"רוב הדברים שעוזרים לאיכות חיים של אנשים מבוגרים אינם מפתיעים", אומרת ד"ר ליאורה בר טור, פסיכולוגית קלינית ושותפה במכון צמתים, "אבל כמו בדיאטה, שכולם יודעים מה צריך לאכול כדי לרזות, קשה ליישם. יש מספר דברים שהם הכרחיים לטובת הרווחה הנפשית ובתוך כך לאיכות החיים של אנשים מבוגרים". ד"ר בר טור מציעה מספר טיפים לאיכות חיים:
 
עוד באון לייף:
שתפו את הסבים והסבתות בהתפתחות הנכדים. צילום: Shutterstock
 

 

המכשיר שישפר את רמת חייכם

פריצת דרך טכנולוגית הולידה את מכשיר השמיעה הראשון בעולם המשמש כאוזניית בלוטות'. פתרון פשוט אך יעיל לשמירה על רמת חייהם של הוריכים, ושדרוג שלכם. להמשך קריאה

 

 

 
חיבור רגשי משמעותי לבני משפחה או לחבר קרוב 
בני הגיל השלישי חווים תקופה שיש בה שינויים רבים ותחושת אובדן – החל בתפקוד כמו מגבלות תנועה, פגיעה בזיכרון וירידה משמעותית בשמיעה. פעמים רבות הם מתקשים להודות בכך אם מתוך בושה או חוסר השלמה (במקרה של שמיעה, פעמים רבות זה יבוא לידי ביטוי בהימנעות מלדבר בטלפון או להביע את דעתם בקבוצה). בנוסף לכך, הם מאבדים לא מעט חברים, כמו גם בני זוג ונפרדים מתפקידים חברתיים. כל אלה משפיעים על הביטחון. המקום הבטוח ותחושה של קשר משמעותי חשובים בגיל הזקנה (כמו גם בכל גיל אחר). התחושה שיש לי מקום בטוח, שאני משמעותי, שמישהו אוהב אותי – זו תחושה שחוצה את כל הגילאים וכל האוכלוסיות. לרוב, לילדים הבוגרים יש תפקיד חשוב בלספק ביטחון עבור ההורה המבוגר.
 
בנוסף, יש חשיבות מכרעת לתחושה של התפתחות, להרגיש שלא נמצאים בקיפאון. אצל מבוגרים לא קורים, לרוב, הרבה דברים חדשים, והסכנה היא שתהיה תחושת ריקנות לעיתים ואפילו אדישות. שתפו את הוריכם בהתפתחויות של חייכם ושל חיי הילדים שלכם, חוויות התקדמות של הילדים והנכדים מעניקים ומחזקים תחושת התפתחות אצל מבוגרים. הבן שלי קיבל קידום, הנכד שלי התגייס, נולד נין - ההורה המבוגר מרגיש שהיום היה משהו חדש. 
 
עניין בחיים – מעורבות מנטלית ורגשית בחיים
אדם מבוגר שפרש מהעבודה מאבד עולם תוכן משמעותי, ומעגל העניין סביבו מצטמצם. הדבר עלול להוביל לעיסוק צר בנושאי בריאות, בדידות ומוות. לכן חשוב שיהיה להם עניין במשהו מעבר לכך. כשאדם מבוגר מוצא עניין בתחום מסוים, ולא משנה אם זה ברידג', ספורט או מפגשים עם חברים – הפעילות הזאת נותנת לו תחושה של משמעות, ויש לזה ערך רב בשמירת היכולת הקוגניטיבית. 
 
פעמים רבות נתקלים באישה ש"גוררת"  את בעלה (נשים הן יותר חברתיות) להרצאות ופעילויות שונות ("אני כאן בגלל אשתי"). גם אם היא נעשתה בעקבות לחץ של בן/ת הזוג או של הילדים, הבחירה הזו מקנה תחושה של אוטונומיה. תחושת המשמעות מפחיתה תחושות של בדידות וריקנות. מי שמחובר למה שקורה סביבו - חי באמת, ולא רק "נוכח - נפקד".
 
בנוסף, חיזוקים מצד בני משפחה על תחושת הערך והנחיצות הם חשובים לא פחות. למשל, ד"ר בר טור מספרת על נכדה שמשבחת את סבתה על הבישולים שלה. עלה לה רעיון איך לחזק את הסבתא: היא ביקשה ממנה שתכין גפילטע פיש בחג עבור חברותיה, שבתמורה שילמו לסבתא על פועלה. 
 
פעילות תורמת לתחושה של משמעות ושימור יכולת קוגנטיבית. צילום: Shutterstock
 
שליטה על מימוש רצונות והחלטות
שליטה אופטימלית על החיים היא היכולת לקבל החלטה ולהביא למימושה, חשובה לאיכות החיים. היכולת של הורה לנהל את חייו בגיל המבוגר, דווקא כשהוא באובדן שליטה, כשהוא נחלש – שומרת על הערך העצמי. שימוש במחשב, באינטרנט ובסלולר מחדדת את היכולת הקוגניטיבית, ויכולה לשמש כחיבור מצוין לדור הצעיר. הורה מבוגר/ת עם בני משפחה בחו"ל, שמצליח/ה ליצור איתם קשר בסקייפ ללא עזרה של מתווכים, מפיק/ה איכות חיים גבוהה מתחושת חוסר התלות בבני אדם אחרים וכן תחושת הערכה עצמית.
 
ד"ר בר טור מספרת על מטופלים בני תשעים שיודעים לעשות שימוש באינטרנט, בסמארטפון ולכתוב מיילים. יש לא מעט קורסים והדרכות  לבני הגיל השלישי שנוגעים בטכנולוגיה. הדבר תלוי, כמובן, באישיות ובגמישות המחשבתית של ההורה, אבל חשוב מאד לציין כי גם הנכדים עשויים למלא תפקיד זה. במקרה כזה יש יוזמה ורווח לשני הצדדים, ואפילו זמן איכות משותף. 
 
גישה חיובית לחיים בכלל ולזקנה בפרט
מחקרים רבים מצביעים על כך כי הגורם העיקרי המשפיע על אריכות ימים הוא לא גנטיקה, כפי שנהוג לחשוב, אלא דווקא הגישה לחיים. אמנם מדובר בתכונה שגם היא קצת מולדת ומושפעת מגנטיקה, אבל יש אפשרות לעבוד עליה.
 
בספרה "החיים במחשבה שניה" עוסקת ד"ר בר טור בנושא, כשאחד המסרים החשובים, העובר כחוט השני בספר כמו גם בכל המחקרים על זקנה, הוא חשיבות היכולת לנהל את החיים ואת מערכות היחסים תוך גישה חיובית, עם התמקדות בהווה ובעתיד הקרוב, לא בעבר. לסגל אסטרטגיות שמאפשרות הסתכלות אחרת על החיים, וזה משהו שאפשר ללמוד אותו.
 
דוגמה טובה לכך היא תחושת ההחמצה שעולה, פעמים רבות, ככל שמתבגרים. תחושת החמצה על דברים שלא נעשו, על בחירות שבדיעבד אולי היו צריכות להיות אחרות. הייתי צריך להתגרש, הייתי צריכה להחליף עבודה, לעזוב את הארץ ועוד. חשוב לעבוד על זה, ולא להיתקע עם התחושה חסרת התועלת הזאת. למשל, אפשר לחשוב מה הרווחתי משמירה על חיי הנישואין או העבודה, או לנסות להבין שאולי זה לא התאים לי באותו הזמן, ושעשיתי מה שהיה נכון לי בשעתו.
 
הזיקנה תראה כפי שתדמיינו ותגשו אליה. צילום: Shutterstock
 
סיבה ספציפית לקום בבוקר – רשימת פעולות
בגיל מבוגר המטרות הן בדרך כלל לטווח קצר, וחיים את ההווה. אם בגיל צעיר יותר אנחנו מגדלים משפחה והחיים מכתיבים לנו לוח זמנים ומשימות, בגיל מבוגר בעצם נגמרות הסיבות החיצוניות לקום בבוקר ולצאת מהבית. זה הזמן ליצור אותן.
 
ראשית, כלב זו חיה מדהימה המעניקה, מלבד אהבה וחום ומגע, גם סיבה אמיתית לקום בבוקר ולצאת מהבית, לטייל ולפגוש אנשים. מעבר לכך, אפשר לבנות את היומיום דרך מטרות קטנות, משימות ספציפיות, רשימה של דברים שרוצים לעשות, שאפשר ורצוי להכניס ליומן שבועי. ספר שרוצים ממש לקרוא, סרט שרוצים לראות, מפגש עם חברים, משפחה ועוד. הורים רבים ירגישו אולי קצת לא בסדר עם העובדה שמדובר רק בבילויים, ולכן חשוב לסייע להם לפתח קצת אנוכיות, להעניק לגיטימציה לחשוב קצת על עצמם: עבדתם קשה כל החיים, עכשיו מותר לכם, מגיע לכם להתפנק וליהנות.
 
יכולת להדוף לחצים – "מגן" מפגעי הזקנה
ד"ר בר טור מספרת על אישה בת 103 שצולמה רוקדת במועדון בשמלה פרחונית. כשנשאלה מה הסוד שלה, סיפרה בחיוך שכשמשהו מרגיז אותה או מכעיס אותה היא אומרת לעצמה "דלגי". 
 
זאת סוג של קלישאה, אבל היא מגובה מחקרית: היכולת לקחת את החיים בקלות ולהימנע מסטרס, לחץ נפשי, עוזרת לאריכות חיים. מחקרים שנעשו מצאו כי אנשים שהגיעו לגיל מאה הם בעלי "שכבת הגנה נגד סטרס", יכולת מובנית להדוף את הלחץ, כמו שריון. הם נוטים פחות להעלב, לכעוס, לקחת ללב ולהיות ביקורתיים. נשמע כל כך פשוט, וכולנו יודעים שלא עבור כולם, אבל מדובר ביכולת נרכשת.