מחקר חדש קובע כי בחברות המצליחות ביותר מבחינה כלכלית יש יותר נשים בתפקידי ההנהלה. בחברות המדורגות באחוזון העליון מבחינת ביצועים פיננסיים, 27% ממנהיגי החברה הן נשים לעומת האחוזון התחתון, בהן רק 19% מהמנהלים בחברה הן נשים.
 
המחקר החדש שונה מהמחקרים הקודמים בנושא בכמה אופנים. בעוד המחקרים האחרים בדקו את תפקידי הנשים המנהלות רק בראש הפירמידה הארגונית, המחקר הנוכחי בחן את תפקידי הנשים המנהלות ברחבי המבנה הארגוני של החברות. בנוסף המחקר בחן מדגם ענק של 13 אלף מנהלים ו-1,500 מנהלי משאבי אנוש בארגונים מאלפיים חברות וב-48 מדינות שונות. בסה"כ רק ב-28% מתפקידי ההנהגה מכהנות נשים.
 
כאשר החוקרים חיפשו אחר משמעות שתסביר את התופעה כי נשים מהוות חלק גדול יותר מההנהלה בחברות מצליחות יותר, הם החליטו לשאול את משתתפי המחקר בנוגע לרמת הביטחון שלהם. 12% מהמנהיגים הגברים דרגו את עצמם בין 5% המבצעים הטובים ביותר בארגון, לעומת 9% מנהיגות נשים. "אם נניח כי הם בעלי יכולת שווה להוביל, עולה השאלה מדוע יותר גברים מנשים חושבים שהם טובים יותר" , אומר החוקר הראשי של המחקר, ריץ' וואלינס.
 
ההסבר הראשון לכך יכול להיות כי גברים לוקחים על עצמם יותר משימות בינלאומיות בהשוואה לנשים, מה שמגביר אצלם את האמונה בעצמם כמנהיגים במצבים מאתגרים. המחקר מראה כי 35% מהמנהיגים הגברים השלימו לפחות משימה אחת בינלאומית בארגון, לעומת 28% מהנשים המנהלות. וואלינס מציין כי "ההצלחה גורמת לנו להרגיש מוצלחים. ככל שאנו צוברים יותר ניסיון כך בהתאמה נבנה הביטחון העצמי שלנו". וואלינס מאמין שלנשים יש מגבלה אישית בנושא המשימות הבינלאומיות. ראשית הן אינן מעוניינות לשבש את חייהם של בני משפחתן והן גם עשויות להתנגד למעבר למקום שבו החברה היא סקסיסטית יותר. בנוסף הוא מעלה את האפשרות כי נשים מקהלות פחות הזדמנויות בגלל אפליה במקום העבודה.
 
בכל רמת ניהול דורגו נשים כמנהיגות טובות יותר מגברים. צילום: Shutterstock
 
באילו מדינות יש יותר נשים מנהלות? על פי המחקר, קנדה מדורגת במקום הראשון עם 50%. ארה"ב והפיליפינים נמצאות בתיקו במקום השני עם 41% ותאילנד במקום השלישי עם 40% נשים מנהיגות. המדינה עם השיא הגרוע ביותר היא יפן, בה רק 8% ממנהיגי החברות הן נשים. גם הודו וטאיוואן משתרכות מאחור ברשימה.
 
חשוב לציין שהתוצאה הגבוהה של ארה"ב לא תחזיק אם נתמקד רק ברמות העליונות של הניהול בארגון. על פי הנתונים האחרונים מהמרכז לקדמה אמריקנית רק 14% מהנושאים משרות בכירות ב-500 חברות אמריקאיות הן נשים. ורק 4% ממנכ"לי חברות אלו הן נשים. 
 
האחוז הנמוך של הנשים הנושאות במשרות בכירות דומה במדינות רבות. ביפן למשל רק 1% מהמנהלים הבכירים הן נשים. יוצאות הדופן מבחינת הנשים הן המדינות תאילנד והפיליפינים הראויות לציון. על פי דיווחים נשים מהוות 38% מחברי הדירקטוריון או המנכ"לים בתאילנד ובפיליפינים המספר אף גבוה ועומד על 47% מרשימים.
 
המחקר הנוכחי הוא אינו הראשון המצביע על כך שנשים מנהיגות משפרות את הביצועים הפיננסים של חברות. במחקר שנערך על ידי ה-Harvard Business Review נערך סקר המנה 7,300 אנשי עסקים. בסקר הם נתבקשו לדרג את היעילות של מנהלים גברים ונשים. נבדקו 16 'יכולות' שונות וביניהן לקיחת יוזמה והנעה לתוצאה, וגילו כי נשים מדורגות גבוה יותר מגברים ב-12 מהקטגוריות. "בכל רמה, דורגו יותר נשים, על ידי הבוסים שלהן, העובדים הישירים שלהן ומקורבים אחרים, כמנהיגות טובות יותר מאשר עמיתיהן הגברים". 
וואילנס מדגיש את הפער שבין אחוז הנשים העובדות באוכלוסייה, העומד על 46%, לאחוז הנשים שעובדות בתפקידים בכירים. בה בעת הוא מציין כי ישנן ראיות המצביעות על כך שקידום נשים יניעו את הארגון לביצועים גבוהים יותר.