התהליך הסרטני אורך שנים ויש גורמים רבים שמשפיעים עליו. גם מה שאנחנו מכניסים לפה ישפיע על הסיכויים שלנו לחלות במחלה, לכן בהחלט אפשר להפוך את הצלחת שלנו ליותר בריאה. להוציא ממנה מזונות שברור כי הם גורמים לסרטן ולהוסיף מזונות אנטי אוקסידנטים.

 

עוד באון לייף:

 

חשוב להבין כי גם אם נוטלים חלק מהחומרים הפעילים בכמוסות (למשל יש כיום כמוסות של לייקופן) ההשפעה בירק או במזון עצמו הרבה יותר משמעותית.

 

מזונות שכדאי להימנע או להפחית את השימוש בהם:

שומנים מוקשים – השומן עובר שינוי בתעשייה ונוצרות חומצות שומן מסוג טראנס שעשויות להגביר את הסיכון לסרטן. היצרנים חייבים לציין את כמות השומנים המוקשים על האריזה ולכן השתדלו לצרוך מזונות ללא שומנים מוקשים או שומני טראנס.

 

צבעי מאכל – חלקם חשודים כמסרטנים ולכן אין שום סיבה לאכול אותם. היום יש מגוון גדול של מאכלים ללא צבעי מאכל או כאלה המכילים צבעי מאכל טבעיים. בעיקר נחשבים למסוכנים - צבעי כסף, שחור וטרטזין (צהוב).

 

מזון מעושן או שרוף - כל אלה יוצרים חומרים מחמצנים חזקים הנחשבים מסרטנים.

 

מזון משומר במלח – נראה במחקרים כי מזונות אלה מעלים את הסיכון לסרטן קיבה.

 

עובשים ופטריות לא מבוקרים שנוצרים במזון ומחלחלים לתוכו.

 

חומרי שימור מסוימים - המצויים לרוב במאכלים משומרים.   

 

מזונות אנטי- סרטניים שכדאי לשלב בתפריט:

ירקות ממשפחת המצליבים - כרוב, כרובית, צנון, צנונית, ברוקולי, נבטי ברוקולי וגם ארגולה, רוקט וקולורבי. כל המזונות האלה מכילים חומרים המעכבים את הגידול בכל שלביו. חשוב לשלב אותם באופן יומיומי בתפריט. הם אינם מאבדים את הערך האנטי-סרטני בבישול או בחימום. נבטי ברוקולי עשירים במיוחד בחומרים אלה.

 

פלבנואידים - חומרים נוגדי חמצון המונעים את התפתחות התהליך הסרטני המצויים בפירות רבים, בהם: תפוח, הדרים, חמוצית, בצל, פירות יער ותה ירוק.

 

פיגמנטים ייחודיים כמו כלורופיל (ולכן מומלץ לאכול מזונות ירוקים) ופיגמנטים סגולים–כחולים המצויים בעיקר בענבים ופירות יער. לכולם יכולת להגן על תאי הגוף מחומרים מסרטנים.

 

אנטי-אוקסידנטים שהם גם ויטמינים:

  • בטה קרוטן - פרות וירקות כתומים וירוקים
  • ויטמין C- פרי הדר, קיווי, גמבה
  • ויטמין E- שמנים צמחיים

 

סיבים תזונתיים  - משפיעים בעיקר על סרטן מערכת העיכול בכך שהם מונעים מגע של מערכת העיכול עם חומרים מסרטנים המצויים במזון.

 

עגבניות ומוצריהן - (וגם כל הפירות והירקות האדומים האחרים) – מכילות לייקופן המקטין סיכון בעיקר לסרטן ערמונית ושד.

 

צמחי מרפא – כורכום (המכיל כורכומינואידים) ושום ובצל המכילים גופרית תורמים גם הם למלחמה בסרטן.

 

מיץ עשב חיטה –"שוט" עשב חיטה מידי פעם טוען את הגוף בכמות אדירה של כלורופיל וחומרים נוספים המצויים בעשב החיטה ונחשבים מגנים מפני הסרטן.

 

*נקודה חשובה לסיום: חשוב לשמור על משקל גוף תקין. ממחקרים עולה שעליה במשקל מעלה באופן משמעותי את הסיכון לסרטן.