כמה פעמים יצא לכם לבדוק את תיבת האימייל ממש לפני שהלכתם לישון ולגלות שהבוס או לקוח שלח מייל עם בקשה, ומצד שני - כמה פעמים יצא לכם לשלוח מייל בענייני עבודה בשעות הלילה המאוחרות? כנראה שלא מעט פעמים. כולנו יודעים שזה בעייתי, מוציא מריכוז, פוגע בשינה וגם סתם מבאס, אבל בכל זאת ממשיכים לעשות זאת. עכשיו שלושה פרופסורים למנהל עסקים חושפים באופן מדעי את מה שכולנו יודעים: לא כדאי לבדוק שום דבר בסמארטפון אחרי 9 בערב - המחיר הוא"האנגאובר" למחרת שמתבטא בעייפות וחוסר ריכוז.

"סמארטפונים מעוצבים באופן מושלם בכדי להפריע לשינה", אומר ראסל א. ג'ונסון, פרופסור לניהול מאוניברסיטת מישיגן סטייט. "מכיוון שהם שומרים על המעורבות המנטלית שלנו עד מאוחר, הם מקשים עלינו להתנתק מהעבודה, להירגע ולהירדם."

 

56% מהאמריקאים הבוגרים מחזיקים בסמארטפון (91% הם בעלי מכשיר סלולרי כלשהו) והמספר רק הולך ועולה. רובנו רואים בסמארטפון שלנו גם ברכה וגם קללה - הם מאפשרים לנו להישאר בקשר 24 שעות ביממה, מה שאומר שלעולם לא נוכל לפספס זימון לפגישה, או בקשה לשכתוב טיוטה. בד בבד קרן השינה הלאומית האמריקאית מדווחת כי 43% מאזרחי ארה"ב לא ישנים מספיק בסופי שבוע, ומעריכה כי מכשירי הסמארטפון הם הסיבה לכך.

 


  
שלושת הפרופסורים החליטו לבחון את ההנחה הזו וביצעו שני מחקרים לשם כך. בראשון 82 מנהלים בכירים התבקשו לענות על שני סקרים ביום למשך 10 ימי עבודה רצופים.

המחקר השני סקר 161 מועסקים במגוון מקצועות פעמיים ביום במשך 10 ימים. המחקר השווה בין שימוש בסמארטפון ובין מכשירים אלקטרונים אחרים כמו דסקטופ, טאבלט או טלוויזיה ומצא כי הם "שואבים תשומת לב" יותר מכל מכשיר פסיבי אחר. שני המחקרים הראו שכאשר אנשים משתמשים בסמארטפונים שלהם בלילה לצרכי עבודה, זה גורם לקיצוץ בשעות השינה שלהם ועייפות ביום המחרת במשרד.

 

ההשערה של החוקרים היא שאחת הסיבות להפרעת השינה הנגרמת כתוצאה משימוש בסמארטפון הוא האור שפולט המכשיר ומעכב את הפרשת המלטונין - ההורמון המעודד שינה. בשילוב עם האופי הטורדני של המכשיר שמחבר אותנו לעבודה כל הזמן, האפקט משמעותי במיוחד.

"יש מקרים בהם התעלמות ממייל דחוף מהבוס בליל שבת תהיה הרת אסון, אך במקרים רבים, שינה נוספת תהיה ההימור הנכון עבורכם", מסכם ג'ונסון.

 

לכתבה בפורבס ישראל

 

לכתבות נוספות בפורבס ישראל: