לפני כחצי שנה, ב-5.12.13 נפטר נלסון מנדלה, הנשיא השחור הראשון של דרום אפריקה וסמל המאבק בשלטון האפרטהייד, בגיל 95. מאשל, אישתו השלישית של מנדלה, התרחקה בחודשים האחרונים מעין הציבור והתאבלה בפרטיות על בעלה. כעת היא מדברת עם העיתונאית עטורת הפרסים כריסטיאן אמנפור בתוכניתה ב-CNN ומספרת לראשונה על המורשת שלו, הדברים שביקש לעשות ולא הספיק, על החיים לצד אדם נערץ כל כך ועל האופן בו ניסתה להגן עליו בשנותיו האחרונות מפני מצבה הנוכחי של דרום אפריקה.

נלסון מנדלה וגראסה מאשל התחתנו ב-1998, ביום הולדתו ה-80 של מנדלה. מאשל הייתה בת 53, וכמו מנדלה, הייתה גם היא אלמנה. בעלה הראשון, סאמורה מאשל, היה הנשיא הראשון של מוזמביק העצמאית, הנהיג את מדינתו עד למותו הטרגי בתאונת מטוס ב-1986, ונחשב גם הוא לדמות נערצת בהיסטוריה של אפריקה המשוחררת. למעשה, מציינת אמאנפור, מאשל היא האישה היחידה שהייתה "האישה הראשונה" של שתי אומות.

 

גראסה מאשל בראיון ל-CNN

 

"ספרי איך זה היה לחיות חיים כאלה, להיות עם שני האנשים הנדירים האלה, להיות לצדם, להיות שותפה שלהם", מבקשת ממנה אמנפור. "אם את שואלת אותי איך מצאתי את עצמי נאהבת על ידי שני האנשים יוצאי הדופן האלה ואוהבת אותם, אני לא אהיה מסוגלת להסביר", ענתה לה מאשל. "אבל זה קרה. ואיכשהו, זה מעניק לך תחושה של ענווה, הייתי אומרת, לחוש צניעות על כך שבמהלך המסע שלך יש לך את ההזדמנות לחלוק את חייך עם אנשים שאנשים מתייחסים אליהם כאל היצורים האנושיים הכי טובים שהאזור הזה הצמיח".

 

 

מעבר לעובדה שחלקה את חייה עם שניים מלוחמי החופש הגדולים של אפריקה, מאשל כיהנה גם כשרת החינוך במוזמביק, וכעת היא נרתמת למאבק למען נשים וילדים באפריקה, ובעיקר למען טיפול רפואי. למעשה, מספרת מאשל, הקמת בית חולים לילדים הייתה משאלתו האחרונה של מנדלה.

 

"את יודעת, בערוב ימיו של מדיבה, הוא נאלץ להתעמת עם החוויה של מתו בנו, משום שלא היו השירותים הנדרשים להצלת חייו של הילד הזה", אמרה מאשל לאמנאפור, כשהיא מתייחסת למותו של מקגאטו מנדלה, בנו של נלסון מנדלה, שמת ב-2005 מאיידס כשהוא בן 54 בלבד. "זה חקק בו מחויבות אמיתית לטעון כי אנחנו לא יכולים לאפשר למצב הזה להימשך. זה היה השלב בו הוא התחיל לומר כי אנחנו חייבים לבנות בית חולים ייעודי לילדים", אמרה והוסיפה כי זאת הפכה להיות משאלתו האחרונה. כעת, מאשל עוזרת להגשים אותה. "זה הדבר הראשון שאני מעורבת בו במובן של המשך המורשת שלו, שהייתה מאד מפורשת", אמרה.

 

 

אמנפור שואלת את מאשל על השנים האחרונות בחייו של מנדלה, עד כמה היה מודע למתרחש בדרום אפריקה, על המאבקים וחוסר השוויון הגדל בשנים האחרונות, ולעובדה כי "החלום עדיין דורש כמות עצומה של עבודה כדי להפוך למציאות". מאשל עונה כי הוא היה מודע להכל, עד השנתיים האחרונות לחייו. "החלטתי להציל אותו, להגן עליו מפני מעורבות ומפני הבנה עמוקה של המתרחש, משום שהוא היה אדם כל כך רגיש, והוא לא יכול היה לעשות כלום בקשר לזה", אמרה מאשל. "וחשבתי, למה להשאיר אותו עם לב כבד כשהוא לא יכול לפעול יותר כדי לשנות את המצב?".

 

ברק אובמה מברך את גראסה בטקס לבעלה המנוח נלסון מנדלה

 לראיון המלא

 התרגום נעשה על ידי מערכת און לייף**