בגיל 35, ללא כל התראה מוקדמת, החלה נעמה לסבול מכאבי ראש עזים במהלך קיום יחסי מין עם בן-זוגה. כאב הראש הגיע לשיא בנקודה ספציפית בקדמת הראש כשע' הגיעה לשיא הריגוש, ומיד לאחר האורגזמה שכך הכאב. "בפעם הראשונה לא ייחסתי לכך חשיבות. אני לא סובלת ממיגרנות או מכאבי ראש באופן כללי והסקתי שמדובר בכאב נקודתי חולף. אפילו לא קישרתי בין האורגזמה לכאב הראש".

עוד באון לייף:

אלא שגם בפעמים הבאות כאב הראש הגיח, עד כי באחת הפעמים היא הפסיקה את האקט באמצע, כשחשה כאילו כלי דם בראשה עומד להתפוצץ והכאב נהפך לקשה מנשוא. "זה דווקא קרה בזמן שעינגתי את עצמי כדי לבדוק אם כאב הראש עדיין קיים. כשהפסקתי מבלי להגיע לאורגזמה, כאב הראש התעמעם, אך נשאר במשך כמה ימים".

יעל, בת 44, החלה לסבול מכאבי ראש בזמן יחסי המין לפני כשנה. "עד גיל 32 לערך לא היו לי אורגזמות. רק אז למדתי לענג את עצמי וללמד את בן-זוגי איך לעשות זאת, והתחלתי ליהנות מחיי מין מלאים באורגזמות. לילה אחד, שניות לפני שהגעתי לשיא הריגוש, חשתי כאב חזק בעורף. רק לאחר האורגזמה הוא נחלש, אך נותר שם שלושה ימים. נבהלתי וחשתי מתוסכלת מכך שפעולה כל כך מהנה הפכה לסיוט. בפעם השנייה שזה קרה עצרתי את האקט באמצע וסיפרתי לבעלי".

יעל לא ידעה למי עליה לפנות. היא המשיכה לקיים יחסי מין, על אף שפחדה להגיע לאורגזמה, בעיקר כדי לרצות את בעלה. כל אקט מיני לווה בחששות מהכאב והיא השתדלה לא להביא את עצמה לריגוש. "תדירות הסקס בינינו ירדה משמעותית, מכיוון שגם בעלי כבר חשש להתקרב אלי ולא רצה לגרום לי כאב או תסכול. בכל פעם שניסינו לאחר תקופת מה קיוויתי שהכאב חלף, אך הוא נותר בעינו".

תופעת כאבי הראש בעת ריגוש מיני התגלתה בשנות ה-70 והיא מכונה כיום כאב ראש המקושר ליחסי מין, מכיוון שהיא עלולה להופיע בכל שלב של יחסי המין. במאמר שפורסם ב-2003 בכתב העת Neurology סקרו החוקרים תוצאות מחקר שנערך במחלקות הנוירולוגיות באוניברסיטאות מינסטר ואסן בגרמניה בין השנים 1996-2001 בקרב 51 אנשים שהתלוננו על כאב ראש בזמן סקס. גילם הממוצע של החולים היה קרוב ל-40 והגיל הממוצע שבו הופיע הכאב לראשונה היה 35. היחס בין נשים לגברים היה אחת לשלושה.

לדברי ד"ר אמנון מוסק, סגן מנהל המחלקה הנוירולוגית ומנהל המרפאה לכאבי ראש ופנים ולהעצמה גופנית, "מדובר בתופעה מוכרת שאינה שכיחה. לא ידוע מה גורם לתופעה, אבל מקור הכאב הוא בהפרעה בתפקוד מערכת עצבים אוטונומית ששולטת על האורגזמה וגורמת להרחבת כלי דם בזמן יחסי המין. עם העלייה בריגוש המיני מתחוללים בגוף שינויים רבים במתח השרירים, בלחץ הדם, ובמערכות אחרות.

"אצל חלק מהאנשים הכאב נגרם כתוצאה מעליית המתח בשרירי הצוואר והעורף וכאבים אלו יהיו עמומים יותר ויתרכזו בצוואר ובחלק האחורי של הראש. אצל אחרים הכאב ייגרם מעליה בלחץ זרימת הדם בעורקים או בוורידים שבמוח, וככל שיעלה הריגוש המיני ויגבר לחץ הדם, כך יגבר הכאב ויגיע לשיאו בזמן האורגזמה. הכאבים מופיעים לרוב בגילי 40-50".

ד"ר ליאורה אברמוב, מהמרפאה לטיפול מיני בבית החולים ליולדות ליס, מסבירה כי כאב הראש בזמן אורגזמה יכול להיווצר גם מהתכווצות שרירים וכלי דם והוא שייך לקבוצת כאבי הראש בזמן מאמץ ושכיחותו באוכלוסייה, על פי ההערכות, היא אחד למאה. "לא ידוע למה התופעה שכיחה יותר בקרב גברים, התיאוריה שלי היא שיכול להיות שהם מתאמצים יותר בזמן הסקס".

נחושה להילחם בתופעה שפוגעת קשות באיכות חייה, החליטה נעמה לפנות לעזרה רפואית. "בכל הפורומים הרפואיים נכתב שיש לפנות לנוירולוג כדי לשלול בעיה רפואית נוירולוגית חמורה יותר, אבל לא ידעתי איזה רופא אמור לתת לי הפניה לנוירולוג".

היא התקשרה למרפאה נוירולוגית המתמחה בכאבי ראש וביקשה להתייעץ עם האחות. כשסיפרה לה על הבעיה, ענתה האחות: "תשמחי בכלל שאת מגיעה לאורגזמה", וסיפרה שהיא מצטטת את אחד הרופאים שהגיב כך לבעיה. "ניתקתי את השיחה עם דמעות של תסכול וחוסר אונים. אני מגיעה לאורגזמה יפה מאוד כבר 30 שנה ללא כאבי הראש, כך שלא חשתי כל סיבה לשמוח".

אברמוב ומוסק מדגישים כי אם התופעה מופיעה ללא התרעה, היא צריכה להדליק נורת אזהרה. "כל כאב חדש חייב להביא לבירור ולהערכה, מסביר מוסק. כאב פתאומי וחד, הוא תמיד דבר שדורש בירור, כולל הדמיית כלי הדם של המוח". לדברי אברמוב, "מאחר שבמקרים נדירים יש סיבה רפואית לכאבי ראש, כמו מפרצת בכלי הדם במוח, אירוע מוחי הנובע מדימום במוח או קריש בכלי הדם במוח, חובה לשלול זאת לפני הכל".

לנשים שסובלות מכאבי הראש ממליצה אברמוב לפתוח בבירור אצל רופא משפחה. "אם הוא לא ימצא סיבה רפואית לבעיה, כמו יתר לחץ דם, נטילת גלולות למניעת הריון, עישון מריחואנה, גלאוקומה, אנמיה, סינוסיטיס או היפוגליקמיה, יש להפנות לנוירולוג להמשך בירור. בדרך כלל כאבי ראש בזמן אורגזמה אינם מהווים בעיה רפואית, על אף שהם טורדניים מאוד ומקלקלים איכות חיים, אבל צריך ללכת לחומרה ולעבור בירור מקיף כדי לשלול בעיות רפואיות חמורות".

מוסק מדגיש כי אם מדובר בתופעה חדשה שלא נבדקה בעבר חובה לפנות לנוירולוג. "מרביתם של כאבים אלה הוא שפיר, כלומר, הם אינם מבשרים על מחלה, אלא ביטוי של הפרעה תפקודית. מצד שני, האבחנה שמדובר בכאב שפיר חייבת להיעשות על ידי רופא, היות שבחלק מהמקרים הכאב הוא ביטוי להתפתחות מבנה לא תקין של כלי הדם, חסימות בזרימת הדם או גורמים אחרים. בהתאם, אני מציע להיבדק על ידי רופא, שיחליט על פי סיפור המקרה ובדיקת מערכת העצבים, אם יש צורך בבדיקות נוספות".

נעמה פנתה לבסוף לרופא המשפחה שלה שערך לה בדיקות מקיפות כדי לשלול כל בעיה אחרת לפני שהפנה אותה לנוירולוג. "לבסוף, התנזרות של שבוע מיחסי מין ומאוננות העבירה את כאבי הראש. "בן-זוגי קרא שלפעמים הפסקה בת כמה ימים עד כמה שבועות מסייעת להעביר את כאבי הראש ומכיוון שהבדיקות שערכתי היו תקינות, החלטתי לנסות זאת. בינתיים, כאבי הראש לא חזרו, אבל ברור לי שההתקפים האלה עלולים לשוב".

גם יעל החליטה לבסוף שהגיעו מים עד נפש ופנתה לרופאת הנשים שלה. זו שללה לחץ דם גבוה וכל בעיה אחרת והפנתה אותו לנוירולוג. גם הוא לא מצא בעיה רפואית שמצריכה טיפול והמליץ על טיפול במשככי כאבים. "התחלתי לקחת את הכדורים כשעה לפני יחסי המין. זה הרס מעט את הספונטניות, אך זה החזיר את האורגזמות לחיי. לפני כמה חודשים הגענו לאקט המיני מבלי שנטלתי כדורים וכאבי הראש לא הופיעו. אני מקווה שלא ישובו שוב".

לדברי אברמוב, "היו כמה נשים שפנו אלי עם כאבי ראש פוסט אורגזמיים. רובן היו לאחר גיל המעבר. הן נשלחו לבירור נוירולוגי, ורק אחת מהן חזרה אליי לאחר הבירור וקיבלה טיפול בכדורי, NSAID, המטפלים בכאב ממקור שרירי, כשעתיים לפני קיום יחסי מין. הכדורים השפיעו באופן חיובי וכאבי הראש פסקו. פרט לכדורים מסוג זה, אפשר לתת משככי כאבים כלליים, תרופות אנטימיגרנוטיות או תרופות המרחיבות כלי דם. יש הממליצים להפסיק לקיים יחסי מין או לא להגיע לאורגזמה לתקופה מסוימת כדי להרגיע את כלי הדם או השרירים".

.

מוסק מציין כי נשים רבות שסבלו מהתופעה פנו אליו. "אני נותן טיפול רק לאחר ביצוע אבחנה של הגורם האפשרי לכאב. מניסיוני, אפשר לשלוט בכאב על ידי נטילת תרופה לפני קיום יחסי מין, או לעתים גם בלימוד שיטות הרפיה שרירית המורידות את המתח השרירי". עם זאת, שניהם מסכימים כי כמו שכאבי הראש האלה מגיעים בפתאומיות, לרוב הם גם נוטים לחלוף בעצמם.