אם אנחנו כמיטב המסורת 'עושים על האש' גם בערב החג וגם ביום למחרת- יש להכפיל את הארוחה הבאה פי שניים: פיתה, סטייק או 2 שיפודי פרגיות, כף סלט חצילים ,כף סלט חומוס, סלט ירקות עם 1/2 כפית שמן זית, כ- 70 גר' צ'יפס (מתפוח אדמה אחד) וכוס מיץ. לקינוח: פלח אבטיח ופרוסת עוגה בחושה. החישוב קלורי מסתכם כ-1300 קלוריות ואם תוסיפו כוסית יין או בקבוק בירה – הגעתם ל- 1400 קלוריות.

 

איך עושים את זה בתבונה? תכננו מראש מה וכמה תאכלו טרם החג. כמנת פתיחה הכינו צלחת מלאה בסלטי ירקות, כך תשביעו את הרעב הראשוני ותוכלו לשלוט בבחירות המזון בהמשך הארוחה. רובנו חוגגים  בחיק משפחה וחברים וכשאוכלים יחד הכי כיף- אבל ידוע שאכילה חברתית גורמת לאכול יותר. היו מודעים לכך ושימו לב לאכול בכמות שקבעתם מראש.

 

 

בחירת מנות הבשר

כדי להימנע מבשרים עתירי כולסטרול ושומן רווי (שגורמים לעליה בשכיחות מחלות לב וכלי דם) עדיף לבחור ממגוון בשרים רזים כמו חזה עוף ,פרגיות, הודו, דגים ובקר רזה ללא שומן.

 

אוהבים קבב? מומלץ להכין לבד וכך ליהנות מכמות מופחתת של נתרן (מלח) ושומן. בקשו מהקצב לטחון עבורכם חלקים רזים (חלקים אחוריים של הבקר) ושלבו עם בשר הודו טחון פטרוזיליה, שום ותבלינים.

 

מומלץ להמעיט באכילת נקניקיות. גם אם הן עשויות מבשר עוף הן מכילות כמויות גבוהות של נתרן.

 

 

שיפודים

הכינו מגוון שיפודים: שיפודי ירקות שנצלים על האש הם טעימים וצבעוניים - למשל  עגבניות שרי, זיתים, פטריות, קוביות בצל,חצילים וקישואים. ילדים אוהבים מזונות על שיפודים בגלל הצבע הצורה ואופן האכילה הלא שגרתי. בשיפודי הבשרים אפשר לגוון ולהוסיף צבע טעם ובריאות ובין הבשרים לשבץ ירקות. אפשר גם להכין שיפודי פירות צבעוניים כקינוח בריא ומופחת קלוריות באופן יחסי לקינוחים.

 

פיתות 

מומלץ לבחור פיתות מקמח מלא המכיל סיבים תזונתיים לעומת הקמח הלבן.

פיתה מכילה כ-240 קלוריות ולכן אפשר להסתפק בחצי פיתה או להחליט שמתמקדים באכילת מנות הבשר וסלטים (פיתה עם 2 כפות חומוס וצ'יפס מחליפה ארוחה שלמה).

 

צ'יפס

עדיף להכין צ'יפס בתנור. זה יצא הכי טבעי והכי טעים. קולפים תפוחי אדמה ,חותכים לרצועות, מרתיחים לריכוך קל ולא מלא, מערבבים בשמן זית ותבלינים ואופים בתנור.

 

סלטים

מי שמכין לבד סלטים כמו טחינה, חומוס, סלט חצילים ומטבוחה נהנה מטעם ביתי, שליטה על כמויות המלח ונמנע משימוש בחומרים משמרים. במקרה שקונים את הסלטים, מומלץ לקרוא ולעשות השוואה בין הרכיבים של סלטים מחברות שונות ולבחור את אלו שערכם התזונתי משופר - פחות שומן מלח וסוכר.

 

 

המזון

כמות קלוריות

פיתה

240

3 כפות סלט ירקות מתובל

50

כף סלט  כרוב אדום במיונז 

50

כף סלט טחינה

50

כף סלט חצילים במיונז

45

כף סלט חצילים טבעי

25

כף סלט חומוס

50

2 יחידות  קבאב

200

המבורגר –יחידה

200

שיפוד פרגית 

150

2 נקניקיות

140

200 גר סטייק פילה-

400

200 גר סטייק אנטריקוט

500

כף מרינדה משמן זית עם שום ודבש  

50

צ'יפס- צלחת קטנה 70( גר')

200

שיפוד הודו  

170

100 גר'חזה עוף בגריל

195

פרוסת עוגת שוקולד בחושה

300

100 גר' פיצוחים מעורבים (פסטוקים אגוזי לוז שקדים)

650

כוס שתיקה מתוקה

100

פלח  דק של אבטיח

60

כוסית יין (100 מ'ל)

80