שלושה מחקרים חדשים שבוצעו על עכברים מסמנים אולי את תחילתה של פריצת דרך בתחום עצירת ההזדקנות - המפתח בכולם הוא פשוט דם צעיר. 

בשניים מהמחקרים דם של עכברים צעירים שהוזרק לעכברים בוגרים, גרם לתיקון פגמים במוחם הקשורים לגיל, הפך את כיוונם של תהליכי דעיכת יכולות הלמידה והזיכרון, גרם ליצירת נוירונים חדשים והפך את המוח לגמיש כתוצאה מגירויים וחוויות. העכברים הבוגרים שעברו את הטיפול, השתפרו באופן ניכר בשני מבחנים של למידה וזיכרון: הם עשו פחות טעויות כשעברו במבוך מים ולמדו כי סביבה מסוימת קשורה לשוק חשמלי

 

כאשר בחנו את מוחם של העכברים, גילו גם שינויים מבניים וגם שינויים ברמה המולקולרית. החוקרים גילו כי במוחם של העכברים המטופלים קיימים יותר דנדריטים האחראיים על התקשורת בין תאי העצב וכי מוחם מייצר יותר מולקולות הקשורות לתהליכי למידה.

"הראנו שלפחות חלק מהפגמים המוחיים הקשורים לגיל הם הפיכים", אומר אחד החוקרים. "חשיפה לדם צעיר מנטרל הזדקנות ברמה המולקולרית, המבנית, הפונקציונאלית, והקוגניטיבית בהיפוקמפוס המבוגר". ההיפוקמפוס במוח משחק תפקיד מפתח בלמידה ובזיכרון והוא אחד המבנים המוחיים שנפגעים הכי קשה מתהליכי זקנה כמו גם ממחלות כמו אלצהיימר.

 

בניסוי נוסף גילו חוקרים כי חלבון הקיים בדם הצעיר שיפר את יכולותיהם הגופניות של העכברים הזקנים (מקבילים לגיל 70 אנושי). "אני חושב שהמחקר הוא נהדר", אמר חוקר המוח אריק קנדל מאוניברסיטת קולומביה, חתן פרס נובל לרפואה לשנת 2000 על מחקריו בתחום הבסיס המולקולרי של הזיכרון. "הוא מציע שיש גורמים בדם שהם תלויי גיל ואם נוכל לבודד אותם, ניתן יהיה אולי לתת אותם כתוספי מזון".

 

מחקרים קודמים הראו כי דם מבוגר שהועבר לעכברים צעירים החליש את יכולותיהם, אך זוהי הפעם הראשונה שמוכח ההיפך - דם צעיר יכול לעצור תהליכי זקנה ולתקן פגמים.

לא ברור עדיין מהו המרכיב בדם שהופך אותו ל"שיקוי נעורים", אך מאחר שחימומו מבטל את תכונות המרפא שלו, חושדים החוקרים כי מדובר בחלבון כלשהו שנהרס כתוצאה מהחימום. מחקרים קודמים הציעו כי מדובר בהורמון הגדילהGDF11  הנמצא הן בדמם של עכברים והן בדם אנושי. כעת מקווים החוקים כי יחלו לבצע ניסויים דומים גם בבני אם בתוך 3 עד 5 שנים.

 

לכתבה בפורבס ישראל

 

לכתבות נוספות בפורבס ישראל: