כן, זה קורה בכיתה ו', כל הבנות עסוקות בלתכנן את מסיבת השנה: המועדון חייב להיות שונה ומיוחד, הדי ג'יי חייב להיות פיצוץ, האפקטים חייבים להיות נדירים, והאוכל חייב להיות נדיב וטעים בצורה יוצאת דופן. ההורים שלהן מקטרים ומשלמים, מקסימום מאיימים שזה במקום טיול לחו"ל, כי הרי כולן עושות מסיבה לשכבה, וחשוב להם שהבת שלהם תהיה כמו כולם, רק עם מסיבה שונה מכולם. כמו שאמרנו, יקר מאוד.

 

אבל למה לבנים זה יקר?

אז ככה: מסתבר, שהבנות כבר מזמן לא מסתפקות בלהזמין כמה חברות טובות לאירוע המשפחתי. הן עושות מסיבה במועדון רק לילדים ומזמינות לא רק את הכיתה שלהן, אלא את כל שכבת כיתות ו'! ברוב בתי הספר היסודיים יש 2-4 כיתות בשכבה, נניח 3 בממוצע, כלומר כ- 100 ילדים, מחציתם בנים. בדיוק כמו הגדולים, שהולכים לאירוע מושקע, כל ילד מגיע לאירוע עם מעטפה ובה מתנה לילדת בת המצווה, במזומן כמובן. מינימום 50 ? לכל אחת. אם אתם גרים ביישוב אמיד, יש בנות שייצפו למתנה של 100 ? מכל אחד. כלומר, גם אם אתה בן, ואין לך בכלל בת מצווה, זה יעלה לך, או להורים שלך לפחות 2,000 ? לשנה! תודו, שאפילו לאחיינית שלכם לא נתתם כזו מתנה לבת המצווה.

 

 

בוק לבת המצווה- כמה זה עולה?

לילדה יש בת מצווה? היא מוכרחה בוק. כמה עולה אז להצטלם על רקע השקיעה, ומה הערך המוסף של עדי ברקן?

 

לכתבה המלאה

 

 

העניין הוא, שאתם לא תמיד מודעים לגובה הנזק. זה מגיע בטיפטוף. הילד מבקש 50 ? למתנה, וזה נראה לכם מעט, כי אתם נותנים הרבה יותר באירועים. אבל אז זה ממשיך כל שבוע. לפעמים הבנות חוגגות בזוגות אז מדובר במתנה כפולה. אחרי האירוע העשירי, אתם קולטים שזו מסחטת כסף, ומנסים לקבוע לילד תור לרופא שיניים במוצאי שבת כדי שיוותר על המסיבה, אבל ההורים של הבנות מאוד לוחצים, חשוב להם שלא תאכזבו את הבת שלהם (אפילו אם הבן שלכם בכלל לא יודע איך קוראים לה) ומפציצים אתכם במיילים. המקרר שלכם מכוסה בהזמנות לאירועים הללו, ועכשיו אתם קולטים שתאלצו לוותר על משהו, כדי לממן את מסיבות בת המצווה של בנות השכבה...

 

מה אפשר לעשות?

מסתבר שאפשר. בשנה שעברה, להורים ביישוב בו אני גרה, היה רעיון יצירתי שהצליח מאוד והוחלט לאמץ אותו גם השנה: במקום שכל ילד יגיע למסיבות עם מעטפות של 50 ?, הוחלט לאסוף מראש מכל ילד (בן או בת) 500 ?, ולתת מתנה מרוכזת מכל השכבה לכל אחת מהבנות. זה פתר הרבה בעיות: ראשית, העומס הכלכלי בגלל המתנות ירד מכ- 2,000 ? ל 500 ?. שנית, המתנה היא כבר לא שיקול אם ללכת למסיבה או לא. כולם מגיעים לכל המסיבות, גם לאחרונות ואין מצב שילדה תתאכזב וחלילה תרגיש שהיא לא אהודה על הילדים בשכבה.

 

מתנה זהה לכולן מעבירה מסר של שוויון ובנוסף, מבהירה לחוגגות הצעירות שלא הכל נמדד בכסף – כמה "הרווחתי" מהאירוע או כמה החברה הכי טובה הביאה לי ואם היא בכלל חברה טובה אם היא נתנה רק 50 ? ואני הבאתי לה 100...

 

היו בנות שעיקמו פרצוף, זה רק אלו שיש להן בטחון עצמי שהן היו מקבלות הרבה יותר, אבל לפחות יש להן בטחון עצמי. יש הורים לבנות שקיוו שהמתנות יכסו להם את עלות האירוע, אז אולי גם הם למדו משהו על סדרי עדיפויות והצבת גבולות. יש הורים לבנים שהיו מעדיפים לא לשלוח את הבן למסיבות ולהימנע מההוצאה לגמרי. אבל הרוב שיתפו פעולה והוקירו את השינוי.

 

אגב, הנה לכם עוד רעיון שניסינו להרים, ואולי אתם תצליחו יותר: לאחד את כל מסיבות בת המצווה להפקת ענק אחת, משהו מושקע ברמות על, משהו כמו טקס התבגרות או מסיבת סיום של קולג' שלכל אחת יהיה את הרגע שלה במסיבה. משהו שכולם ידברו עליו ויזכרו לכל החיים. אצלנו עדיין לא היו בשלים להפקה כזו. זה יכול להצליח רק אם 100% מהורי הבנות יסכימו שלא לעשות גם מסיבה פרטית. אולי אתם תצליחו להרים את הכפפה?

 

הורים יקרים לבנות מצווה ולבנים טרום בר מצווה, אל תיכנעו למסורת ה"כמו כולם". קחו יוזמה, התאחדו ונסו להקל על עצמכם ועל ההורים האחרים, ועל הדרך לחסוך בהוצאות ולהרוויח ילדים וחברה ערכית יותר. והכי חשוב- שיהיה במזל טוב!