אם קצת נמאס לילדים מהכריכים השגרתיים ואתם חפצים לגוון, אם החלטתם לשדרג את התפריט המשפחתי ולהעלות את ערכו התזונתי או אם אתם רוצים מדי פעם לאכול ארוחת ערב משפחתית על טהרת הכריכים הבריאים, הנה מספר רעיונות שתוכלו לאמץ:

 

סוג הלחם:

כולנו שומעים ומודעים לחשיבות של לחם מדגנים מלאים- למשל חיטה מלאה שיפון וכוסמין. הדגן המלא מכיל את הקליפה וגם את אותו חלק בגרעין שסיפק חומרים מזינים לגדילתו ולכן עתיר במינרלים וסיבים תזונתיים. מחקרים הוכיחו קשר בין צריכה של דגנים מלאים להפחתת שכיחות מחלות לב וכלי דם ולכן הבחירה בסוג הלחם משמעותית.

מה ניתן לעשות אם הילדים או אפילו המבוגרים אינם מורגלים לטעם (ילדים גם לצבע) החדש והשונה? ראשית אפשר מדי פעם להכין כריך מלחמנייה או פיתה מחיטה מלאה שלרב מתקבל 'בקלות' יותר מאשר לחם בקרב ילדים. כאשר נחשפים ומתרגלים, הטעם הופך להרגל. חשוב שכל המשפחה תאמץ אכילה של לחם מלא ואפשר לנסות יחד כמשפחה לטעום מספר סוגים של לחמים עד שמוצאים את 'האחד' או יותר.

 

כשאתם עוברים לצרוך לחם מלא קראו גם את הרכיבים ובמיוחד- מה אחוז הקמח המלא בלחם ומהי כמות הנתרן (המלח) בלחם. לחם איכותי שעומד בקריטריונים של לחם יכיל לא פחות מ80% קמח מלא .כאשר כמות הנתרן עולה על 400 מ'ג נתרן ל100 גר' לחם אזי הכמות מתחילה להיות גבוהה.

לאחרונה במסגרת התכנית הלאומית "אפשרי בריא" יקבלו לחמים שעומדים בקריטריונים אלה ובנוסף מכילים עד 250 קק'ל ל100 גר' לחם , תו תקן מיוחד עבור הצרכנים.

אז סיכמנו- עוברים ללחם מדגנים מלאים.

 

ממרחים:

לעיתים תוספות קטנות עושות הבדל גדול. למשל אם נערבב גבינה רכה  עם יוגורט פרו ביוטי נקבל גבינת יוגורט עם ערך מוסף של חיידקים בעלי השפעה על מערכת העיכול. אם נערבב ממרח חומוס עם טחינה משומשום מלא, הרי שהוספנו שומן בלתי רווי וסידן לממרח, למשקיענים אפשר להוסיף לחומוס גרגירי חומוס מבושלים שהוכנו מבעוד מועד והוקפאו, או להשתמש גם במוכנים ומוקפאים. תוספת גרגירי החומוס מוסיפה סיבים תזונתיים ומינרלים לכריך.

 

ואם הנפש חפצה בממרח מתוק ובריא בטעם חלבה? ערבבו טחינה עם סילאן או דבש .

יש ממרחים שדורשים יותר השקעה בהכנה אך מצד שני ניתן לשמור אותם בקירור ולהשתמש בהם למשל ממרח פסטו או טפנד זיתים או אפילו שמן זית משובח עם שום שהתקשה בצנצנת במקרר הוא ממרח בריא כשלעצמו.

 

ירקות:

ירקות בכריך הם תוספת מבורכת של צבעוניות טעם לצד ערכים תזונתיים נפלאים- ויטמינים מינרלים נוגדי חימצון וסיבים תזונתיים. בדרך כלל הירקות המובילים בכריכים הם מלפפון ועגבנייה. מה דעתכם לגוון ולהוסיף  גזר מגורד פטריות ונבטים?

בנוסף לכף אפשר להכין מראש ירקות אנטי פסטי בתנור עם שמן זית – קישואים פלפלים חצילים פטריות ועוד ולהוסיף לכריך עם טחינה חומוס גבינה במליחות עדינה או אבוקדו.

גם ילדים וגם מבוגרים 'אוכלים עם העיניים'. ככל שהכריך יהיה מושקע צבעוני הוא יאכל לתאבון (וכמובן טעים).

 

אפשר ממש כמו במסעדות להכין כריכים לפי שמות ונושאים, זה הופך את הכריך למעניין ואטרקטיבי למשל- כריך בלקני- גבינה עם ירקות אנטיפסטי, כריך טוניסאי עם טונה או סלט טונה ביצה קשה וירקות, כריך בריאות ועוד שמות כיד הדמיון.

 

לסיום- ארוחת ערב משפחתית על טהרת הכריכים. מכינים כריכונים  קטנטנים פרוסים מלחמנייה מחיטה מלאה עם מגוון ממרחים וירקות (אבוקדו סלט ביצים סלט טונה גבינה עם זיתים ועוד)- המראה משובב את העין.

מומלץ לשתף ילדים בהכנה. אפשר לתת להם להכין כריכי פרצופונים או פרחים מירקות חתוכים.

 

לדף הפייסבוק של יעל