שליטה עצמית בדיאטה

שמנה אני כבר יודעת להיות. עכשיו אני רוצה לדעת איך זה להיות קלה ובריאה יותר. אני כבר הבנתי שבלי או עם חשק, אני חייבת לעשות דיאטה. אם נגיע למצב של גישה בריאה ונבין שאיבדנו את החופש לאכול מתי וכמה שאנחנו רוצים, נהיה מודעים לצורך שבשליטה עצמית.

עכשיו בחורף, הגיעה התקופה של המאכלים המנחמים ועדיין זה לא תירוץ לאבד שליטה. אנחנו יכולים ללמוד להסתדר גם בעולם שיש בו: חמין, תבשילי קדירה ומרקים עשירים.

תירוצים כדי להימנע משליטה עצמית

שליטה עצמית מתבטאת בכל תחומי החיים אצל אדם מבוגר. אין הורה שלא מכיר בחינוך ילדים כמה המושג שליטה עצמית הוא חיוני להתפתחות של הילדים. שליטה בכעסים, פחדים ואפילו באמונות תפלות. יש כל הזמן הפתעות בחיים. איך נצא מזה זה החוזק שאנחנו מגלים בעצמנו.

בשליטה עצמית חייבים להיות מודעים למה שאנחנו אוכלים. הדרך הקלה היא להגיד לעצמנו, מהיום אוכל רק לחם קל ואז לחסל כיכר שלמה או לאכול באקראי בוטנים עם השתייה ובלי לשים לב לסיים כמות של 100 גרם שהם שש מאות קלוריות.

או לחילופין לאפשר לעצמנו רק עוגייה ולחסל את  כל החבילה. יש גם את המתחכמים שקונים גלידה כי הילדים אוהבים אבל בטעם חלבה כי זה הטעם שאנחנו הכי אוהבים.

והדוגמא האהובה עליי: אני מאפשרת לעצמי וגם לחניכים שלי ליהנות מחטיף יומי. מה זה חטיף יומי? יכול להיות גם חתיכת עוגה ברוחב של אצבע. אבל מה קורה כשסיימנו עם העוגה ונשארנו עם  הקפה שליד? אנחנו מוסיפים פרוסת עוגה ואז נשאר עוד קצת קפה אז אנחנו פורסים לעצמנו עוד חתיכה קטנה ואז נגמר הקפה ואנחנו פשוט מכינים עוד אחד ובקיצור, כמות החטיף היומי הופכת לכמות של שלושה ימים.  

תכנון הארוחות

תכנון היא מילת מפתח למי שאין לו חופש באכילה ולנו – אין חופש באכילה. אנחנו כמו חולים כרוניים. איבדנו את החופש ברגע שהחלטנו לרזות.

אני לא רוצה שיהיו תקלות ועניין השליטה העצמית חייב להיות שם מהיום הראשון ולכן אני ממליצה לתלות תפריט יומי קבוע על המקרר, כך שאפילו אם אנחנו חורגים מדי פעם, התפריט עושה לנו סדר ומסגרת. כמו היומן המאורגן שלי, אני אוהבת שגם הארוחות שלי מסודרות כדי שאני לא אצטרך: לאלתר, להקפיץ או להזמין משהו כי לא התארגנתי.

על המקרר:

ארוחת הבוקר שלי – כוללת תמיד, כבר 30 שנה, יוגורט 3% עם שתי כפות גדושות של קוואקר, תפוח עץ חתוך לקוביות קטנות וממתיק מלאכותי. הממתיק המלאכותי הוא רק אופציה. אני משתמשת בקינמון.

ארוחות הצהריים משתנות ומגוונות אבל כוללות תמיד: חלבון, פחמימה, סלט ירקות או ירק מאודה – לבחירה – לא גם וגם.  

וארוחות ערב: סלט עם ביצה וטונה או סלט עם קופסת גבינה 5% או סלט עם קופסת סרדינים ויוגורט 3%, משהו קל והכי חשוב בלי פחמימות.

 

 

 

 

 

 

כלים לשליטה באוכל:

שרשרת אירועים קבועה תמיד מובילה אותנו לאכילה. אם נבין את זה יהיה לנו יותר קל.

1.      אירוע בערב. הפעולה הרצויה: לאכול בבית לפני האירוע במקום לבחון את הגבולות שלך. התגובה הטבעית: את מרפה ואומרת: לא מגיע לי? אני רוצה לאכול הערב הכל 

התוצאה: זלילה והשמנה.

 

2.      רעב - כדי להימנע מאכילה מיותרת אנחנו צריכים לדאוג לא להגיע למצב של רעב. כשאנחנו רעבים או משועממים, נאכל ובלי גבול. כל אלו יפגעו בתהליך ההרזיה.

 

3.      ההשמנה מתחילה בקניות: אל תכניסו אויבים הביתה. אם הם יהיו שם אתם תגיעו אליהם. במקום לחפש ממתק בבית, הסיחו את הדעת. סדרו מגירות, תמונות או צאו החוצה להליכה.

 

4.      דחיית סיפוקים – ממש בא לי מתוק עכשיו. באמת בא לי, סיימתי לאכול צהריים והכי מתחשק לי ביס של שוקולד. במקום זה אני מכינה כוס קפה. הבעיה היא לא חריגה חד פעמית אלא התגובה למתוק. אני מאמנת את עצמי לחשוב שאני יכולה בלי זה.

 

5.      בקשת עזרה - בתקופה שאנחנו חלשים ואיבדנו שליטה, אנחנו צריכים להתרכז ולבקש עזרה אם צריך. להסיר התנגדויות. להודות שלא הצלחנו.

כשאני ואריה בעלי נמצאים באירוע, אני מבקשת ממנו שייגש לשולחן הקינוחים, ויביא לי טעימה. אני לא קמה לשם בכלל כדי לא להתפתות.

 

6.      שליטה במחשבות האובססיביות השליליות: אלו שחוזרות ואומרות שלא נצליח, שאנחנו צריכים את המתוק. צריך לזכור שאיבוד שליטה הוא מעידה ולא סימן לכך שאנחנו צריכים להפסיק את הדיאטה.

באמצעות שליטה עצמית, מסגרת ומודעות גבוהה נעבור את החורף בשלום.

בטור הבא: מאכלי ומתכוני חורף דיאטטיים.