בשנת 1998 הוציאה להקת הביוטיפול סאות' את השיר Perfect 10. הלהיט התייחס לרדיפה שלנו אחרי המספרים המושלמים – בין אם במידת הבגדים (של הנשים) ובין אם במידת איברי המין (של הגברים). שם השיר – שבתרגום חופשי הוא "10 המושלם" – מתייחס גם למגזין הגברים בעל אותו השם שאת דפיו מקשטות בעיקר בחורות ערומות, וכן לאחת משורות השיר שבה אומר הזמר כי מידת מכנסיים 10 (38 אצלנו) היא המידה האידיאלית עבור אישה.

 

עוד באון לייף:

 

 

איך למדתי לקבל את הפחדים

תמיד הייתי פחדנית. בכיתה ג' לפני שיעור ספורט, בטירונות במחנה 80. אפילו כשהציעו לי לקנות עבודת סמינריון מוכנה – פחדתי. כזו אני. פחדנית. בלוג אמיתי

 

 

 

מאז חלפו 16 שנה, ומסתבר שלא רק מים עברו בנהר אלא גם קילוגרמים. השבוע התבשרנו כי הרשת ג'וסי קוטור הולידה מידה חדשה: 000, ובאותיות: XXXS , ובמידות ישראליות: 24 ובסנטימטרים של היקף המותניים: 58.43. וסתם למקרה שעוד לא הבנתם: קטן, קטן מאוד.

 

המידה החדשה מהווה הוכחה נוספת לירידה המשמעותית שחלה במידות המיוצרות והמשווקות, שלא בהכרח תואמות למידות הנשים ברחוב, או למידות שצריכות להיות לגוף בריא. יותר ויותר רשתות, ביחוד בישראל, מצמצמות את ההצע הנמוך גם ככה של בגדים במידה 40 ומעלה. לעומת זאת, טווח המידות הקטנות זוכה להתרחב, על מנת להראות לנו שזה באמת לא נורא אם את לא מידה 28 – הרי את תמיד יכולה להיות מידה 26.  

 

נערה וכל שכן אישה עם מידת גוף ממוצעת, נאלצת לכתת את רגליה בין החנויות ולפשפש בין המדפים כדי למצוא בגד שיעלה, יכסה ואולי – אם יקרה איזה נס – גם יחמיא. בהרבה מהרשתות הקטנות יותר, שמייבאות בגדים מהמזרח, יש בעיקר בגדים במידות "וואן סייז" שמתאימות לסיניות, שהן – איך לומר בעדינות? – לא ממש ים תיכוניות, ועל רקע כל ההיצע הזה אין פלא שסיבובי השופינג מסתיימים לרוב בשקיות מלאות בתחושת כישלון ושנאה עצמית.

 

גם אם שלא במכוון, או שלא באופן ישיר, המגמה המכווצת לנו את הבגדים מחבלת לנו בדימוי הגוף ופוגעת לנו בהערכה העצמית. היא שולחת אותנו למלחמה עיקשת וסיזיפית אחרי מידה בלתי מושגת - ממש כמו חמור שהולך אחרי הגזר שתמיד נמצא עוד שנייה, עוד רגע, עוד שיעור TRX  מהישג ידו. וכמובן שכל עוד אנחנו לא מגיעות למידות הנחשקות והבלתי אפשריות, זה אומר שמשהו לא בסדר אתנו, הרי כל שאר הנשים ביקום כן מצליחות להשתחל לאקסטרה אקסטרה אקסטרה סמול – או לפחות ככה זה נראה מההצע שיש בחנויות.

 

עם זאת, מדי פעם אפשר להבחין בהבלחות של שינוי הדרגתי. אתר הקניות ASOS  למשל, מציע הצע מאוד מספק לנשים גבוהות, נמוכות או עגלגלות. על יד כך הוא משדר שלכל אישה יש את הזכות הבסיסית להתלבש בצורה שהיא אוהבת, מבלי לעשות פשרות אופנתיות. זה אולי נראה כמו אמירה שטחית, אבל בסופו של דבר השורש שלה מגיע הרבה יותר עמוק: לכל אישה יש את הזכות להיות בדיוק כפי שהיא.