הרצון להגיע לתוצאות, ומהר- מאפיין את מרבית תחומי החיים, בעיקר כשמדובר בירידה במשקל. לכן לא קשה להבין מדוע הסעירה דיאטת 17 הימים את ארה"ב כולה ואף חרגה מגבולותיה זמן קצר לאחר שהתפרסמה לראשונה לפני כמה שנים. לפי ד"ר מייק מורנו, רופא משפחה מארה"ב ומייסד הדיאטה, אם נשברתם מנסיונות הירידה במשקל ומהדיאטות המשעממות, דיאטה זו יכולה להוות עבורכם את נקודת המפנה.

עוד באון לייף:

מה עומד מאחורי הדיאטה?

דיאטת 17 הימים מורכבת מארבעה מחזורים, בני 17 ימים, כל אחד.

הדיאטה מקדמת אכילה "נקייה"; הימנעות מסוכר וממזונות מעובדים ומטוגנים.

ה"בלבול" המטבולי המתבטא במחזורי הדיאטה מונע שעמום, מוביל לשריפת שומן ולירידה מהירה במשקל. ומה מסמלת הספרה 17? על פי מורנו, זהו פרק הזמן בו המטבוליזם מאזן את עצמו.

מחזור 1: "האצה"

הפחתה ניכרת בכמות הפחמימות והקלוריות בתפריט. ניתן לצרוך ביום שני פירות, שני מוצרי חלב דלי שומן, שתי מנות שומן בריא (לדוגמא שתי כפיות של שמן זית). מותר לאכול ירקות לא עמילניים (עגבניה, מלפפון, חסה) וחלבון רזה (הודו, עוף) ללא הגבלה. הצריכה הקלורית היומית המוערכת בשלב זה הינה כ-1200 קלוריות.

מחזור 2: "הפעלה"

כמות השומן מופחתת למנה אחת ומתווספות שתי מנות פחמימה לתפריט: בטטה בינונית אחת או כוס לאחר בישול של אורז מלא, קוסקוס או בורגול במהלך היום. במחזור זה משולבים ימים בהם הצריכה הקלורית גבוהה יותר עם ימים בהם היא נמוכה יותר, כך שהצריכה הקלורית היומית הממוצעת היא כ-1500 קלוריות.המטרה היא שהגוף יחווה בצורה זו "בלבול קלורי" והקילוגרמים העודפים ימשיכו לרדת.

מחזור 3: "השגה"

מטרתו לסייע להשיג הרגלי אכילה בריאים לכל החיים. בשלב זה, ניתן חופש רב יותר בבחירת מזונות בריאים מקבוצות הפחמימות, השומנים הבריאים והפירות והגדלת כמותם בתפריט. מנגד, כמות החלבונים מוגבלת. במקביל, מתווספת אפשרות לכלול בתפריט היומי מנת אלכוהול וחטיף עם 100 קלוריות.

מחזור 4: "הגעה"

בהנחה שהאדם הגיע למשקל היעד שלו לאחר שעבר את שלושת המחזורים הקודמים, מחזור זה עוסק בשמירת ההישג. לאורך השבוע יש להתנהל על פי כללי אחד המחזורים הקודמים, ובסופי השבוע ניתן לשחרר במעט את האחיזה על ידי שילוב של עד שתי מנות אהובות (כדוגמת פיצה) ועד שתי מנות אלכוהול(350 מ"ל בירה או 150 מ"ל יין הם שווי ערך למנת אלכוהול אחת).

שילוב פעילות גופנית:

מומלץ להתאמן 17 דקות ביום בשני המחזורים הראשונים. ביתר המחזורים מומלץ להאריך את הפעילות, בהתאם ליכולת המתאמן.

בין היתרונות הבולטים של הדיאטה:

  • עידוד צריכת מגוון מזונות טבעיים - על פני מעובדים.
  • הגיוון במבנה הדיאטה, המבוססת על מחזורים, יכול לסייע בשמירת המוטיבציה ומניעת השעמום המאפיין תכניות הרזייה אחרות.
  • הדיאטה מכירה בצורך בפעילות גופנית סדירה.
  • זמינות מתכונים ותכנית ארוחות מובנית לכל אחד מהמחזורים.
  • מכילה טיפים למניעת צבירת משקל בחגים.
  • תכנית האכילה פשוטה להבנה.

טרנד או דיאטה מוכחת?

  • אין בסיס מדעי לדיאטה: לא לרעיון לפיו "בלבול" המטבוליזם מוביל לירידה במשקל ולא לכך שהמטבוליזם מאזן את עצמו לאחר 17 ימים.
  • הדיאטה אינה מאוזנת והצריכה הקלורית עלולה להיות נמוכה מדי עבור קבוצות אוכלוסייה רבות, ביניהן: ילדים, בני נוער, נשים הרות, ספורטאים ואנשים החולים במחלות כרוניות כדוגמת סוכרת.
  • אין מספיק פעילות גופנית בדיאטה: ההמלצה לפעילות גופנית בתכנית לא תואמת את המקובל (לפחות 30 דקות, לפחות חמישה ימים בשבוע).
  • שתיית אלכוהול על בסיס יומי עלולה להיות בעייתית ומסוכנתעבור: נוער, אנשים עם נטייה להתמכרות, נשים בעלות סיכון גבוה לחלות בסרטן השד ו/או עם צריכת פולאט נמוכה.
  • דפוסי אכילה לא סדירים הם בעלי פוטנציאל לעורר הפרעות אכילה בקרב אנשים עם נטייה אליהן.
  • אין ערובה לירידה במשקל לאחר 17 ימים, אלא רק לאחר השלמת המחזורים (וגם אז, במידה ולא הושג משקל היעד יש לחזור שוב על המחזור השני).

 כידוע, לכל דיאטה שני צדדים. וודאו שבחנתם את שניהם לעומק לפני שאתם קופצים למים.

לאתר עמותת עתיד