הנה כמה עובדות שלא ידעתם על המשקה הפופולארי:

 

1. בירה, אולי המשקה התוסס העתיק בעולם ונזכרת כבר בסביבות שנת 3000 לפנה"ס. היא שימשה כמשקה באירועים דתיים באירועים יוקרתיים ובפסטיבלים. כמו כן, שימשה ברפואה המסורתית הקדומה לטיפול בעצירות, חום דלקת ובריפוי מחלות. הנשים המצריות אף השתמשו בבירה כקוסמטיקה רפואית לעור הפנים על מנת להותיר אותו צעיר ורענן.

 

2. בירה מיוצרת מחומרי גלם טבעיים בלבד: מים, לתת דגן (שעורה, חיטה, טורגום), כישות ושמרים. כתוצאה מהליך ההכנה הטבעי שלה הינה משקה נקי מחיידקים מזהמים ולכן אינה מכילה כל חומר משמר או תוספים אחרים.

 

3. חומרי הגלם של הבירה הינם מקור לרכיבים שונים שהינם בעלי השפעות שונות על מערכות גוף. לתת דגן שבבירה מכיל פחמימות, מינרלים שונים, מעט ויטמינים (בעיקר מקבוצת B) ונוגדי חמצון השומרים על כלי הדם והלב ומגנים מפני סרטן בעיקר משומנים מחומצנים הנוצרים במזון (כמו הסטייק והקבב שנצלה על המנגל). צמח הכישות מכיל פוליפ נולים שתורמים להגנה על מערכות כלי הדם, המוח והעור, ופיטואסטרוגנים שהם רכיבים צמחיים המשפיעים על המערכת ההורמונאלית, העור והעצם. השמרים שמתסיסים את הלתת, יוצרים את האלכוהול אשר משפיע על מערכות שונות וחיוניות בגוף: כלי דם, מוח, עצם, כליות ועוד.

 

4. בירה מכילה צורן: מינרל שמשתתף בבנייה של החלק הקשיח של העצם ותורם לחיזוקה ולהפחתת הסיכון להתפתחות אוסטיאופורוזיס.

 

5. במחקרים נמצא כי צריכה מתונה של בירה מפחיתה בכ-20% את הסיכויים לתמותה ותחלואה ממחלות לב בהשוואה להימנעות משתייה. הבירה כמשקה אלכוהולי מעלה את רמות הכולסטרול הטוב (HDL) שמגן על כלי דם ולב מפני טרשת עורקים; מפחיתה את קרישיות הדם שעלולה לגרום להתקפי לב ולאירועים מוחיים; מסייעת לעלייה בפעילות נוגדי החמצון בדם שמונעים את חמצון הכולסטרול הרע (LDL); ומפחיתה  את  דלקתיות כלי הדם.

 

6. צריכה מתונה ומבוקרת של בירה הינה בעלת השפעה מגינה של כ-30 אחוז בהפחתת הסיכון להתפתחות סוכרת בהשוואה להימנעות משתייה.

 

7. המונח "כרס בירה" עושה עוול למשקה, מאחר  והערך הקלורי ל- 100 מ"ל בירה נמוך בהרבה מזה של יין ודומה לזה של משקאות קלים שונים. גם מחקרים הראו שצריכה מתונה אינה מעלה את הסיכון להשמנה בקרב אנשים בריאים וכי נשים וגברים שצורכים בירה באופן מתון לא היו בעלי היקף מותניים גדול יותר בהשוואה לכאלה שאינם צורכים בירה כלל. יחד עם זאת, צריכה מוגברת גורמת להשמנה בעיקר באזור הבטן.

 

8. מחקר שפורסם ב-2005 ובחן במשך שנתיים נשים מבוגרות בגילאי 70-81, הוכיח כי תוצאות המבחנים הקוגניטיביים של נשים הצורכות משקה אלכוהולי אחד ביום היו טובות יותר מאלה שהשיגו נשים שכלל לא שתו.

 

9. צריכת בירה עקבית ומידתית מפחיתה את הסיכון ללקות בסרטן הכליות. ההשערה המחקרית היא כי ההשפעה קשורה בפעילות הרכיבים הפוליפנולים המצויים בבירה.

 

10. ומה לבירה ולספורט? מחקר תצפיתי שנערך בהולנד בקרב כ-12 אלף משתתפים ונמשך 20 שנה, עולה כי שילוב של פעילות גופנית קבועה וצריכה מתונה של בירה הפחית ב-44-50% את הסיכון לתמותה ממחלות לב וכלי דם בהשוואה להימנעות משתייה. במחקר פיזיולוגי נמצא כי לאחר פעילות גופנית, החזרת הנוזלים לאחר שתייה של בירה הייתה טובה כמו זו לאחר שתייה של מים.