יום אחד נכנסה למשרדי אישה לייעוץ ואמרה לי את הדברים הבאים: "יש לי בית ענק, 2 עוזרות, מטפלת לילדים ואוטו חדש אבל אני חיה בכלוב של זהב.  בעלי בודק לי כל חודש את הפירוט של הויזה. הוא רוצה לוודא שאני לא מבזבזת את הכסף שלו. אני לא יכולה לקנות לעצמי שום דבר בלי לספק לו הסבר למה זה נחוץ". האישה עובדת במשרה נאה, אך, לרוע המזל, מרוויחה עשירית מבעלה. כדי לקנות מתנה לאחותה ליום ההולדת בכמה מאות שקלים היא צריכה לעמוד על הרגליים האחוריות. הסיטואציה שהאישה תיארה הייתה רוויה באלימות כלכלית.

 

מהי אלימות כלכלית?

באופן כללי, אלימות כלכלית היא מצב בו מישהו לוקח את החופש שלך, מגביל את צעדייך.

אלימות כלכלית זה כשאת נשאלת חדשות לבקרים "למה קנית את זה? למה את צריכה את זה?". אלימות כלכלית זה כשאת מוצאת את עצמך מספקת הסברים וממציאה תירוצים ולעיתים משקרת :" זה היה במבצע". אלימות כלכלית זה כשאין לך שום אפשרות לומר בפשטות: "כי אני רוצה" .

 

אם מדובר בסיטואציה בה זוג חוסך יחד למטרה משותפת ובשל כך "בזבוזים" מיותרים מצריכים הסברים הדדיים זה הגיוני. הבעיה מתחילה כשמדובר בחיסכון של איש אחד.

בעל המאה הופך לבעל הדעה. לדעתך שלך אין כל משמעות. אני מכירה נשים שבעלן "מעניש" אותן ולוקח מהן את כרטיס האשראי והשיקים, עד שהוא יחליט אחרת.

 

יום אחד, כשהייתי מפקחת חיצונית בבנק השקעות, הגיע זוג מבוגר יחסית ליעוץ. האישה רצתה לקחת קצת סיכון ולהשקיע יותר במניות. המבט הזועם של בעלה השתיק אותה ברגע וכשהיא ניסתה בכל זאת להגיד בשקט עם חצי חיוך: " אולי רק קצת מניות..", הוא סובב אליה את הראש וצעק עליה : "לא!".   מאותו הרגע היא כבר לא הוציאה מילה. יועץ ההשקעות היה נחמד וניסה לתמוך בגרסתה, אך הבין מהר מאוד למי שייכת המילה האחרונה.

 

איך מזהים אלימות כלכלית?

ברגע שלוקחים לך את החופש להחליט החלטות פיננסיות הנוגעות לחיים שלך - זו כבר אלימות.  אז נכון, היא לא משאירה סימנים כחולים על הגוף אבל היא כן מצלקת את הנפש, מפחידה, מקטינה ולעיתים, כואבת לא פחות.

אלימות כלכלית יכולה לבוא לידי ביטוי בכלכלת הבית השוטפת, בהשקעות בנדל"ן ו/ או בבורסה, בקניית מתנות לקרובי משפחה, בטיולים בחו"ל, בקניית רכב, בבחירת המסעדות ועוד. לעיתים היא מלווה גם בזלזול והפגנת כוח ליד אנשים אחרים, כשבן הזוג אומר בבירור: "תשאלו אותי. אני זה שמחליט".

 

בדקי מה קורה אצלך בבית:

  1. מי מחליט החלטות הקשורות לכסף בבית?  האם לבן זוגך יש תמיד את המילה האחרונה ואולי גם את המילה הראשונה? האם בכל מה שקשור להוצאות כלכליות מסתכם בהחלטה בלעדית שלו? (היכן נגור, כמה נשלם על החופשה, איזה אוטו נקנה וכו' ).
  2. מה קורה כשהרצון שלך לא מתיישב עם הרצון שלו? מה הן ההשלכות של התנגדות?  
  3. כמה חופשיה את מרגישה לרכוש לעצמך מה שאת רוצה מבלי לתת הסברים?
  4. האם בוויכוחים שלכם על נושאי כספים ידו תמיד יוצאת על העליונה?
  5. כמה את מרגישה "שווה" כלכלית ביחס לבן זוגך?
  6. האם את מוותרת על רצונותייך, רק  למען "שלום בית" ?

 

מה לעשות אם זיהית כמה דפוסים כאלו אצלך בזוגיות?

אמנם אני לא פסיכולוגית, אבל מניסיוני הרב עם נשים, המודעות היא הצעד הראשון להחלמה.

בתור התחלה, אני ממליצה לנשים לכתוב על דף את היכן הכי כואב להן כלכלית, באילו מקומות הן הכי פגועות ומוגבלות. לצד זה, אני מייעצת לכתוב באיזה מקום, לדעתן, הן יכלו להיות היום ואיך היו מרגישות לולא המגבלות האלו . עצם הכתיבה על כך ממחישה שיכולה להיות גם מציאות אחרת עבורן.

מכאן אמור להתחיל תהליך במהלכו הן תלמדנה להעריך את היכולת הכלכלית שלהן ולעמוד יותר על שלהן יותר. בן הזוג, בין אם הוא רוצה ובין אם לאו, לא יוכל להתכחש לשינוי שחל בבת זוגתו.

 

וכמובן- רפשר גם לוותר על הזוגיות. יש לקחת בחשבון שפעמים קרובות, המחיר של ויתור על הביטחון הכלכלי שמעניק לך בן הזוג הוא החיים בתחושת חוסר וודאות כלכלית. יש נשים שלוקחות את המושכות לידיים שלהן ולומדות על כספים, מקימות עסק ובונות ביטחון כלכלי משל עצמן.

הרוב הגדול (שאני הכרתי אישית) נשארות בסוף עם בן זוגן אבל עוברות יחד איתו כברת דרך ארוכה שבסופה הוא מתפכח ומבין מהו שוויון אמיתי כלכלי בזוגיות.

לכל אחת יש את הדרך שלה.

 

לפרטים על כניסה חינם להרצאות המבוא הפיננסיות לנשים - לחצי כאן:

www.maozfinance.co.il