המזון שאנו אוכלים משפיע כמעט על כל תפקוד אפשרי של גופנו. אך עד כמה משמעותית השפעת התזונה שלנו על הפוריות, ועל היכולת להיכנס להיריון? הרבה יותר ממה שחושבים, ובתחומים רבים לאין שיעור.

 

עוד באון לייף:

·         אורלי וילנאי לא לבד: הדברים שלא מספרים לכן על טיפולי פוריות

·         עודף משקל אצל גברים פוגע בפוריות

·         איך טיפולי פוריות משפיעים על יחסי המין?

 

דוגמה מפתיעה לכך היא שאפילו אם נותרו בירקות שאריות של חומרי ריסוס והדברה זה יכול לפגוע בפוריות בצורה משמעותית, הן בקרב גברים והן בקרב נשים. בנוסף, נמצא שאכילת מרובה של שומן טראנס ( שומנים שנמצאים בחלק מהמוצרים המעובדים) עלולה להשפיע על הפוריות ואפילו במאכלים טבעיים שנחשבים לבריאים כמו סויה ומוצריו, בהם טופו, חלב סויה, אדממה יש פיטו-אסטרוגנים. כלומר, הורמונים צמחיים שעלולים לגרום לשינויים הורמונליים בגוף. ואם כל זה לא מספיק - לאחרונה גם נמצא במחקרים שתזונה שכוללת כמויות של סוכר לבן, קמח לבן ומאפים – מפחיתה  את הסיכוי להריון.

 

אלו מזונות תורמים לפוריות?

כמובן שחשוב להקפיד על תזונה בריאה שמכילה את כל מה שהגוף צריך, אבל מבחינת הויטמינים והמינרלים חשוב להקפיד במיוחד על ויטמין C, ויטמין E, חומצה פולית, והמינרלים – אבץ, ברזל, וסלניום.

 

הנה רשימה של מזונות שכדאי לשלב אם בכוונתן להיכנס להריון: פלפל אדום, פירות הדר או גויאבה, עלים ירוקים, שקדים, אגוזי ברזיל, גרעיני דלעת וחמנייה, קטניות, חיטה מלאה ושיבולת שועל.

 

גם אומגה 3 תורמת לשיפור בפוריות, וניתן למצוא אותה בדגים כמו סלמון או בורי, וגם באגוזי מלך, גרגרי פשתן וצ'יה ( יש להקפיד על מידה נכונה של אכילתם כדי למנוע עליה במשקל), מאחר וגם עודף משקל משפיע על הפוריות.

 

מצד אחד, רזון קיצוני (של 10% מתחת למשקל התקין) עלול לפגוע ביכולת להיכנס להריון, ומצד שני נשים וגברים שסובלים מעודף משקל- סובלים מפי 4 הפרעות פוריות בהשוואה לאנשים במשקל תקין. מסתבר, שיש גם קשר למיקום השומן בגוף – כשהשומן מרוכז בעיקר באזור הבטן – זה גורם להפרעות הורמונליות. אבל גם במקרים של עודף משקל - מומלץ  לבחור בתפריט דיאטה מאוזן ומתון, כי דיאטות כסאח יכולה לגרום לשיבושים בפוריות.

 

משקאות ופוריות

במחקרים שפורסמו לאחרונה, משקאות קלים ממותקים הנצרכים בכמות גדולה נתגלו כמזיקים בתחום הפוריות. גם לאלכוהול משפיע מאוד על הפוריות (וגם מזיק מאוד לעובר בחודשי ההיריון הראשונים). עוד משקה ששנוי במחלוקת הוא הקפה – אבל מחקרים מראים שצריכת קפאין במינונים של 3-5 כוסות קפה ליום לא פוגעת בפוריות.

 

הקשר בין תזונה למין היילוד

התזונה אכן משפיעה על החומציות של נוזלי הגוף, אז אם את מתכננת זכר, כדאי שתאכלי מאכלים עשירים בנתרן ואשלגן, למשל בננה, תפוחי אדמה, וחמוצים, ומעט במוצרי חלב.

כדי להגדיל את הסיכוי לבת: מומלץ לאכול הרבה מוצרי חלב וירקות, כמה שפחות מלח, וכמה שפחות סוכרים.

 

 המזון שאנו אוכלים משפיע כמעט על כל תפקוד אפשרי של גופנו. אך עד כמה משמעותית השפעת התזונה שלנו על הפוריות, ועל היכולת להיכנס להיריון? הרבה יותר ממה שחושבים, ובתחומים רבים לאין שיעור.