משפחת הבצלים

כל חברי המשפחה עשירים בתרכובות גופרית הנותנות להם את ריחם המיוחד. ביניהם נוכל למצוא את בצל הגינה, כרישה, בצל ירוק, בצל הסגול ובצלצלי השאלוט (בעלי טעם יותר מתוק). תרומתם הבריאותית היא לזרימת הדם, הגנה על הלב וכלי הדם, לבריאות מערכת הנשימה ובמלחמה בחיידקים ובווירוסים. כמו כן, הם מכילים גם קוורצטין שהוא נוגד חמצון חשוב. מומלץ לקנות בצלים הנראים יבשים מבחוץ ולשמור אותם במקום קריר וחשוך.

 

עוד באון לייף:

 

כרישה

רצוי לקנות צעירה וקשה למגע. יש לרחצה היטב מכיוון שהיא מסתירה בין הגבעולים הרבה עפר.  ניתן לשמור במקרר עד ימים אחדים.

 

צנון וצנונית

עשירים מאוד בנוגדי סרטן ונוגדי חמצון, המצויים בעיקר בקליפה האדמדמה. צבעם הלבן  וחריפותם מתאימים, על פי הרפואה הסינית,  לטיפול בריאות. בסתיו מרקמם נוקשה וחריפותם עדינה. בשנים האחרונות התאזרח בארץ גם הצנון השחור.

 

ארטישוק ירושלמי

מכונה גם  "תפוח אדמה ירושלמי" או "חמנית הפקעות". הארטישוק הירושלמי הוא חלק ממשפחת החמניות, ומזכיר במהותו תפוח אדמה. השם ירושלים נקשר לשמו בגלל הדמיון בין המילה "חמנית" באיטלקית(Girasole)  לשמה של ירושלים בלועזית. ארטישוק ירושלמי נחשב למחמם ולמתוק על פי הרפואה הסינית. בשל כך הוא משפיע על חילוף החומרים ומפחית את הצורך במתוק. כבר בתקופה העתיקה הוא נחשב ברפואה כמתאים לחולי סוכרת. כיום ברור כי הדבר נובע מתכולת האינולין הגבוהה שלו. אותו אינולין, שהוא סיב תזונתי, משמש גם מצע מזון לחיידקים הידידותיים של מערכת העיכול. .

הארטישוק הירושלמי עשוי מעין פקעות המקשות מאוד על הקילוף וההכנה. לכן כדאי לבחור פקעות ישרות ככל שאפשר ולוודא שהן מוצקות ולא רכות. יש לשמור במקום מאוורר וחשוך. הן נשמרים עד שבוע. העונה בארץ מתחילה באוקטובר ונמשכת עד יולי.

 

 

 

תפוח אדמה

מכיל בעיקר פחמימות המתפרקות בגוף לסוכר ותורמות למאזן האנרגיה שלנו. יש בו גם מעט חלבון, וסיבים תוכלו לקבל בעיקר אם תאכלו אותו עם קליפתו. אם תצרפו לכך את העובדה שהוא מעלה את רמות הסרוטונין בדם, התורם לתחושת השובע, תסיקו כי למעשה הוא אינו משמין כמו שנהוג לחשוב. תפוח אדמה בינוני מכיל רק 70 קלוריות ואם לא מוסיפים לו חמאה ולא מכינים ממנו צ'יפס הוא דווקא בריא – עשיר באשלגן, התורם להורדת לחץ דם, ובוויטמינים ובמינרלים נוספים. יש להקפיד שלא יופיעו כתמים ירוקים על קליפתו, המעידים על תכולה גבוהה של סולנין, שעלול לגרום לאנשים שרגישים לכאבי ראש ולכאבי פרקים.

לאחרונה הצטרפו למדפים  זנים ייחודיים של תפוחי אדמה"  

  • זן תפוחי אדמה ייחודי בעל צבע סגול - מיועד לבישול, אפייה והכנה במיקרוגל. תפוח אדמה הסגול הוא בעל מרקם רך במיוחד וטעמו מזכיר את טעם הערמונים. מבחינה בריאותית הוא מכילי אנטוציאנינים- נוגדי חמצון חשובים.
  • תפוחוני אדמה  בעלי צבע אדמדם -  מכילים אחוז גבוה במיוחד של חומר יבש ועל כן זקוקים לזמן אפייה קצר מאוד. גם הם מכילים פיגמנטים נוגדי חמצון ובנוסף, גם גלותתיון וחומצה ליפואית -  נוגדי חמצון חשובים.

 

בטטה

המתחרה העיקרית  של תפוח האדמה בשנים האחרונות, אבל מבחינה בוטנאית אין ביניהם שום קשר. היא מתוקה ממנו, אבל כבר לפני 5,000 שנה טענו הסינים שהיא דווקא מועילה לחולי הסוכרת. בשנים האחרונות גם המדע המערבי גילה, שאכן אכילת בטטה גורמת לעלייה מתונה יותר של סוכר בדם בהשוואה לאכילת תפוח אדמה. יש להשתמש בה סמוך לקנייתה, מכיוון שהיא מרקיבה מהר יותר מתפוחי האדמה.

 

סלק

 גם הוא שורש חשוב מאוד. בהתאם לצבעו, הוא נחשב בעיני הסינים כצמח מחזק דם. לכן, על פי הרפואה הסינית, הוא מומלץ במצבי אנמיה ולכל מי שסובל מחוסר דם, חולשה וחיוורון. בנוסף, הוא יעיל מאוד לטיפול בעצירות. הסלק מומלץ גם במקרים של אבני בכליות ובעיות בבלוטת הערמונית. הוא עשיר באנטוציאנינים ובבטאלינים – מילים מסובכות שהן שמות של  חומרים צמחיים שיעזרו לנו להרחיק את מחלת הסרטן. כמו גם בסיבים תזונתיים ויטמינים ומינרלים כמו אשלגן, ברזל, חומצה פולית ומגנזיום.

על פי הרפואה העממית גם לעלי הסלק יש תכונות מרפא והם מומלצים לשילוב בסלט במקרים של אנמיה. ייתכן כי הדבר נובע מתכולה גבוהה של ויטמין Cבעלים, המשפר את ספיגת הברזל.

ניתן לרכוש אותו היום ברשתות ובמרכולים ארוז בוואקום, ואז תחסכו לעצמכם את עבודת הקילוף והבישול הכרוכה בהכתמה. כדאי לזכור שאכילתו צובעת את השתן והצואה באדום.

 

 

גזר

את הכתום כולנו מכירים והוא מהווה חלק בלתי נפרד מכל מטבח, אבל לאחרונה הצטרפו אליו אחיו -  הסגול והלבן.

 

הגזר הלבן

הפארסניפ הוא ירק שורש מתקתק בעל מרקם סיבי, שמכיל כמויות גבוהות של ויטמין סי, אשלגן וחומצה פולית. הוא נשמר היטב במקרר באריזת פלסטיק עד לתקופה של שבועיים.

 

גזר סגול

דומה בערכיו התזונתיים לגזר הכתום, אך עשיר בעיקר באנתוציאנינים (הפיגמנטים הסגולים ) במקום בבטא קרוטן (הפיגמנט הכתום).

 

מתוך הספר "365 יום בלי תירוצים" של ליאורה חוברה בהוצאת כנרת.

http://liorahoubara.mypages.co.il/pages/14015