היתרון הגדול בהפיכה לסבא או סבתא הוא שיש תירוץ לעשות דברים כייפים עם הנכדים, דברים שלא יכולתם לעשות עם הילדים, או שפשוט לא היה לכם את הזמן והאנרגיה אז. לסבים וסבתות יש פנאי, הקשר של הנכדים אליהם נקי ממטעני עבר ואפשר ליהנות מהידע, הניסיון והרוגע שיש לסבא וסבתא בגיל הזה. מבחינת ההורים זו הזדמנות להוציא את הילדים מהמסכים וגם, בואו נודה על האמת כי היא לגיטימית, לקבל כמה שעות של שקט וזמן לעצמם. וברוב המקרים, אין דבר שהסבים והסבתות אוהבים לעשות יותר מאשר לבלות עם הנכדים. כולם מרוויחים.

 

עוד באון לייף:

 

 

כך תהפכו את הקשר בין הוריכם לילדיכם לחזק יותר

פריצת דרך טכנולוגית הולידה את מכשיר השמיעה הראשון בעולם המשמש כאוזניית בלוטות'. פתרון מתוחכם שמקנה להוריכם חזות מתקדמת ומשבש כגשר מפתיע לידיכם. להמשך קריאה

 

 

 

מצאנו עבורכם כמה פעילויות לילדים שאפשר לעשות ביחד, ממגוון תחומים: משחקים בבית, אתרי טבע, ים, חיות, מוזיאונים, מרכזי מבקרים ועוד. כשאתם מתכננים פעילות כזאת, חשוב לזכור להתייחס לגיל של הילדים ולהעדפות האישיות שלהם. לקחנו בחשבון, כמובן, שלא כל הסבים והסבתות יכולים לרוץ מרתון כל בוקר: יש סבים וסבתות שמוגבלים מוטורית (ולכן חלק מהפעילויות יתאימו לכם יותר), לעתים הסבא או הסבתא נעזרים במכשירי שמיעה (וטוב שכך, כי בעזרת המתקדמים שבהם הם יכולים לקחת חלק פעיל ומלא בחיי הנכדים), ולחלק אין תמיד המון סבלנות, והם צריכים פעילות קצרת טווח.

 

קבלו 9 פעילויות שיתאימו לכל סוגי האנשים. ובהנאה.

 

1. גינה לי
ציידו את הילדים שלכם בשתילי תבלין, ירקות או פרחים בביקור אצל הסבים כדי שישתלו אותם בגינה, באדנית או בעציץ. אפשר גם להשתמש בזרעים כדי לחוות את התהליך המלא מתחילתו. הנכדים יכולים גם לקשט את העציץ בהדבקות וצבעים.

 

פעילות זו היא מתמשכת, בכל ביקור הם יוכלו לבדוק עד כמה הצמחים גדלו והתפתחו והפעילות תהווה נושא לשיחה משותפת ולתקשורת שתקרב ביניהם. אפשר במקביל לקרוא גם ספר קלאסי, כמו "זרע של גזר".

 

עטיפת הספר "זרע של גזר"

 

2. הכנת עוגיות
באפייה יש קסם, מערבבים חומרים, הם תופחים ומשתנים. הכנת עוגיות היא תהליך שלם, שיש לו התחלה אמצע וסוף. הלישה בבצק, חיתוך העוגיות עם חותכני עוגיות בצורות שונות, הריח שעולה כשאופים בתנור וגם הזלילה המשותפת.

יש בזה יצירה, מגע, חום, ריח וטעם. יש המון מתכונים מתאימים באינטרנט, בחרו לפי העדפות הילדים ומצאו מתכון עם טעם של ילדות, שאתם יודעים שכולם יהנו ממנו.
 

עוגיות עם סבתא - טעם של ילדות (צילום: Shutterstock)

 

3. דיג
מדובר בפעילות שמתאימה כמעט לכל גיל. אפשר מצד אחד ליהנות משקט ושלווה, וללמוד מהי המתנה ודחיית סיפוקים שכל כך חסרים לדור המסכים. מצד שני, יש את ההתרגשות הגדולה כשמרגישים שהעלנו משהו בחכה. בסופו של היום אפשר להחזיר למים או לחזור הביתה ולהכין אותו ביחד.

 

אפשר להתארגן עצמאית, ליצור חכה ביחד ולשבת על שובר גלים בים, או לקנות ציוד מקצועי יותר ולמצוא מקומות יעודיים למטרה הזאת, כמו פארק הדיג מעיין צבי, דג בכפר או דגי דפנה.

 

4. אפליקציות וגאדג'טים
על פניו, אייפד, ושאר חבר מרעיו הטאבלטים למיניהם, לא מציגים אופציה לפעילות מהנה במיוחד. אבל קשה לתאר עד כמה הנכדים ישמחו לשבת ולשם שינוי – ללמד את סבא וסבתא משהו חדש. יותר ויותר אנשים מבוגרים מחוברים לגמרי לאינטרנט, או מעוניינים להתחיל להתחבר, ולראייה – יש היום לא מעט מקומות שמציעים הכשרה בסיסית לאוכלוסיה המבוגרת. במקום להוציא כסף ולבזבז זמן עם זרים – תנו לנכדים שלכם ללמד אתכם. לא חסר להם ידע, גם בגיל מאד צעיר. מעבר לזמן שביליתם עם הנכדים, עולם חדש לגמרי נפתח עבורכם, ותוכלו למצוא לא מעט אפליקציות שישרתו אתכם היטב: אפליקציות וגאדג'טים של איכות חיים ושמירה על הבריאות, אתרי חדשות במקום אלפי עיתונים, משחקים כמו שח-מט או שש-בש שאפשר לשחק מול אנשים בכל העולם ועוד.

 

אחרי שתלמדו להוריד לעצמכם אפליקציות משלכם – תוכלו להוריד ביחד משחק שגם אתם וגם הנכדים נהנים ממנו, ולהמשיך לבלות איתם בעולם שהוא גם שלהם וגם שלכם. וכל זה – בלי לצאת מהבית ובלי לקום מהספה.

 

בילוי ביתי שהנכדים יאהבו (צילום: Shutterstock)

 

5. ביקור בספרייה
לרובינו זה היה חוג שבועי או לפחות חודשי. עבור הילדים שלנו מדובר באירוע נדיר וחריג. ביקור בספרייה יכול להפוך לחוויה מהנה ומעשירה, וגם לעודד קריאה, הרגל יקר מפז שדור הילדים הזה לא ממש רוכש.

מלבד הפעילות בספרייה, אפשר ללוות ביקור כזה בהכנה ולבחור ביחד ספרים: סיפורים שהסבים הקריאו להורים כילדים, או ספרים שמתרחשים בתקופה ומקום בילדות של הסבים או ההורים. אפשר, למשל, לקבוע ביקור חודשי ובכל פעם לבחור ספר בהתאם לעונה, להתרחשויות בחיי המשפחה, או במציאות שסובבת אותנו. מעיינים ומדפדפים ביחד, בוחרים פיסקה מעניינת, ציור מוצלח, אפשר לקרוא קצת ביחד ועוד.

 

6. מוזיאון
עוד פעילות מעט יותר נינוחה והרבה יותר מעשירה. יש מגוון של מוזיאונים, ולביקור בכל אחד מהם אפשר להוסיף משהו אישי-משפחתי. למשל, בביקור במוזיאון שיש לו קשר להיסטוריה ולמורשת המשפחתית יכול להעצים את הקשר שעובר בשרשרת. אפשר להקדים ביקור כזה בחפץ שנשמר במשך דורות ויש לו סיפור וערך משפחתי, למשל. זו הזדמנות ללמד קצת היסטוריה ולשתף בסיפורים שלא תמיד יש  הזדמנות לספר אותם. אפשרות אחרת היא לבחור מוזיאון שקשור לתחום העיסוק או הפנאי של אחד מבני המשפחה. כמובן שמה שחשוב הוא תחום העניין של הילד, ולכן גם שווה להתעדכן על תערוכות מתחלפות במוזיאונים השונים.

 

פעילות נינוחה ומעשירה, בילוי במוזיאון (צילום: Shutterstock)

7. מקצועות
קשה לחשוב על שאלה יותר מעצבנת מאשר השאלה הנצחית "מה תעשה כשתהיה גדול?". הנה הזדמנות לעזור להם להבין מה בכלל השאלה, וללכת יחד לצפות במקצועות, עבודות ומלאכות שמרתקות ילדים, וכאלה שיגרמו להם גם לחשוב על תהליך הייצור של מה שנראה מובן מאליו.

 

8. אתרי טבע
טיול בטבע משלב חוויה משותפת ועשירה שכוללת שלבים שונים מאד. הכוללת תכנון, התארגנות, הליכה ושפע אטרקציות משתנות. תכנון הטיול, קריאה בצוותא על המקום, התארגנות ואריזה (יחד עם המחשבה ביחד על מה כדאי לקחת), הטיול עצמו והתיעוד שלו, ואחר כך אפשר גם להסתכל על התמונות ביחד ולהיזכר.

 

לפני כל מסלול אחר שווה תמיד לבדוק קודם כל את הים. קל ונוח, יחסית נמצא בהישג יד לחלק גדול מאד מהישראלים ואפשר ליהנות ממנו ברוב ימות השנה. אפשר לבנות ביחד ארמונות, לשחק בכדור, לאסוף צדפים ואבנים מעניינות (בבית אפשר גם להכין מהצדפים והאבנים שאספתם מחרוזות, מובייל או עבודת הדבקה).

 

בילוי בטבע או בים, אידיאלי לאקלים הישראלי (צילום: Shutterstock)

 

9. חיות

כשמדברים על קשר והידוק יחסים אי אפשר לא לחשוב על בעלי חיים והקשר המיוחד שיש לילדים וגם למבוגרים איתם. ילדים נהנים מבעלי חיים ומהמשחק איתם, הם לא שיפוטיים, ואפשר ללמוד מהם משהו על עצמנו, על הטבע ועל העולם. יש שמתחברים לבעלי חיים גדולים ויש שמתרשמים מפעילות של חרקים, אבל אין ספק שבעלי חיים יכולים להיות אטרקציה לחיבור בין סבים לנכדים.

 

גני חיות ופינות ליטוף אהובים במיוחד על הילדים (צילום: Shutterstock)