ההפלה הראשונה שבוצעה תחת חוק ההפלות החדש באירלנד לא רק עברה בהצלחה, אלא אף הצילה את חייה של האישה. למעשה, החוק עצמו טרם נכנס לתוקף, על אף שכבר אושר על ידי הממשלה בסוף יולי, כך שמבחינה טכנית לא מדובר בהפלה הראשונה תחת החוק החדש, אלא בהפלה הראשונה ברוח החוק החדש, "הגנה על חיים במהלך הריון" שמו, והשינוי התפישתי שהוא הביא איתו.

 

עוד ב Onlife:

 

על פי הדיווח ב The Irish Times, האישה הגיעה לבית החולים כשהיא בשבוע ה- 18 של הריון שהוגדר ככזה שלא הולך להתפתח ללידה, ועם סכנה לחייה. העובדה שבית החולים ביצע את ההפלה אינה מובנת מאליה כלל, לאור העובדה שעד אז אירלנד נותרה עדיין המדינה היחידה באיחוד האירופי שאסרה באופן גורף על ביצוע הפלות. ההפלה שהתבצעה השבוע (והצילה את חיי האם) היא תולדה של מאבק עיקש שהתחיל לפני כשנה במותה של אישה בשם סביטה האלפנאבר.

 

סביטה האלפנאבר הגיעה באוקטובר 2012 לבית החולים האוניברסיטאי בגולוויי שבאירלנד, כשהיא בשבוע ה- 17 להריונה והעובר שברחמה אינו מתפתח. בבית החולים נאמר לה שתחת החוק האירי הם אינם יכולים להוציא את העובר מרחמה, משום שעל אף העובדה שהוא עומד למות – כרגע עדיין יש פעימות לב. בימים שאחר כך התפתח בגופה קריש דם וב- 28.10.12, ימים ספורים אחרי שהגיעה לבית החולים, מתה האלפנאבר בת ה- 31 מקריסת מערכות. בחקירה נמצא כי "חוק ההפלות היווה גורם מכריע במותה של סביטה האלפאנבר". מה שלמעשה קרה הוא שרופאים החליטו לסכן את חייה של אישה, כדי להציל עובר שלא היה לו שום סיכוי לשרוד.

 

חיים של אישה בת 31 מול חיים של עובר מת. סביטה האלפנבאר

 

מותה של האלפנאבר עורר הד ציבורי בכל רחבי העולם, ומחאות אקטיביות ברחבי אירלנד והכריח את המדינה הקתולית לחזור ולדון במדיניות הנוקשה שלה נגד הפלות באשר הן. קמפיין הנגד היה מכוער במיוחד, וכלל בובות של עוברים מתים ומכתבים מרוחים בדם שנשלחו אל הטישך (ראש הממשלה האירי) אידה קני, הפגנות זועמות ואף איומים בחרם מצד ראש הכנסייה. זה לא עזר.

 

ביולי 2013, לראשונה בתולדות אירלנד, אישר הפרלמנט האירי ביצוע הפלות במדינה, במקרים בהם ישנו חשש אמיתי לחייה של האם, כשיש גם התייחסות למצבים בהם האם מגלה נטיות אובדניות. החוק רחוק מלהיות מושלם, והוא עדיין אינו מתיר הפלות במקרים של אונס או גילוי עריות, ואף לא במקרים בהם מתגלים בעובר מומים קשים. אבל מדובר בשינוי גדול.

 

הפגנה אחרי מותה של סביטה האלפנבאר למען שינוי חוק ההפלות:

 

למעשה, שינוי תפישתי עמוק במיוחד מוטמע בתוך שמו: "החוק להגנה על חיים במהלך הריון". איכשהו, לאורך השנים, המונח "חיים", בהקשר של הריון, התקשר רק לעובר שעוד לא נולד (ולא תמיד בכלל חי), ואף פעם לא לאישה החיה הנושאת אותו בקרבה. זה תמיד מאבק בין pro-life ל pro-choice, תמיד חיי העובר שעוד לא נולד מועלים על נס, על חשבון כמעט כל דבר אחר, כולל חייה הממשיים (ולא רק הפוטנציאליים) של האישה. והנה, רק נחתם וכבר הציל חיים אמיתיים.