שרה בלייקלי בת ה-42 היא המיליארדרית הצעירה בעולם שצברה את הונה בעצמה. את דרכה העסקית החלה בגיל 29, אז השקיעה 5,000 דולר, שהיו כל חסכונותיה, והצליחה להפוך תוך עשר שנים לבעלים של ענקית ההלבשה המחטבת ספאנקס המגלגלת רווחים של 250 מיליון דולר בשנה. היא מחזיקה ב-100% של החברה, שמעולם לא נסמכה על מימון חיצוני. הונה מוערך בכמיליארד דולר והיא דורגה במקום ה-90 ברשימת הנשים המשפיעות בעולם של פורבס.

השנה הפכה למיליארדרית הראשונה שמצטרפת ליוזמת התרומה של וורן באפט, במסגרתה התחייבה להעביר יותר ממחצית מהונה לתרומות. בלייקלי שהשתתפה ביוני האחרון במפגש הפסגה של התורמים הגדולים בעולם של פורבס, מספרת בראיון מדוע החליטה לתרום חלק כה גדול מהונה.

 

למה החלטת להצטרף אל וורן באפט וביל גייטס במיזם התחייבות הנתינה ולתרום את רוב הונך?
"היתה לי תשוקה חזקה לעזור לנשים ברחבי העולם. אני חושבת שכל מי שמחליט לתת בחזרה, עושה זאת מתוך תחושה של הכרת טובה ויש לי כל כך הרבה הכרת טובה על כך שאני אישה באמריקה, ואני רוצה לקחת את ההצלחה שלי ולעזור לנשים נוספות.

 

מתי החלטת שאת רוצה להתחיל לתרום? זה קרה בשלב מסויים במהלך הקריירה שלך?

"תמיד רציתי לעזור לנשים, מאז שאני ילדה קטנה. וכשהתחלתי את ספאנקס, היה רגע שבו אמרתי לעצמי 'אז ככה אני אגיע למקום בו אני רוצה להיות', זה לא היה 'אז ככה אני הולכת לעשות הרבה כסף'. בשלב מאוד מוקדם של הקמת העסק, כבר במהלך השנה הראשונה, התחלתי לשים בצד חלק מהרווח במטרה לתרום אותו, והחלק אותו הפרשתי הלך וגדל עם הזמן ועם ההצלחה של העסק".

 

יש בעיה ספציפית שהיית רוצה לפטור?
"אני מאוד רוצה לפתור את בעיית חוסר השוויון בין נשים וגברים ברחבי העולם. העובדה שאנחנו מעכבים חצי מאוכלוסיית העולם, לא משרתת אף אחד. אני מאמינה שהדרך לפתור את הבעיה היא להעצים נשים ברחבי הגלובוס כמה שיותר מהר, לתת להן הזדמנות לממש את הפוטנציאל שלהן".

 

איש העסקים המיליארדר ריצ'ארד ברנסון, הבעלים של קבוצת וירג'ין היה המנטור שלך זמן רב, את יכולה לספר על זה?
"הייתה לי הזדמנות לבלות חודשיים עם ריצא'רד ברנסון מסביב לעולם, במהלך תוכנית ריאליטי שהשתתפתי בה. לא רק שלמדתי ממנו כל כך הרבה על החשיבות של לתת חזרה, אלא שהוא הכיר לי כל כך הרבה אנשים מדהימים. נלסון מנדלה היה אחד מהם. היתה לי ההזדמנות לסעוד איתו בביתו ארוחת צהריים וברגע מסוים הוא נשען לעברי הניח את ידו על ברכי ואמר לי "אם את רוצה לשנות את העולם עזרי לנשים". זה נשאר איתי, זה היה באמת רגע עמוק".

את מאמינה שאדם אחד יכול לשנות את העולם?
"בהחלט אני מאמינה בזה. אם מתבוננים על ההיסטוריה אפשר לראות שהיו כמה וכמה מקרים בהם אדם אחד שינה מדינה או החל תנועה שלמה ששינתה לטובה, כך שאני בהחלט מאמינה בזה.

 

 

לכתבה בפורבס ישראל

 

לכתבות נוספות בפורבס ישראל:

מהם השמות הנפוצים בישראל?

בזמן שישנתם- על החשיבות המיוחדת של אימון גופני- עוד לפני הזריחה

על הקשר בין הילדות שלנו לאופן שבו נזדקן