ויטמינים, מינרלים, חומצות שומן וחומצות אמינו הם אבני היסוד לגוף ולחיים בריאים, כך לפחות על פי המחקרים המתפרסמים ברחבי העולם בשנים האחרונות, המוכיחים את החשיבות שיש למרכיבים האלה על תפקודנו האופטימלי, וכיצד הצורך בהם משתנה בשלבים שונים של חיינו, החל מהילדות וגיל ההתבגרות, דרך הריון ולידה ועד לזקנה. מובן שבצד זה יש גם מקרים הדורשים התייחסות מיוחדת, כמו שיקום בזמן פציעות, מחלות, שינויים הורמונליים וכאבים שונים.

 

עוד באון לייף: 

 

רק בשבוע האחרון פרסמו מגזינים וכתבי עת מכובדים מספר מאמרים בנושא, בהם מאמר ב-the journal of nutrition שעסק בחשיבות האיתור המוקדם של רמות ויטמינים נמוכות בגיל הילדות ומאמר נוסף בכתב העת the new England journal of medicine הדן בחשיבות הסידן במניעת אוסטאופורוזיס והשפעותיו על מחלות לב.

 

צילום: Shutterstock

 

תוספי תזונה הם חומרים שנלקחים בצורת אבקה, טבליה, כדור, ג'ל או נוזל ומטרתם לספק לגוף חומרים החיוניים לתפקודו התקין, כמו ויטמינים, מינרלים, חומצות שומן ואנזימי עיכול, אותם לא קבלנו מהתזונה היומית המומלצת בהתאם למין שלנו, לגילנו ולמצבנו הבריאותי.

 

 אבל מדוע בכלל ליטול תוספי תזונה ולא לדאוג לקבל אותם מהמזון שאנו אוכלים?

"סדר היום הלחוץ של כולנו מונע מאתנו לאכול ארוחות מאוזנות ומסודרות, וכך נוצר מצב שבו הגוף שלנו לא מקבל את אבני הבניין הנחוצים לו לפעילות תקינה ובריאה, והדבר נכון לתינוקות, לילדים, מתבגרים ובוגרים בגלאים שונים", מסביר רפי פרחי, רוקח בכיר ברשת סופר-פארם. "במקרה של חוסר כזה או אחר, או כשרוצים למנוע מחלות או לתמוך בתהליכים שונים של הגוף, יש אפשרות לקבל את אותם ויטמינים ומינרלים שלא קבלנו מהמזון בדרך אחרת".

 

עם זאת, פרחי מדגיש כי הוא לא ממליץ לקחת תוסף תזונה מבלי להתייעץ עם רוקח, נטורופת, או רופאים שעברו השתלמויות ולמדו את התחום. "כדאי לזכור שתחום תוספי התזונה הוא כיום תחום גדול וייחודי, שיש ללמוד אותו. הרוקחים בסופר-פארם עוברים השתלמויות והדרכות קבועות בתחום החשוב הזה וזה משום שהוא עולם ומלואו".

 

בתי המרקחת נמצא מגוון רחב מאוד של תוספי תזונה שמיועד לתמוך, להקל ולמנוע מצבים בריאותיים שונים. ההמלצות לצריכה אישית הן, כאמור, אישיות ואובייקטיביות, אבל בכל זאת יש מספר המלצות הנכונות לקבוצות רבות באוכלוסייה. אספנו כמה המלצות ששווה להדפיס ולשמור, לכל צרה שלא תבוא:

 

לעבור את החורף בשלום: בהתאם לתקופה האחרונה שבה הימים מתקררים והחורף כבר ממש בפתח, אפשר לפנות לתוספי התזונה לשם חיזוק הגוף, במטרה לעבור את החורף הכי בריאים שרק אפשר.

"אני ממליץ לפני החורף להתחיל לקחת מולטי ויטמין שבו יש קצת מכל הוויטמינים", מסביר פרחי, "ויחד עם המולטי ויטמין לקחת באופן קבוע ויטמין C במינונים המותאמים לגיל, יחד עם טבליה של קומפלקס ויטמין B ואומגה 3.

בנוסף, חשוב לשמור על תזונה מאוזנת ותקינה ככל האפשר ולבצע פעילות גופנית שלה יש יתרונות משמעותיים על בריאותנו. הפעילות הגופנית ממריצה את מחזור הדם ומזרימה חמצן לרקמות ועוזרת לו לפעול בצורה אופטימלית ובריאה".

 

לשפר ביצועים: תוספי התזונה לעוסקים בספורט הופכים למשמעותיים לשיקום הגוף אחרי הפעילות, להארכת זמן האימונים ולחיזוק הגוף באופן כללי. "גם לעוסקים בפעילות גופנית אני ממליץ לקחת מולטי ויטמין כשגרה, יחד עם אומגה 3 וויטמין C, וזאת במטרה לחזק את המערכת החיסונית שלהם, שבדרך כלל רגישה יותר למחלות. יחד עם זה, מומלץ אחרי הפעילות לקחת תוסף של מגנזיום וזאת במטרה למנוע את התכווצויות של השרירים, לאזן את קצב הלב ולמנוע שברים או החלשות של העצמות".

 

להזדקן במרץ: ישנם כמה נקודות בחיים בהם הגוף עובר שינויים הזקוקים להתייחסות מיוחדת, כך בהריון, לידה וגם בגיל השלישי. "נשים בגיל הזה צריכות להישמר במיוחד מפני ירדה במסת העצם", מסביר פרחי. "חשוב לבצע בדיקות דם ולבדוק את רמת ויטמין Dובמידה שיש חסך, לקחת תוסף תזונה מותאם. בנוסף, מומלץ לנשים ולגברים בגיל הזה לקחת תוסף של אומגה 3, מגנזיום וקלציום וזאת בשביל לשמור על תקינות פעילות הלב וכלי הדם ולמנוע מחלות ואירועי לב".