האדריכלים:  פרידמן- לואי אדריכלות ועיצוב פנים

אורית פרידמן רפאלי (48)

איל לואי (50)

 

 

לימודים: בוגרי המכון הטכנולוגי ,חולון (HIT)  המחלקה לעיצוב פנים. מתמחים בבתים ומשרדים. 

פז"מ: 18 שנה

הפרויקט: בית דו קומתי בתל אביב בשטח של כ-200 מ"ר.

האתגר: משפחה בת 6 נפשות חובבת ספרים שדרשה פתרון פונקציונאלי ואסתטי לספרים הרבים שלהם. בחישוב גס היה מדובר על מדפים באורף 60 מ' שיוכלו להכיל את כל הספרים.

 

שלוש קומות של ספרים

"הבית המדובר היה מבנה תל אביבי ישן עם גרם מדרגות חיצוני רעוע שחיבר בין הקומות", מספרת פרידמן-רפאלי, "המשימה הייתה להכניס ארבעה חדרי ילדים, חדר שינה, סלון ומטבח לתוך החלל. החלטנו להכניס את המדרגות פנימה. בנינו גרם מדרגות שעשוי מעץ וברזל ומחבר את שתי הקומות. הוא מסתיים בחלון סקייטלייט שנע על מסילה ומאפשר יציאה לגג. הרחקנו את המדרגות מהקיר כ-30 ס"מ וכך יצרנו ספריה בעומק של 27 ס"מ שנמתחת מהרצפה של קומת הכניסה ועד לתקרה של הקומה העליונה. במילים אחרות: 3 קומות של ספרים".

 

 

מדפי הספרים, העשויים מעץ נבנו בעבודת נגרות והם נמצאים מעל ומתחת למדרגות מה שמאפשר גישה נוחה לכל ספר. בעלת הבית ראתה בדמיונה את המדרגות גם כמקום שאפשר לשבת בו ולעלעל בספרים. הגוון שנבחר לספרייה הוא לבן מה שמאפשר לה להיטמע בקיר ומדגיש את הצבעים של הספרים עצמם. לגרם המדרגות נבחר צבע תכלת אפור המתכתב עם המרצפות המצוירות שנבחרו כמחווה לריצוף שאפיין את בתי תל אביב הקטנה. חלון הסקייטלייט מאפשר חדירה של אור מלא במשך רוב שעות היום על הספרייה ואילו בחודשי הקיץ הוא מצויד במנגנון הצללה. הספרייה ניצבת ממש באמצע, נראית מכל מקום  ומהווה את לב הבית כולו.

 

 

 

הבית ממוקם על חלקה שכיווניה הם מערב צפון ומזרח. החזית הארוכה שלו צפונית, כיוון שאינו מאפשר הכנסת כמות אור גדולה בשעות היום,  ולכן היה צורך למצוא פתרון לתאורה מתאימה. כאמור, בתקרה נפתח חלון סקיילייט גדול ברוחב 1.60 ובאורך של 5 מטרים הנע על מסילה ונפתח ברוחב המדרגות ,כך שיכול לשמש גם פתח יציאה לגג אך גם מכניס אור רב למרכז הבית ולקומה התחתונה.

 

 

 

החדרים

בחדרי המגורים הפונים לכיוון צפון, כמו גם בחדר האמבטיה נעשה שימוש בחלון בתקרה המאפשרת כניסה של אור מלמעלה בנוסף לחלון שנקבע בקיר. חלונות התקרה מצויידים באפשרות להצללה בימי הקיץ. אחד מיתרונותיו הבולטים של חלון התקרה, מלבד הגברת התאורה, בעיקר בעונת הקיץ, הוא האפשרות להוציא את האוויר החם מהדרים החוצה.

 

משני צידי גרם המדרגות יש שני חדרים: חדר השינה של ההורים הפונה מזרחה ומולו עוד חדר הפונה מערבה.  בשני החדרים הללו נפתחו חלונות, בעלי פרופיל בלגי עדין המשתלב בסכמת הצבעים של הרצפה המצוירת, אל תוך חלל המדרגות זה מול לזה. החלונות הללו מאפשרים זרימת אוויר נעימה מערב למזרח. רעיון זהה יושם בקומה התחתונה בה הוצבה דלת הכניסה לבית מול ויטרינת הזכוכית המפרידה בין הסלון לגינה וגם כאן מתאפשרת זרימת אוויר בכל קומה.

 

 

 

בכל הבית נעשה שימוש נרחב בחלונות ובדלתות זכוכית. בקומה התחתונה נקבעו שתי ויטרינות גדולות, עם פרופיל בלגי, אחת ביציאה מהסלון אל הגינה הקטנה והשנייה ביציאה מהמטבח החוצה. ויטרינה כזו, מלבד היותה אובייקט מעוצב ושימושי, מאפשר להכניס את החוץ פנימה, ובמקרה הזה, את הגינה העירונית הקטנה.