התלות במזון מעובד מתחילה כתלות פיזית אך עם הזמן היא הופכת להיות גם מנטלית ופה ה"עצמאות" שלנו מתחילה להתערער. חלק נכבד מהמזונות הממכרים הם סוכר לבן, קמח לבן, חטיפים רוב דגני הבוקר, שתיה ממותקת, ממתקים מזונות המכילים חומרים משמרים, צבעי מאכל וכו'.

 

 

עוד באון לייף:

 

כל מוצרי המזון התעשייתי הללו, מרמים את הגוף ע"י כך שהם משמשים כתחליפים למזון אמיתי שגופנו צריך. וכשהגוף אינו מקבל את מה שהוא באמת זקוק לו כדי לתפקד כראוי, הוא מאותת לנו בלי הרף. איתות שכזה יכול להיות, למשל, עלייה חדה של רמת הסוכר במחזור הדם המובילה אחרי זמן קצר לנפילת סוכר תלולה ומהירה. מצב זה מוביל לתנודות קיצוניות ברמת האנרגיה בגוף, חוסר סבלנות ובעיות בריכוז אי שקט ועצבנות. לאורך זמן מצב זה עלול להוביל לאין ספור בעיות בריאותיות והתנהגותיות.

 

האם תצליחו לקבל החלטה שקולה ועצמאית כשאתם נמצאים ברכבת הרים רגשית וגופנית כתוצאה מנפילות ועליות הסוכר בגופכם? האם החלטה זו תהיה שקולה באותה מידה אם תגיעו אליה רגועים, נינוחים ושבעים? אני חושבת שלא.

 

נסו לחשוב על הילדים שלנו, בגנים ובבתי הספר.

אנו מצפים מהם להיות מרוכזים, ממושמעים כשצריך, סובלניים לסביבתם וקשובים, שיקבלו החלטות מודעות ושקולות ושיקחו אחריות על מעשיהם.

אך עם זאת רובנו שולחים אותם למשימות קשות אלו "ערומים" ללא כלים מתאימים להתמודדות.

 

נופל וקם, סוכר לבן. צילום: Shutterstock

 

תנודות ברמת הסוכר - והסבלנות

ילד שיאכל בבוקר מזון שיגרום לו לתנודות חדות ברמות הסוכר, יהיה לרוב חסר מנוחה ושקט, חסר סבלנות, יהיה לו קשה להתרכז הוא יהיה רעב ויתקשה לשבת במקום. שלא לדבר על להקשיב, להעתיק מהלוח או להיבחן. הבחירות שלו באותם רגעים לא יהיו עצמאיות ושקולות אלא יהיו תלויות וכבולות לתנודות הגוף חסר המנוחה.

האם לא עדיף שנצייד את ילדנו עם מזון שייטיב עימם? כזה שיעזור להם לצלוח את יומם הלא פשוט והמאתגר המצפה להם?  

 

אם רוב התזונה שלנו תהיה מורכבת ממזון שמזין את גופנו, מזון טרי שאינו מעובד, מזון מגוון שאינו זקוק ליחסי ציבור ושלטי חוצות, מזון פשוט ונגיש שנמצא בכל מקום ומתאים לכל כיס.

 

ירקות, פירות, דגנים מלאים, אגוזים וזרעים, ומעט חלבונים איכותיים. מזונות אלו לרוב אינם מגיעים בקופסאות מרשרשות צבעוניות. הם גם אינם נמכרים לצד הקופות בסופרים במבצע המזונות הללו הם הבסיסיים, הראשוניים, החשובים והמזינים ביותר עבורינו וככל שנצרוך מהם יותר, כך הבחירות שלנו בחיים יהיו עצמאיות, מאוזנות ושקולות יותר. המזונות הללו לא יגרמו לראשנו להסתחרר ולא נאבד את הצפון בגללם.

להיפך- הם יהפכו אותנו לממוקדים יותר ויותר.

 

 

אוכל מעובד. צילום: Shutterstock

 

אז מה עם הילדים?

אם נמשיך לאפשר להם לצרוך מזון מעובד מגיל צעיר כך ההתמכרות שלהם תהיה גדולה יותר וקשה יותר לגמילה. בחירות המזון שלהם כשיגדלו יהיו תלויות בטעם הקיצוני אליו הם התמכרו ולא באמת במה שגופם צריך ומבקש כדי להתפתח.

לילדים כאלו יהיה צורך תמידי במתוקים/ מלוחים / צבעוניים /מרשרשים /מעובדים וטעמם המרענן של פירות עסיסיים לא יספק אותם.

 

אז, אם חשוב לכם שהבחירות שלכם יהיו באמת שלכם ולא תלויות בגורם חיצוני,

אל תאכלו מזון שמעוור לכם את כל החושים. תאכלו מזון שיגרום לכם להרגיש ולהיות חופשיים, קלילים אך עם זאת, חזקים ואיתנים.