזאת הסיבה בגלל תהליך ההלבנה יעיל יותר בקרב צעירים מאשר מבוגרים. "כאשר מגיע אלי מטופל למרפאה לביצוע הלבנה יש כמה דברים שחשוב לוודא ולברר לפני תחילת התהליך", אומר ד"ר שי.

 

"דבר ראשון חשוב מאוד לתאם ציפיות. הלבנת שיניים לא גורמת לשיניים להיות לבנות צחורות כמו שרואים בטלוויזיה, הצלחת הטיפול ורמת ההלבנה מושפעת ממספר דברים והמרכזי שבהם הוא המצב הדנטלי של הפה. שיניים עם סתימות, טיפולי שורש וכתרים לא יכולות להפוך ללבנות צחורות. ולכן את ההלבנה אנחנו עושים רק על שיניים טבעיות שלא עברו טיפול. כמו כן, חשוב מאוד לפני תחילת ההלבנה לבצע ניקוי אבנית , תהליך ההלבנה לא יצליח על אבנית, ולוודא שאין עששת בפה ואין סתימות שיש לתקן. את כל התהליך הזה מהותי לבצע לפני ההלבנה בכדי שההלבנה באמת תצליח."

 

כל תהליכי ההלבנה מתבצעים באותו האופן, חומר מלבין, בריכוזים שונים, מונח על השן ומשפיע על שכבת הדנטיל לשנות את צבעה. בגלל שחומר ההלבנה דומה בהשפעתו להשפעת מי חמצן חשוב שהתהליך יתבצע בדייקנות ובמיומנות והחומרים לא יזלגו לחניכיים או לחלל הפה.

 

הכי יקר - הדבקה

מי שרוצה חיוך צחור ובוהק שככל הנראה ישאר איתו לכל החיים ואין לו בעיה כספית, הדבקה היא התשובה עבורו.

"הדבקה היא תהליך יקר ורק מעטים יכולים להרשות לעצמם, מדובר בהדבקה של חרסינה לבנה על כל שן ושן באופן מיוחד. כל חלק חרסינה כזה מותאם למבנה השן ועתיד להשאר שם, כאשר התהליך מבוצע על ידי איש מקצוע מיומן בתהליך, לכל החיים", אומר ד"ר שי. במקרים הללו מצפים את השיניים הנחשפות בזמן החיוך, לא את כל שיניי הפה.

 

הלבנה בעזרת קרן מחממת

תהליך המתבצע במרפאת השיניים תוך פחות משעה. "הלבנת שיניים באמצעות לייזר, פחות שכיחה כיום בגלל שינוי סוגי החומרים ויצירת תהליך שכרוך בפחות סיכון", אומר ד"ר שי.

 

"הלבנת ZOOM הפכה לטיפול הטרנדי ביותר כיום בתחום הלבנת השיניים ומתבצעת בעזרת מנורת לד כחולה שמחממת את החומר הפעיל בג'ל ההלבנה המונח על השן על ידי רופא השיניים . שתי השיטות הם טיפולי הלבנה שמתבצעות במרפאה על ידי רופאי שיניים."

 

בשתי השיטות העיקרון זהה, רופא השיניים מניח חומר הלבנה, שונה בכל שיטה, על השן ובעזרת קרן הלייזר או מנורת הלד מחמם את חומר ההלבנה וגורם לו לשכפול החומר הפעיל ובכך מעצים את יכולת ההלבנה שלו. "המנורה עובדת בסשנים של 10 עד 12 דקות כל פעם, מסביר ד"ר שי, ובדרך זאת ניתן להבהיר את השיניים בבת אחת."

 

אחרי התהליך המטופל צפוי לסבול במשך מספר ימים מרגישות בשיניים. את התהליך הזה מסיימים כאמור בטיפול אחד הנמשך כשעה, וזה בהתאם למצב הפה ורמת ההלבנה הנדרשת.

 

שילוב של בית ומרפאה

הלבנת שיניים באמצעות סד נחשבת למעשה הלבנת שיניים ביתית אבל את הסד הייעודי להלבנה מכין רופא השיניים על פי מבנה השיניים הייחודי של כל מטופל. "היתרון הגדול בתהליך זה, אומר ד"ר שי, שאם אחרי שנה או אפילו יותר המטופל מבקש לחזור או לחזק את רמת  ההלבנה כל מה שהוא צריך זה את החומר המלבין, הסד כבר קיים."

 

בתהליך זה רופא השיניים מכין סד פלסטי גמיש מיוחד אשר בתוכו מניח המטופל בביתו ג'ל הלבנה המוכן לו בתוך מזרקים מיוחדים. הסד למעשה שומר שהחומר הפעיל יבוא במגע רק עם השיניים ולא עם החניכיים. המטופל צריך לשהות עם הסד על שיניו במשך כשעתיים בכל יום למשך שבועיים עד שישה שבועות, בהתאם לתוצאה הנדרשת ולמצב השיניים. התוצאות של הלבנה זו  כאמור הדרגתיות ורק אחרי כמה שבועות נראה שינוי בצבע השיניים, שצפוי להשפיע יותר משנה. כל זה כמובן בהתאם לשגרת חייו של המטופל - תזונה ועישון הם שני גורמים שמשפיעים על צבע השן.

 

תכשירי מדף 

ברשתות הפארם השונות מצויים מוצרים אשר מציעים הלבנת שיניים בשיטת "עשה זאת בעצמך". בתכשירים אלה ריכוז נמוך של חומר פעיל להלבנה והאפקט אותו אתם עתידים לקבל לא תמיד מוצלח כמו במרפאת השיניים וזאת משום שהמריחה לא מתבצעת על ידי איש מקצוע מיומן ובמקרים רבים חומר ההלבנה נוטה להתערבב עם הרוק בחלל הפה ובכך אין מיצוי מקסימלי לטיפול המלבין.

שניים מתוך מוצרים הללו מדגימים נפלא טכניקות שונות להלבנה. באחד יש פסי הלבנה אותם יש להדביק על השיניים פעמיים ביום במשך שבועיים. התוצאות נראות לעין לאחר כשבועיים ומחזיקות מעמד קרוב לשלושה חודשים, אז יש צורך לחזור על הטיפול.

 

טכניקה נוספת היא מריחת חומר הלבנה שמצוי בבקבוק קטן דמוי לק עם מברשת עדינה. את החומר יש למרוח על השיניים ולהשאיר אותו שם במשך חצי דקה ואז להמנע מכל מאכל או שתיה למשך כרבע שעה. התוצאות נראות לעין תוך זמן קצר יחסית ומחזיקות מעמד כחודשיים אז יש צורך לחזור על הטיפול.

 

תרופות סבתא 

לצד תכשירי ההלבנה וטיפולי ההלבנה השונים יש לא מעט "שיטות הסבתא" שעלולות לגרום לנזק לשיניים, לחניכיים ולחלל הפה. שפשוף השן בסודה לשתיה, מלח גס ו/או מיץ לימון נחשבים לטיפולים טבעיים שיהפכו שיניים צהובות או שחורות ללבנות. רופאי השיניים ומשרד הבריאות מזהירים מהשפעות קשות שחומרים אלה עשויים לעשות למבנה השן ולחניכיים.

 

סודה לשתיה עלולה לשחוק את שכבת האימייל של השן, שכאמור לא היא אחראית כלל על צבע השיניים, הפגיעה היא בלתי הפיכה ועלולה לגרום ליותר נזק מתועלת. מיץ הלימון החומצי שוחק גם הוא את שכבת האימייל ועלול לגרום לחורים וחריצים על זגוגית השן. מי מלח עלולים להרוס את האימייל אבל גם לגרום לכוויות ברקמות הרכות.

 

אם החלטתם בכל זאת להלבין חשוב כאמור להקפיד על כמה דברים לפני התחלת התהליך, התיעצות ובדיקה מקיפה אצל רופא שיניים אשר מוודא שאין עששת ובנוסף ניקוי שיניים אצל השיננית.

להצלחת הטיפול המלבין הפה חייב להיות בריא, ללא חורים, נקי וללא סתימות לקויות.

 

 

טיפים לשמירה על שיניים לבנות לפני ואחרי הלבנה

  • הימנעות ממאכלים שיש בהם צבע מאכל או משתייה מרובה של קפה, תה, מיצי הדרים ויין - כולם מכילים חומרים חזקים טבעיים ומלאכותיים העלולים לפגוע בצבע השן או בתהליך ההלבנה.
  • הימנעו מעישון - הוא צובע את השיניים.
  • הקפדה על צחצוח שיניים, ביקור אצל שיננית, שמירה על היגיינה דנטלית.
  • צחצחו כמה שיותר - צחצוח יעזור לנקות את השיניים ולשמור על צבע בהיר.
  • גוונים שמחמיאים לשיניים - ליפסטיק כהה, עור שזוף וגוון החולצה יכולים ליצור אשליה של שיניים לבנות יותר.
  • תכשיטי זהב עלולים ליצור אפקט של שיניים בגווני צהוב.