כולנו רוצים להיות בריאים ולשמור על תזונה נכונה. חלקנו אף מקפידים ליטול ויטמינים בכמוסות או בטיפות אם התזונה שלנו לא מאוזנת או מגוונת מספיק. אחד הדברים החשובים לדעת על שימוש בויטמינים הוא שישנה דרך נכונה לשלב בצורה אופטימלית את הוויטמינים והתזונה שלנו, ולהקפיד על האינטרקאציה בין הוויטמינים לגבי המזונות האחרים שאנחנו צורכים.

 

 שירלי קטרון, רוקחת ודיאטנית ברשת סופר-פארם, מעניקה 12 טיפים שחשוב לדעת כדי למקסם את התועלת מהוויטמינים, ובאמת לקבל מהם את המיטב. לגזור ולשמור ליד מדף התרופות:

 

1. ברזל, אחד התוספים הכי פופולריים על מדפי התרופות בבית, מומלץ לקחת אחרי אוכל. לא מומלץ לקחת עם מוצרי חלב ועם קפאין (קפה, תה, קולה, שוקולד). ספיגת הברזל נפגמת אם נוטלים אותו בסמוך אליהם, בטווח כשעה עד שעתיים.

 

2. לעומת זאת, ספיגת ברזל שמקורו מהצומח יעילה יותר אם צורכים אותו יחד עם מזון עשיר בוויטמין C כמו פלפל אדום, ברוקולי, פירות הדר וכדומה. קחו בחשבון שברזל עלול לגרום לעצירות או לכאבי בטן. ולעיתים שלשול

 

אחד התוספים הכי פופולריים. טבליות ברזל (צילום: יח"צ)

 

3. לא מומלץ לצרוך ויטמינים תוספים או תרופות בכלל באשר הם יחד עם סיבים תזונתיים. אם מדובר בסיבים ממזון - ניחא, אבל לא מומלץ ליטול כמוסה או אבקה של סיבים המגיעים כתוסף תזונה בסמוך לנטילת ויטמינים. יעילות ספיגתם נפגמת משמעותית.,

 

4. ויטמין D הוא אחד הוויטמינים הפופולריים. על אף שוויטמיןD  נוצר על פני העור בחשיפה לשמש וישראל היא מדינה שטופת שמש, נמצא שלרבים יש מחסור ממנו. את המחסור מומלץ להשלים על ידי נטילת תוסף ולא על ידי חשיפה לשמש. כדאי ליטול את התוסף בטיפות על בסיס שמן ובכמוסות. מומלץ ליטול את התוסף אחרי ארוחה בה היה כלול מרכיב שומני. אם שכחתם, אגב, תוכלו לקחת מנה כפולה ביום הבא. שימו לב, כל זה מתאים לוויטמיןD  בלבד.

 

5. כדאי לשלב נטילת סידן עם ויטמין D, המסייע לספיגת הסידן בגוף.

 

6. לא כדאי ליטול ברזל, סידן, אבץ ומגנזיום בסמוך זה לזה. אם יש אפשרות ולא מדובר בכמוסה אחת של מולטי-ויטמין המכילה את כולם - פצלו אותם על פני שעות היום וטלו אותם אחרי האוכל. כך תזכו למקסם את הספיגה של כל אחד מהם.

 

7. אומגה 3, הפופולרי אף הוא, מומלץ ליטול ביחד עם הארוחה בכדי למנוע תופעות לוואי כמו עליית המזון (גרפסים, בלשון עממית) או טעם לוואי של שמן דגים בפה. עוד טיפ שעשוי למנוע את תופעת הלוואי - שמרו את הכמוסות במקרר.

 

8. ויטמין C רגיל כדאי לקחת רק אם אין בעיות של חומציות הקיבה ועדיף אחרי האוכל, כשהקיבה מרופדת במזון. למי שסובל מחומציות יתר או צרבות או כיבים, מומלץ לקחת ויטמין C  בצורת אסתר-C, צורה שבה הויטמין C אינו חומצי.

 

9. ויטמין B12 מומלץ ליטול בכדורי מציצה כי אז הוא נספג מהר וטוב יותר. אנשים רבים סובלים מחוסר ספיגה או ספיגה חלקית בלבד של ויטמין B12 במערכת העיכול, כך שכדורי מציצה עוקפים את העניין מאפשרים ספיגה טובה של הוויטמין החיוני.

 

לשמור במקרר כדי למנוע תופעות לוואי. אומגה 3 (צילום: יח"צ)

 

10. עודפים: כמו שלעתים אנחנו לא יודעים על חוסר חלקי בויטמינים/מינרלים, כך אנחנו לא יודעים גם על עודף חלקי. ויטמיני BוויטמיןC  הם מסיסי מים ולכן בדר"כ במצב של עודף הם יופרשו בשתן. מינרלים וויטמיני A, K, D ו-E שהם מסיסים בשומן , לגביהם קיים חשש גדול יותר שייאגרו בגוף, במידה וצרכתם מהם כמויות גדולות. אם עוקבים אחרי ההמלצות, לא אמור להיווצר עודף משמעותי, ובכל מקרה מומלץ לעשות הפסקה של יום-יומיים בנטילת הכמוסות \הטיפות מדי שבוע-שבועיים, או לעשות הפסקה של כמה ימים בין חפיסה לחפיסה. כעקרון מומלץ לקבל את הוויטמינים והמינרלים שלנו דרך המזון.

 

11. לוויטמינים יש השפעות שונות על מערכות הגוף, למשל קומפלקס B עלול לעורר תאבון; מולטי-ויטמין, ויטמיני B למיניהם וברזל עלולים לעורר את הגוף. מדובר במקרים אינדיבידואליים ואם אתם חשים שהעניין משפיע עליכם - שנו את מועד הנטילה ביום בהתאם לתחושה. לחלק מהתוספים קיים גם ריח אופייני, כמו ויטמיני B/ מולטיוויטמין. ובעת נטילת מולטיויטמין / קומפלקסB  עלול להופיע שתן צהוב, אז לא להיבהל.

 

12. ייעוץ תחילה: לפני נטילת ויטמינים, מינרלים ושאר תוספים מומלץ להיוועץ בגורמים רפואיים ולערוך את הבדיקות המקדימות. כמו כן, יש לקחת בחשבון תרופות, מחלות רקע, גיל, מין, אורח חיים ושאר גורמים העלולים להשפיע על הצריכה (למשל הריון, עישון וכך הלאה).