החורף לא עושה עמנו חסד בכל הקשור להזנת הגוף. האוויר היבש מתעתע, ההזעה המופחתת שמשבשת את תחושת הצמא ותנורי החימום המופעלים כמעט בכל חלל, בין אם מדובר בבית ובין אם בעבודה, מביאים לא פעם לאיבוד נוזלים רבים, ובמקרים קשים יותר להתייבשות ממשית. התוצאה: עייפות עזה, חוסר ריכוז, חולשה ורצון לזחול אל מתחת לשמיכה.

 

עוד באון לייף:

·         כמה מים אנחנו באמת צריכים לשתות?

·         תזונה בלי מים: זה אפשרי?

·         מים יעזרו לכם לרזות  

 

מים הם לא רק הדבר השקוף הזה שרצוי להקפיד ולצרוך כמה פעמים ביום. מדובר ברכיב העיקרי בגוף האדם המהווה 60% ממשקלו ואחראי לא רק לפעילות תקינה של גופנו, אלא גם להוצאת הרעלים ושמירה על מטבוליזם תקין. כדי לשמור על שגרת שתייה נכונה, כדאי לדעת שני עקרונות חשובים: 

 

1. אם אתם מוצאים עצמכם עייפים, תשושים וחסרי ריכוז, בייחוד בחורף, אחת הסיבות לכך יכולה להיות מחסור במים בגוף.

 

2. בניגוד למה שאולי אנחנו חושבים, קולה או משקאות חמים כקפה לא מהווים תחליף למים, ולמעשה אפילו מזיקים לגוף. הקפאין המצוי במשקאות אלו הוא גורם משתן ומביא בעקיפין לאיבוד נוזלים, כך שהסיכוי להתייבשות הולך וגדל. בנוסף לכך, כמות הקלוריות והסוכר במשקאות מעיין אלו היא גדולה, גורמת להשמנה ומעלה את רמת הסוכרים בדם.

 

"חשוב לשתות מים, ומים בלבד",  מדגיש ד"ר גל דובנוב-רז, רופא ילדים וספורט בעל תואר שני בתזונה, ממרפאת ספורט, תזונה ואורח חיים בריא בתל השומר. "במחקרים רבים נמצאה שתיית מים כיעילה נגד גידולים במערכת השתן, כתוצאה מכך שהרעלים הנמצאים בה נשטפים ככל ששותים יותר מים. שתיית מים קשורה גם בתהליכי הפחתה במשקל: מי ששותה יותר, מצליח לרדת במשקל הודות לתחושת השובע והטיפול הנכון בגוף".

 
הגנה על הגוף מפני מחלות

לא רק על ענייני הדיאטה משפיעה כמות המים הנצרכת במהלך היום, אלא גם על ענייני הבריאות ארוכת הטווח והמידית. בחורף גוף האדם רגיש, פגיע וחשוף יותר למחלות והידבקויות בווירוסים ויראליים. כאשר חולים, מערכות הגוף עובדות בתפקוד חלקי ולכן לא פעם מופיעים תחלואים שונים כגון כאב ראש ועצירויות. נשים הנוטלות אנטיביוטיקה אף מועדות לסבול מדלקות בדרכי השתן. שתייה מרובה של מים מפחיתה את הסיכוי לדלקות בדרכי השתן ואבני כליה וגם עוזרת לטיפול בעצירות ובכאבי ראש. בטווח הארוך מפחיתים המים את הסיכון לחלות במחלות ממאירות ואף מונעים גידולים. "כל כוס אחת של מים שאנחנו שותים במהלך היום, מורידה את הסיכוי לסרטן כיס השתן ב-7% על פני שנים. במקביל יופחת גם הסיכון לסרטן המעי הגס ולמחלות לב נוספות", מסביר ד"ר דובנוב- רז. "אחד המחקרים מלמד על כך שיש 40% סיכוי להפחתה של מחלות לב בקרב נשים ששותות ביום 5 כוסות ומעלה, לעומת 2 כוסות ביום. הכוונה היא רק לשתיית מים ולא כל נוזל אחר".

 

 

 

האם אנחנו באמת נוטים לשתות פחות במהלך החורף? רוב מקרי ההתייבשות הרי מתרחשים בקיץ

"חשוב לשים לב שדווקא בחורף אנחנו מתייבשים יותר בגלל המזגנים שמייבשים את האוויר, והלבוש החם הגורם לעיתים להזעה. האוויר יבש ולא לח ולכן לא תמיד מרגישים את איבוד הנוזלים. מחקר שנעשה ביוון - ארץ הדומה לישראל באקלימה - מראה שאנשים אכן שותים פחות בחורף מאשר בקיץ. המחקר שבדק למעלה מ-400 נבדקים מאתונה, מצא שבחורף שתו הנבדקים בממוצע 3 ליטר ביממה, ובקיץ 4 ליטר. הסיבה לכך היא שבקיץ מאבדים יותר נוזלים. גם כאן המצב הוא כזה".

כדי לעודד מבוגרים וילדים לצרוך כמות מספקת ונכונה של מים, יש לדאוג להמצאות מקור מים זמין ונוח במטבח או סמוך לפינת העבודה. כאשר מקור המים זמין, כמו בר-מים ונמצא באופן קבוע בקשר עין, הסיכוי לשתייה מספקת גדל. חשוב להקפיד על כך שהמים יהיו טריים וטעימים ולא יגיעו מברז ישן הסובל מקורוזיה או מקנקן מטהר שמסננו לא הוחלף מזה זמן רב. הכמות המומלצת לשתייה לגברים היא 2.5 ליטר ליממה, כאשר 750CC מתוכם יגיעו ממאכלים שונים כגון ירקות, פירות ומעדנים. הכמות המומלצת לנשים היא 2 ליטר, כאשר 600CC מתוכם מגיעים ממקורות מזון שונים. מים בטמפרטורה הנעה בין 14-17 הם הנעימים והמומלצים ביותר לשתייה.

 

כיום, עם ההעלייה במודעות לאורח חיים בריא, נהוג לשים דגש על איכויות המזון כמדד לבריאות, אך רובנו שוכחים את המים, אלמנט מרכזי בתזונה מאוזנת ובריאה. "צריך לזכור שהמים מהווים 2/3 ממשקל גופנו, ולכן צריכת המים וטיבם משפיעים ישירות על בריאותנו",  מסביר אייל יונה, מטפל ברפואה סינית ומחבר הספר האלקטרוני 'הספר הקטן לניקוי הכבד'. "למים יש יכולת לעזור לגוף לחזור לאיזונו הטבעי מעצם היותם פועלים כ"סוכני ניקיון" השוטפים החוצה רעלנים דרך הכבד והכליות, אשר פועלים כמסננים בתוך הגוף. במקרים של מחלות כרוניות מסוימות כגון דלקות פרקים, עצירות, גלי חום, המים הם גורם מכריע בין ריפוי להתדרדרות וזמני התאוששות מהטראומה לגוף. כדי לספק את כמות המים המתאימה, כדאי לדאוג למקור מים זמין כבר מים או מים מסוננים ממקור אחר. בדרך זו גם לא נשכח לשתות במהלך היום וגם נניח לכבד ולכליות לנקות את גופנו במקום "להתעסק" בסינון מים באיכות ירודה".

 

ישנו הבדל בין שתיית מים לבין שתיית משקאות ממותקים במהלך תקופת הדיאטה?

"שתיית מים נמצאה כקשורה עם פחות השמנה היות שמי שרגיל למשקאות דיאט ממותקים, רגיל לטעם המתוק ולכן לא יבחל במקרה של מחסור במשקה דיאטתי, גם במשקה ממותק רגיל. מי ששותה מים ומרגיל את גופו למים, לא יבחר בדרך כלל במשקאות ממותקים. כך נחסכת ההכנסה הקלורית המיותרת והלא בריאה של משקאות ממותקים. מחקרים גם מראים שאם שותים מים לפני הארוחה, אכן אוכלים פחות ויוצאים יותר שבעים".

 

הקשר בין חורף להתייבשות תינוקות

בחורף נוהגים הורים רבים לחמם את גופו של התינוק יתר על המידה - בין אם על ידי שימוש ברדיאטור ובין אם כתוצאה מהלבשתו בשכבות בגדים רבות. התינוק שאינו מסוגל לסמן להוריו כי הוא במצוקה, עלול לאבד נוזלים ולהגיע למצב מסוכן של התייבשות. לכן חשוב להקפיד לספק לו כמות נכונה של נוזלים. עדי אפרתי רסולי, תזונאית קלינית לתינוקות ופעוטות, מתייחסת לקשר שבין מחלות חורף להתייבשות בקרב תינוקות. "בחורף ישנה נטייה גדולה למחלות והידבקויות בין אחים ובמסגרות שונות כפעוטונים וגנים. כשתינוק חולה הוא מועד להתייבשות: התיאבון שלו יורד ובשל משקל גופו הקטן, איבוד נוזלים כתוצאה משלשולים והקאות מעלה את הסיכוי להתייבשות. זהו מצב מסוכן ולכן חשוב לעודד שתייה".