שני כהן, עלמה זק וליאת הר לב, שלוש נשים מוכשרות ומצחיקות עד אימה, מככבות על המסך שלנו מדי שישי ב"ארץ נהדרת". לצידן מככבים גברים מוכשרים ומשעשעים לא פחות. הפאנל המבריק והמאוזן-מגדרית הזה מתקבל אצלנו בטבעיות מוחלטת כי הרי אף אחד מהמינים לא נולד עם "גן הקומדיה". גברים ונשים יכולים להצחיק במידה שווה ואין שום דבר יוצא דופן באישה מצחיקה. האמנם?  

 

בכל הנוגע להומור בטלוויזיה, המצב אצל הבריטים (נו, אלה המתקדמים והנאורים) שונה בתכלית ותכניות פאנל קומיות ללא נשים הן דבר שבשגרה. בדיוק בשביל זה צריך גברים כמו דני כהן, מנכ"ל BBC הבריטי. שיצא כהן בהצהרה פומבית לפיה התאגיד לא יפיק יותר תכניות פאנל קומיות ללא נשים.

 

כהן טען בנחישות שנשים צריכות לקבל נראות בסביבה מאצ'ואיסטית ובתכניות כמוQI  ו- Mock the Week. בראיון שנתן לשבועון האוברזבר, הוא קובע כי "לא יהיו יותר תכניות פאנל בלי נשים. זה לא מקובל". הוא הוסיף כי יש לו עוד עבודה רבה, על מנת לוודא שיותר נשים מבוגרות יופיעו בתוכניות הטלוויזיה של התאגיד.

 

 

אראל מרגלית: "לא אשתתף בפאנלים בלי נשים"

 

החלטתי על חרם: לא אשתתף בפאנלים מעל שלושה אנשים אם לא יכללו אישה. הצטרפו אליי

לטור המלא

 

כהן, רק בן 40, ניהל עד שנת 2010 את ערוץ בי-בי-סי 3 והפך בגיל 37 בלבד למנהל הצעיר ביותר של הערוץ הגדול ביותר בבריטניה. בכתבה ב"טיימס" הלונדוני ב-2008 הוא זכה לתואר "ילד הפלא של הטלוויזיה הבריטית".

 

דובר התאגיד ביקש להבהיר כי קיימות תכניות פאנל שהוקלטו לפני מספר חודשים שמורכבות מגברים בלבד, אבל השינוי יורגש בקרוב. בדצמבר, אמרה הנהלת ה-BBC למפיקי התכניות שיותר אין תירוצים למחסור של נשים בפאנלים קומיים, זאת לאחר שנקבעו תקנות ברורות לגבי ייצוג המינים על ידי מועצת הנאמנים של ה-BBC. ביולי שנה שעברה, ביקשה מועצת הנאמנים מהמנהל הכללי של ה-BBC, טוני הל, להכניס יותר נשים לשידור באופן דחוף במהלך 2013-2014.

 

לנוכח כל אלו, כמה נחמד שדווקא אצלנו, בלבנט, ישנה נוכחות מכובדת של נשים בתכניות בידור היא מכובדת. לצד הקומיקאיות המופלאות של "ארץ נהדרת" אסור לשכוח גם את מחצית הפאנל הנשי של "מצב האומה". והיכן חסרות הנשים שלנו?

 

דווקא בתוכניות האקטואליה ומגזיני סוף השבוע. שם אין כמעט ייצוג נשי בולט וחסרונן מורגש עוד יותר בעתות מלחמה או מבצעים צבאיים, בהם מתכנסים כל הגנרלים והפרשנים הצבאיים לשעבר סביב שולחן גברי אחד. אין גרסה נשית לרוני דניאל וגרסאות בודדות לאמנון אברמוביץ' ואת מספר הנשים שמשמשות כעיתונאיות בכירות ופרשניות ולא רק מגישות חדשות, ניתן לספור על כף יד אחת (לא בטוח שתזדקקו לכל האצבעות).

 

ונקודה נוספת הקשורה לממלכה הבריטית- הבי.בי.סי הוא ערוץ ציבורי והתקציב שלו מגיע כולו מהציבור- משלמי אגרת הטלוויזיה. כל שינוי בלוח השידורים ובתכנים עשוי לגרור מחאה ציבורית אבל לכהן לא אכפת. יש לו אג'נדה והוא כאן בשביל לתת לה ביטוי מעשי. כשמביטים בכאוס השורר בערוץ הראשון שלנו, אין ספק כי הצעד של כהן אמיץ עוד יותר.