אנחנו מאוד אוהבים להתגאות בהיותנו אומת סטארט-אפ. כמה עצוב לגלות שדווקא  מדד הכלכלה העולמית של IBM וה-Economist מדרג את הכלכלה הדיגיטלית בישראל במקום ה-26 (מתוך 70 מדינות), מאחורי מדינות כמו אסטוניה, מלטה וספרד. מה זה אומר? את מה שכל מי שגר בישראל יודע – מהצלחת אומת הסטארט-אפ נהנית בעיקר קבוצה מצומצמת של אנשים, המורכבת בעיקר מגברים צעירים ומשכילים עם רקע צבאי-טכנולוגי.

 

עוד באון לייף:

 

פילוח של הנתונים האלו במסגרת המחקר העדכני ביותר של ה- OECD מראה כי יש שלוש קבוצות שמשתמשות פחות באינטרנט - נשים, מבוגרים ובעלי הכנסה נמוכה. במילים אחרות, האינטרנט עדיין שייך "יותר" לגברים צעירים בעלי הכנסה ממוצעת ומעלה.

 

דווקא מבין שלושת הקבוצות שמחוברות פחות לאינטרנט, תנאי בסיסי להשתתפות בכלכלה הדיגיטלית - נשים ממוצבות באופן אידאלי כדי להשתתף, לתרום וליהנות מפירות הצמיחה של כלכלה זו. הן יכולות להצליח לא רק יחסית למבוגרים ולבעלי הכנסה נמוכה – אלא גם, ואולי בעיקר, יחסית לגברים. למה אני אומרת את זה?

 

כי התכונות שנדרשות מיזמים מצליחים הן הרבה יותר 'נשיות' במהותן. הכלכלה של היום דווקא מתגמלת אנשים שיודעים לשתף פעולה ולחלוק מידע, לבנות מערכות יחסים, לטעת אמון באנשים ובאופן כללי - להשתמש ברשת החברתית שלהם בחוכמה.

 

אין ספק שנשים מוצלחות יותר בכל הפרמטרים האלה מאשר גברים, ועל כך יעידו אין ספור מחקרים בנושא. כדי לסבר את האוזן, מתוך הקמפיינים המוצלחים באתר מימון ההמונים Indiegogo ארבעים ושניים אחוזים מנוהלים על ידי נשים – כאשר הן משיגות יותר תרומות ויותר כסף לכל קמפיין בהשוואה לקמפיינים המנוהלים על ידי גברים. ג'רי סטנגל ממגזין פורבס טוענת שזה משום שנשים יודעות לתפעל ולמנף את הרשתות החברתיות שלהן טוב יותר מגברים. ובכל זאת, חייבים לשאול את השאלה: אם נשים ממוצבות באופן יחסי טוב יותר כדי להצליח, מדוע זה לא קורה במספרים גדולים יותר?

 

 

להתחיל מול מסך המחשב

התשובות לכך רבות, אך אחת הסיבות העיקריות היא פשוטה – כסף.

לנשים בכל העולם (כולל בעולם המערבי הנאור) יש פחות גישה לאשראי מאשר לגברים – תנאי בסיסי להצלחת העסק הקטן (בינתיים) שתמיד חלמת עליו. אם את לא מסתפקת בלמכור את שמיכות הכותנה האורגניות היפהפיות שלך במרמלדה מרקט אלא חולמת אולי על משהו שדורש יותר השקעה כספית ולכן גם נתפס כמאיים – קרוב לוודאי שתצטרכי לחפש מקורות מימון חיצוניים.

 

החדשות הטובות הן שאת לא חייבת לשבת מול פקיד הבנק ולבקש הלוואה, לחפש "מלאך" שישקיע בך או לנסות להרשים קרן הון סיכון. את יכולה להתחיל ממקום בטוח, מול מסך המחשב שלך – ולעשות שימוש אך ורק בכישרונות הטבעיים שכנראה כבר יש לך. ברגע שגיבשת את הרעיון, ואת יודעת בדיוק מה מיוחד בו, ברגע שהגעת לרגע הזה בו השגת שכנוע עצמי עמוק בהצלחת הרעיון, זה הרגע להסתער על אחד מאתרי מימון ההמון המובילים, דוגמת Indiegogo,  Kickstarter, peerbackers או ROCKETHUB.

 

התחילי עם מעגלי אמון קטנים 

הגישה העסקית המסורתית גרסה ש"אם תבנה אותו – הם יבואו" (if you build it, they will come). למרבה המזל, בכלכלה הדיגיטלית זה בדיוק הפוך. המטרה העיקרית שלך כרגע היא להראות שאפשר לבטוח בך. הראי לזרים מוחלטים שישנם כבר אנשים שתומכים בקמפיין שלך. לפני שאת מעלה את הבקשה שלך לרשת, הבטיחי תמיכה ממעגלים קרובים של חברים ומשפחה (החליטי על סכום ריאלי כמובן), כדי שביום הראשון הקמפיין יראה שכבר גויס סכום סביר של כסף, מה שיצור אפקט פסיכולוגי חיובי לטובתך.

 

הכירי את אתרי הנישה

אם את לא מוצאת את עצמך בתוך אחד ה'תותחים הכבדים' שתוארו למעלה המספקים פלטפורמה גנרית, דעי שיש גם אתרי נישה למימון המונים – כולל אתרים המיועדים לנשים. אתר plum Alley היפה והמזמין מיועד כולו למטרה זו. הוא יאפשר לך לקבל עצות, לגייס כספים או להשקיע במיזם (נשי) קיים.

 

ספרי סיפור טוב 

זה הזמן לעשות שימוש בכישורייך לתאר יום משמים כמרתק בפני חברתך, או להפיח חיים בסיפור "מעשה בחמישה בלונים" בפעם ה-100 שאת מקריאה אותו לילדייך. באתרי מימון המונים, הפסיכולוגיה משחקת תפקיד משמעותי – רוב האנשים לא יבחרו אם להשקיע או לא על סמך גיליונות אקסל שתציגי בפניהם ותחזיות עסקיות, אלא דווקא משום שסיפרת להם סיפור מרתק, הצעת להם חזון מלהיב או את ההזדמנות להרגיש שהם יהיו חלק ממשהו שישנה את האנושות לטובה. אם יש לך אפשרות להפיק סרטון של 1-2 דקות, מה טוב – אבל גם אם לא, לא נורא (תתפלאי לראות אגב כמה תלמידי קולנוע מתחילים יסכימו להפיק סרטון כזה בחינם או בכמעט חינם בשביל הניסיון). רק ודאי שהחזון שלך מלהיב אך פשוט להבנה, שאפתני אבל גם בר-ביצוע.

 

ולסיום, דעי שאם בכל זאת החלטת שמימון המונים זה לא בשבילך, בין אם כי נרתעת מהעמלה שרובם דורשים (בסך 8-12%) או כי הרעיון עדיין לא בשל מספיק, את יכולה תמיד ללכת על האופציה הפשוטה של הלוואה: אבל לא עוד הלוואה מהבנק עם עמלות גבוהות ופקיד חשדן, אלא הלוואה חברתית דרך השירות שמציעה חברת eLoan הטריה, שמציעה הלוואות חברתיות בתנאים נוחים.