לפעמים נדמה שכל בילוי בים מסתיים בדיוק באותם טעמים ועם נוכחות חובה לקינוח מסורתי - קרטיב או טילון. במקרים אחרים וטובים פחות, ארוחת הים מושתתת על נקניקיה בלחמניה מופקעת מחיר וצ'יפס שראה ימים בריאים יותר. זה מה שחוות רוב המשפחות המבקרות בים בימי החופש הגדול. אחרי הכל, חול הוא לא מצע אידיאלי לפתיחת שולחן. מצד שני, מה בדבר קצת גיוון עבור מי שמאס בשגרת הקופסאות המשמימה? מי אמר שחייבים לסבול?

 

בדיוק לשם כך כינסנו שלושה בשלנים הלוקחים חלק במיזם הקולינרי "יאמי" - אתר הבשלנים הביתיים של ישראל, והצבנו בפניהם משימה: עליהם לבחור את המתכון המתאים ביותר לדעתם לאכילה בים. כזה שיהיה גם משביע, גם עמיד בחום, גם אהוב על ילדים וגם כזה שנאכל במינימום לכלוך, פירורים וכתמים.

 

כל אחד מהבשלנים בחר את המנה המנצחת, והרי לפניכם המתכונים והסיפורים מאחורי מנות הים הנבחרות, שגם אתם יכולים להכין בקלות בבית עם הילדים ולשנע לים ללא חשש.

 

 

פשטידת אטריות ופטריות באדיבות טלי (תבשלי-לי) כהן ארזי
"להגיע לחוף, לפתח רעב ולחכות לפתוח את קופסאות האוכל שהבאנו מהבית, זהו רגע מכריע", מסבירה טלי, "מה ייצא משם? באיזה מצב? כל קופסה וההפתעה שהיא מכינה. פשטידה היא מאכל אידיאלי. היא מזינה, משביעה, לא מלכלכת ובעיקר אהובה מאוד על ילדים. את פשטידת הפטריות-אטריות שלי, אני מכינה בפיקניקים משפחתיים מסורתיים, וכל הילדים ממתינים תמיד לרגע בו אוציא את הפשטידה מהקופסה ואתחיל לחלק. בגדול, יש בה הכל: היא טעימה מאוד, פשוטה להכנה, נחתכת בקלות ולא מותירה לכלוך. עכשיו גם אתם מוזמנים לנסות".

 

צילום: משק 8

 

החומרים ל-10-8 מנות:

1 חבילה אטריות רחבות 

2 בזיליקום, קצוץ

2 ביצים

6 טיפות שמן שומשום

מעט שמן קנולה לטיגון

1 סלסילת פטריות שמפיניון

1 בצל בינוני, קצוץ

2 כפות אבקת מרק פטריות או בצל

1 שמנת מתוקה

מלח ופלפל
גבינת פרמזן, מגוררת

אופן ההכנה

  1. מבשלים את האטריות לפי הוראות היצרן. מסננים ומטפטפים מעט שמן שומשום.
  2. מטגנים את הבצל במעט שמן, מוסיפים את הפטריות, הבזיליקום, אבקת המרק והשמנת המתוקה. מורידים מהאש, מצננים מעט ומוסיפים את הביצים.
  3. מעבירים לתבנית מלבנית משומנת, מפזרים גבינת פרמזן מגוררת ואופים במשך 40 דקות בתנור שחומם מראש ל- 180 מעלות. כשהפשטידה מתקררת, חותכים לריבועים ומאפסנים בכלי אטום. הפשטידה טעימה מאוד גם כשהיא חמה וגם בטמפרטורת החדר.

 

 

 

רוטב ירקות לניוקי או רביולי "שאתם פשוט חייבים לנסות" באדיבות ליאורה (ליאורית) ברזניאק

"לקחת פסטה לים זה תמיד כיף גדול", מספרת ליאורה, "במקום הסנדוויץ' הסטנדרטי, אפשר להתפנק עם ניוקי, רביולי או פסטה שיגוונו קצת את שגרת ה"פסטה ברוטב עגבניות המוכרת לעייפה". היות שמפרידים את הפסטה מהרוטב, המנה תחזיק מעמד ותישאר רעננה במשך שעתיים- שלוש. הרוטב הוא זה שנותן את הטון במנה הזו ולכן בחרתי ברוטב בלתי שגרתי, טעים להפליא ובריא שגם ילדים יאמצו בשמחה. בתיאבון!"

 

החומרים ל-4 מנות:
6 כפות חמאה
2 גזרים, חתוכים לפרוסות דקות מאוד
1 בצל, קצוץ דק
2 כפות בזיליקום, קצוץ
חצי כוס פטרוזיליה, קצוצה
4 שיני שום, כתושות
4 עגבניות, קלופות חתוכות לקוביות קטנות
1 כוס אפונה (טרייה או מופשרת)
1 כוס וחצי יין לבן
מלח ופלפל לפי הטעם
1 כפית סוכר
1 מכל שמנת מתוקה
1 קופסה קטנה של רסק עגבניות
1 כף קמח

אופן ההכנה:
1. ממיסים 6 כפות חמאה בסיר. מוסיפים את פרוסות הגזרים, הבצל, הבזיליקום, הפטרוזיליה והשום ומטגנים בסיר במשך 20 דקות. מכסים את הסיר ומבשלים במשך 15 דקות.
2. מוסיפים לסיר את העגבניות, האפונה והיין ומתבלים במלח, בפלפל ובסוכר. מבשלים במשך 40 דקות.
3. מערבבים בכוס את הקמח, השמנת המתוקה ורסק העגבניות עד לקבלת תערובת הומוגנית. מוסיפים לסיר ומבשלים במשך 10 דקות עד הסמכה. מקררים לטמפרטורת החדר ומעבירים לכלי אטום. הרוטב הולך מצויין עם ניוקי ורביולי ומתאים גם לפסטה פשוטה.

מתכון לסמבוסקים במילוי טונה/ פטריות/ חומוס באדיבות ניסים כהן

"כשילדיי היו קטנים, נהגתי להכין יחד איתם סמבוסקים במילויים שונים. העבודה, לישת הבצק ובחירת המילויים, היו פעילות של כיף עבור כולנו ובילוי משותף ואהוב- גם אם בדרך התלכלכנו ולכלכנו לא מעט את המטבח. את הסמבוסקים הטעימים היינו אוכלים בים בימי שבת בשעות הבוקר", מספר ניסים. "מדובר במתכון קל ופשוט והתוצאה טעימה מאד ויכולה להוות גם ארוחת צהריים שלמה וגם תוספת חביבה שכיף להחזיק בידיים ולנשנש".

 

קרדיט צילום: משק 8

 

החומרים ל- 30 סמבוסקים

חומרים לבצק:
3 כוסות קמח
1/2 כוס שמן
1 כוס מים
קורט מלח
קורט סוכר
ביצה
שומשום (לא חובה)
קצח (לא חובה)

 

למילוי טונה - החומרים ל- 10 סמבוסקים:
1 קופסת טונה בשמן, מסוננת
1 בצל קטן קצוץ דק
מעט שמן לטיגון
מלח ופלפל

 

אופן ההכנה:
מטגנים את הבצל עד להשחמה, מעבירים את הטונה לצלחת עמוקה ומוסיפים את הבצל המטוגן עם השמן בו טוגן. מתבלים ומערבבים

 

למילוי פטריות - החומרים ל- 10 סמבוסקים:
8 פטריות שמפניון גדולות
1 בצל, קצוץ דק

מעט שמן לטיגון
חופן פטרוזיליה קצוצה
מלח ופלפל

 

אופן ההכנה:
קוצצים את הפטריות  ומטגנים יחד עם הבצל עד להשחמה. בסיום הטיגון מוסיפים את הפטרוזיליה הקצוצה, מסננים להורדת הנוזלים ומעבירים לקערה להתקרר.

 

למילוי החומוס - החומרים ל- 10 סמבוסקים:
1 קופסת  שימורים גרגירי חומוס (למי שיש זמן, ניתן להשרות גרגירי חומוס לא משומרים ולבשל אותם עד לריכוך)
1 בצל, קצוץ דק

מעט שמן לטיגון
קורט כורכום

 

אופן ההכנה:
מטגנים את הצל, מוסיפים את גרגירי החומוס, הכורכום, המלח והפלפל ומטגנים מעט. מורידים מהאש ומועכים את התערובת  לפירה בעזרת מזלג. מקררים לטמפרטורת החדר.

 

אופן הכנת המבוסקים

  1. בקערה, מערבבים את כל חומרי הבצק מלבד הביצה, השומשום והקצח עד לקבלת בצק רך שאינו דביק. במקרה הצורך ניתן להוסיף מעט מים או קמח לתיקון המרקם.
  2. מרדדים את הבצק לעובי מ"מ, קורצים עיגולים בעזרת "רינג" אפיה (קוטר 8-10 ס"מ) או בעזרת כוס הפוכה. מניחים במרכז העיגול מעט מן התערובת הרצוייה, מקפלים לחצי ירח, מהדקים את קצוות הסמבוסקים לאטימה מוחלטת ומניחים על ניר אפייה. בסיום התהליך מורחים בביצה טרופה ומוסיפים שומשום או קצח לפי הטעם.
  3. אופים בתנור שחומם מראש ל- 170-180 מעלות במשך 20-25 דקות, עד השחמת הבצק. מצננים לטמפרוטורת החדר ומאפסנים בכלי אטום.

 

*יאמי הוא שירות של אוכל ביתי, טעים ואיכותי לכל המשפחה, המאחד את מיטב הבשלנים הביתיים בארץ, אשר יבשלו בשבילכם את האוכל שאתם אוהבים - אצלכם בבית או בהזמנה הביתה, לאמצע השבוע, לשישי או לאירוע .והכל באיכות, בטיפול אישי, באהבה רבה ובהקשבה להעדפות ורצון הלקוח.

https://www.yummi.co.il/