העובדה שבגד ים נחשב בישראל כמעט ללבוש רשמי (שמעתן שעכשיו גם יש חתונות בריכה?) גורם לתעשייה המקומית ולרשתות הזרות להשקיע סכומי פיתוח והשקעה משמעותיים בקולקציות וחידושים, ולארגן לבחורה הנבוכה מבחר מסחרר של עיצובים. טנקיני, ביקיני, שלם או מוקצ'ינו, לא משנה עם איזה חלק בגוף את מרגישה הכי בנוח, יש את בגד הים שיחשוף אותו.

 

 

עוד באון לייף:

 
 

פריט אופנתי כמו כל בגד

השנה, בנוסף למבחר העיצובים, הורחבה קטגורית בגדי הים גם אצל מותגי אופנה שעד כה לא ממש החזיקו מחלקה פעילה. לצד ותיקות כמו גוטקס, אינטימה, טורקיז וספידו, הופיעו כחלק מהקולקציה האופנתית גם בגדי ים אצל קסטרו (בשיתוף גדעון אוברזון וגם קו רגיל), רנואר, פוראבר 21, אייץ' אנד אמ, טוונטי פור סבן, חנויות האקססוריז למיניהן ועוד. היתרון המשותף לכל האחרונות הוא מחיר נגיש עד מגוחך לפריט עונתי שעד כה התרגלנו לשלם עליו 200 שקל ומעלה.

"אנחנו בהחלט מזהים מגמה של יותר ויותר נשים שקונות בגדי ים לא רק בחנויות מתמחות" אומרת חגית נחום, מעצבת ראשית של רשת האופנה והאקססוריז טופ טן. "בגדי הים שלנו מעוצבים בישראל, בהתאם לטרנדים עולמיים, ומתחשבים בצרכים של הנערות והנשים הישראליות". גם רון קאהן (רונקו), המנהל הקריאטיבי של קבוצת רנואר מסכים כי מדובר בשינוי בשוק, ותולה אותו במשיכה של הלקוחה הישראלית לחידושים וטרנדים. "יש לנו מגוון רחב של גזרות שמתאימות ללקוחה הממוצעת, עם דפוסים מדליקים. המחיר האטרקטיבי (החל מ-19.90 שקל, תלוי בדגם ובגזרה) מאפשר ללקוחה להתחדש בכל פעם בבגד ים חדש, מבלי להתלבט בנוגע למחיר", הוא אומר. "במעגל שסביבי יש בנות שרוכשות 7-6 בגדי ים שונים בכל עונה ואני משער שהממוצע קרוב יותר ל-4-3 דגמים שונים. זה הפך להיות פריט אופנתי כמו כל בגד".

קונות בגדי ים לא רק בחנויות המתמחות. מתוך הקולקציה של טופ טן (צילום: שי יחזקאל, יח"צ)

על פניו, נראה ש'אפקט הקופיקס' שהגיע גם לתחום בגדי הים הוא מהפכה צרכנית מבורכת, אבל מבט מקרוב מראה שהיא מטיבה בעיקר עם פלח אוכלוסיה מאד ספציפי: צעיר, רזה ועם חזה ממוצע ומטה. כל בגדי הים של הרשתות שנבדקו נתפרו באיכות סבירה (קסטרו בלטו לטובה) אבל הם הציעו לרוב ביקיני בגזרת משולשים ותחתונים זעירים ולכי תיכנסי לזה אחרי הריון. גדעון אוברזון, לשעבר המעצב של גוטקס ובעל בית אופנה משלו לעיצוב בגדי ים, נשמע מזועזע מתופעת בגדי הים הזולים. "בגד ים טוב הוא בגד ים איכותי ועמיד יותר, במיוחד בתנאי מזג האוויר בארץ", הוא מסביר. "חומרים כמו שמן שיזוף ומסנני קרינה נספגים בבד ופוגעים בו. כשאת קונה בגד ים יוקרתי, הוא נשמר לך לתקופה ארוכה, לא רק לעונה אחת. בנוסף, יש גם את העיצוב הטכנולוגי, שנותן בטנות מחטבות ותומך בחזה, ונותן ללקוחה בטחון גם כשהיא על החוף וגם כשהיא על המים. כל לקוחה תבחין בתא ההלבשה בהבדל בין בגד ים זול לבין בגד ים איכותי ומעוצב", הוא מסכם.

בגדי הים שלך מגיעים עם אחריות?

"בעקרון אין אחריות לבגדי ים, כמו שאין אחריות למוצרי אופנה אחרים. המוצר 'אוברזון' לא מתפורר. במידה ויש מקרה קיצוני או חלילה פגם בייצור אנחנו נותנים מענה בשירות הלקוחות שלנו תמיד".

בגד ים יוקרתי נשמר לתקופה ארוכה. מתוך הקולקציה של גדעון אוברזון (צילום: אבי ולדמן)

 

 

גם גל אנג'ל, בעלת המותג אגלי דאקלינג המייצר בגדי ים בעיצוב מקורי ומקומי (במחירי תחילת עונה המתחילים מ-550 שקל) מסתייגת מטרנד בגדי הים הזולים. "בגד ים הוא פריט הלבוש בו אנחנו הכי חשופות. לכן חשוב, לרובנו, להרגיש בנוח בתוכו מכל הבחינות: עיצובית, ויזואלית ואסתטית", היא מסבירה. "כמו בבגדים, ואף יותר, נשים רבות מחפשות אלטרנטיבה לבגדי ים הים הנמכרים ברשתות, ומתקשות למצוא פריטים המעוצבים לטעמן, בגדי ים ייחודיים, בטווח מידות רחב ובאיכות גימור גבוהה", אומרת אנג'ל. "כשמוסיפים לזה גם את תנאי האקלים הקשים, הכלור, המלח, חול, שמש לוהט ובלאי גבוה - ברור שיש חשיבות גבוהה לטיב המוצר. אני ממליצה לחפש בדים שעברו תווי תקן אירופאיים והינם יעודיים לבגדי ים, שיש בהם תפירה ברמת גימור גבוהה וביטנה איכותית".

ואם מגיעה אלייך מישהי עם בגד ים שנפרם או נשחק?

"בגדי ים במחירים גבוהים מהממוצע ראוי שתהיה להם אחריות. אני באופן אישי מקבלת לתיקונים בגדי ים שנמכרו גם לפני ארבע וחמש עונות".

קשה למצוא פריטים ייחודיים. מתוך הקולקציה של אגלי דקלינג (צילום: יח"צ)

הקשר שבין מחיר ואיכות

 

רון קהאן (רנואר) דוחה את התלונות על האיכות וטוען כי הפשרה, אם קיימת, קיימת בעיקר בעיצוב. "בכל תהליך ייצור ישנו תהליך של תן וקח, רמות המחיר משפיעות בעיקר על כמות הדיטיליים שניתן לשלב בעיצוב ופחות על איכות החומר והתפירה", הוא אומר.

ומה תציע לבחורה שמנמנה עם חזה גדול שלא תרגיש בנוח בחזיית משולשים?

"יש פתרון לכל אחת. בקולקציה שלנו יש מבחר עצום של דגמים וגזרות, כל דגם מגיע במבחר צבעים ודפוסים. יש 6 גזרות בסיסיות של חלקים תחתונים וכ- 8 גזרות של חזיות. כמובן שכל דגם מקבל התייחסות לפי הבד והעיצוב כך שלמעשה התוצר הסופי הוא עשרות דגמים שונים".

 

מבחר עצום של דגמים וגזרות, בר פאלי לרנואר (צילום: אלון שפרנסקי, יח"צ)