כמה פעמים שמעתן כבר שנעלי עקב הורסות את הבריאות ולא כהערת אגב הומוריסטית של חברה טובה כשהיא רואה שקנית את הנעליים החדשות של המעצב הנחשב – אלא באמת ובתמים הורסות לך את הגוף?

 

באנגלית מכנים נעלי עקב גבוהות במיוחד - Killer Heels (עקבים הורגים), וכפי שיודעת כל מי שמורגלת להדס על סטילטו אימתני, התחושה היא אכן שמישהו רוצח לך את הרגליים.

 

עוד באון לייף:

 

עבור אלה שטוענות שהכאב זניח לעומת המראה הכללי המתקבל, ובכלל "בשביל היופי צריך לסבול", צריך להבהיר כי עוד ועוד מחקרים טוענים כי לא מדובר רק בכאבי רגליים שאפשר לפתור עם אמבטיה חמה ונעלי טבע נאות ביום שאחרי, אלא סכנות של ממש לכל הגוף. והכוונה היא לא ליבלת בקצה הזרת.

 

הכל באשמת סקס והעיר הגדולה

גיבורות התרבות שלנו כיום לא יורדות מהעקבים. אם על המסך קארי ברדשאו התרוצצה על סטילטו ברחובות ניו יורק, ובכל פרמיירה העקבים הגבוהים הם חלק בלתי נפרד מהלוק של הכוכבות, הרי שהתופעה הזו הפכה לסטטוס קוו ונשים מרגישות צורך לעלות על עקבים לעבודה, לבילוי ואפילו להסתובב בקניון.

 

ואכן, לא חסרים יתרונות (לכאורה) לנעלי העקב – הן מעדנות את הרגל, יוצרות גזרה חטובה יותר ועוזרות ליציבה אלגנטית. כל אלה, בלי שנדבר בכלל על התחושה הנפשית שנעלי עקב גורמות, החל מחיזוק הביטחון העצמי, ועד הגברת הסקס אפיל שגורמת לכל אחת להפוך מעכבר הכפר לעכבר העיר, בהינף עקב.

 

אבל, גם נעלי העקב האיכותיות ביותר, משפיעות על כפות הרגליים ברמה של נזק ממשי. אף אחד לא באמת הופתע כשבוגרת הספייס גירלס, ויקטוריה בקהאם, סיפרה על הניתוחים שהיא עברה בכפות הרגליים, שהתעוותו כתוצאה מהליכה על נעלי עקב גבוהות מדי לאורך השנים. אבל אם פעם זה נחשב לנחלתן של היפות והמפורסמות, הרי שהיום, מדובר בתופעה כלל עולמית.

 

ויקטוריה בקהאם: גרמה לעצמה נזק בלתי הפיך בעקבות שנים של הליכה על עקבים

צילום: Shutterstock

 

20 מיליון נשים (כן) טועות

בית הספר לרפואת רגליים באנגליה, עשה סקר ומצא כי 9 מתוך 10 נשים בריטיות סובלות מבעיות ברגליים בצורה כזו או אחרת. להזכירכן, מדובר ב- 20 מיליון נשים, שחצי מהן לפחות, הודו שהן נועלות נעלי עקב - הגם שאינן נוחות להן במיוחד, לטובת הלוק הכללי והמראה האופנתי.

 

מחקר פודיאטריסטים (מומחים לכף הרגל) בבריטניה מצא כי הנעלה לא מתאימה היא הסיבה העיקרית לבעיות ברגליים, כפי שנוכחו לראות אצל הפציינטיות שלהם. אחת מהסיבות לעיוותים בכף הרגל נובעת מכך שנשים שהולכות על נעלי עקב כל היום, צועדות באותה צורה גם כשהן יחפות. השינוי בצורת ההליכה עלול להוביל לכאב כרוני ברגליים, לדלקות ולרקמות מוגלתיות.

 

מומחים אומרים כי הרגליים שלנו הן מוצר הנדסי משוכלל, שכאשר פוגמים בו, הנזק נעשה קבוע. הרגליים מכילות רבע ממספר העצמות הכללי בגוף האדם: בכל רגל יש 26 עצמות, 33 מפרקים, 107 רצועות ו- 19 שרירים, ולכן, גם אם נדמה כי רק הרגליים כואבות וזה יעבור כשתחלצי את הנעל, למעשה מדובר בהשפעה לטווח הארוך על היציבה, הגב, עמוד השדרה והאגן. 

 

למעשה, "נעלי עקב הן מוצר מסוכן כל-כך", אומר כריס ווקר, מנתח ויועץ אורתופדי במרכז לעצמות ורצועות הרגליים בליברפול, ש"כל מוצר אחר שהייתם מנסים לפרסם, שהוא מסוכן כמו זה, לא היה מאושר לשימוש בשוק".

 

מתוך הדיילי מייל

 

ובכל זאת, נשים בוחרות לעלות גבוה יותר ויותר על העקבים. כיום, האופנה עומדת על  15 סנטימטרים לנעלי עקב - מספר, שרופאים מבהירים, כי אישה שתיפול מגובה זה, לכשתחליק, יהיה כל-כך משמעותי, שהסיבוב של הרגל יגרום לא רק לשבירה של הקרסול, אלא לריסוק מוחלט שלו.

 

כשהנתונים מצביעים על 42 אחוזים מהנשים שעברו תאונה כלשהי בגלל העקבים שלהן, לא ניתן שלא לתהות למה אנחנו עדיין בוחרות לסכן את בריאותנו ולעלות על המגדלים המפחידים האלה. אולי כשמעצבי על מפורסמים כמו כריסטיאן לבוטין, שמתגאה בכך שנשים שנועלות את נעלי העקב שלו הן "חצי מזוכיסטיות", יתחילו לעצב עבור נשים ולא עבור מודל בלתי אפשרי, נוכל לרדת מהעקבים, ועדיין להרגיש סקסיות.