נשירת שיער היא תופעה נפוצה אצל נשים, וכמובן שאין מדובר בנשירה רגילה של עד מאה שערות ביום - כמות הנחשבת נורמלית - אלא בנשירה משמעותית הרבה יותר. הנשירה המוגברת אצל נשים עלולה להתרחש משלל סיבות, וכמובן שהידועה שבהן היא הגנטיקה - כי למה לא להאשים את ההורים אם אפשר? על פי שירלי קטרון, רוקחת ודיאטנית בסופר-פארם, גם שינויים הורמונליים מהווים סיבה מרכזית לנשירת שיער, בעיקר אם מפסיקים ליטול גלולות למניעת היריון או  כשנפסקת הווסת ואז ישנה ירידה ברמת ההורמונים הנשיים בגוף ועלייה של ההורמונים הגבריים.

 

עוד באון לייף:

 

גם תקופת הלידה ידועה בנשירת שיער מרובה - בזמן  ההיריון הפרשת ההורמונים מעט משובשת, ולכן כמעט ולא מתרחשת נשירה, אך אחרי הלידה חוזרים ההורמונים לפעילות תקינה, וכל השיער שהיה אמור לנשור בחודשי ההיריון נושר בצורה מסיבית. עוד ידועים כמקדמי נשירה הם מחלות קשות (בעיקר עם חום גבוה וזיהומים), פעילות לא תקינה של בלוטת התריס, אנמיה ואיבוד דם, לחץ נפשי ושימוש בתרופות מסוימות. אך מעבר לכל אלה, גם התזונה עשויה להיות גורם משמעותי ביותר.

 

מה אוכלות השערות בלילות? 

זקיק השערה הוא המקום שבו מתחילה השערה והוא מוקף בכלי דם הנקראים נימים. נימים אלה מזינים את השערה בחמצן, במים ובחומרי מזון, המגיעים אליהם דרך הדם. בקצה זקיק השערה מצויה בלוטת שומן הנקראת בלוטת חלב ותפקידה ללחח את השערה על מנת לשמור על גמישותה וחיוניותה. בדרך כלל, בתפריט מאוזן המכיל את כל אבות המזון הוויטמינים והמינרלים, יסופקו המרכיבים ההכרחיים לבריאות השיער, בהם ויטמינים מקבוצת ה-B, ויטמין C, אבץ, ברזל וחומצה פולית. אנשים המגבילים את צריכת החלבונים או הקלוריות באופן כללי, או כאלה שתזונתם לא מאוזנת ולא מכילה את כל אבות המזון בצורה מספקת, עלולים לסבול מנשירת שיער ומשיער יבש ושביר.

 

לפני שניגשים לטפל בנשירה, ממליצה קטרון לעשות בדיקת דם על מנת לאבחן את הסיבה לכך: "אם מדובר בתופעת לוואי של בעיה מרכזית אחרת, כמו סוכרת או אנמיה, עדיף לטפל בה ישירות. אם מבינים שמדובר בבעיה הנובעת ממחסור תזונתי, כדאי לקחת תוספים המכילים את הוויטמינים, המינרליים וחומצות האמינו שייתנו לנו את חומרי הגלם שבונים את השערה, ויעזרו להחזיר את השיער למצב תקין. בדרך כלל מומלץ לקחת את התוספים בצורה מוגברת במשך שלושה חודשים ואם בזמן הזה עוברים לתזונה נכונה יותר, לא צריכה להיות בעיה להפסיק לקחת אותם, או לעבור למולטי ויטמין לתחזוקה".   

 

בנוסף לתוספי התזונה, קיימים בשוק לא מעט תכשירי טיפוח שנועדו לחזק את שורשי השיער ולמנוע נשירה. "קשה מאוד להזין שערה מבחוץ, כי החומרים לא תמיד מגיעים לזקיק השערה, אבל היתרון של מוצרים כמו שמפו ואמפולות הוא שהם עוזרים להזרים את הדם באזור הקרקפת ועל ידי כך עוזרים לחומרים ולחמצן להגיע לזקיק. בגלל זה מומלץ להשתמש בתכשירים עם חומרים שממריצים את זרימת הדם, כמו סרפד ורוזמרין. בנוסף לכך, מומלץ לעסות את הקרקפת ואפילו לעמוד על הראש", אומרת קטרון.

 

כך או כך, בכל שיטה שלא תבחרו על מנת להילחם בנשירה, ממליצה קטרון להתמיד לתקופה של לפחות שלושה חודשים. "כל שערה עוברת מחזור בן שלושה שלבים: צמיחה שלוקחת בין שנתיים לשש שנים; שלב ביניים שנמשך כחודש ובו הזקיק מתנוון, ושלב אחרון של שלושה חודשים שבו השערה עומדת סטטית עד שהיא נושרת. לכן, במקרים של לידה, לחץ או מחלה אנחנו נבחין בנשירה רק אחרי שלושה חודשים, וכך גם להפך - בתהליך של צמיחה מחודשת, במשך שלושה חודשים ינשרו שערות שגם ככה היו בשלב הנשירה, ורק לאחר התקופה הזו נוכל להבחין בשיפור. לכן צריך לזכור שבטיפול בנשירה חייבים להיות מאוד סבלניים".

 

במקרה של נשירה גנטית, אגב, ניתן יהיה להבחין בדלדול של השיער על כל הקרקפת, או בשביל אמצעי שילך ויתרחב. "במצב הזה מומלץ להשתמש ב"מנוקסי" - תרסיס ללא מרשם שיכול לעצור את הנשירה ובמקרים מסוימים גם להצמיח שיער חדש. רק צריך לשים לב שכדי לראות שיפור משמעותי צריך להשתמש בו במשך שלושה חודשים, ובאופן כללי הוא עוזר כל עוד משתמשים בו. ברגע שמפסיקים את השימוש, תהיה עצירה בהשפעה שלו". 

 

סובלות מנשירה? הנה כמה חומרים מומלצים במיוחד שיעזרו לכם לעצור אותה:

 

ערכת פולטן לנשים

12 אמפולות ושמפו המכילים חומר פעיל החודר לסיב השערה ומגביר את עמידות סיבי השיער מפני שבירה ותלישה. החומר נחשב לפטנט שפותח בלעדית בלעדית על ידי מעבדות פולטן, ובנוסף אליו מכילות האמפולות גם חומר המופק מאצות ים שמגן על הקרקפת וכן תרכובת של חומצות אמינו וויטמינים.
מחיר: 40 ש"ח לשמפו; 190 ש"ח לאמפולות

.

 

רוטס HR

אחת הפורמולות היותר מוכרות לבעיה היא רוטס HR של אלטמן, המכילה ברזל מסוג Ferrochel, הנספג במלואו ואינו גורם לתופעות לוואי במערכת העיכול; אבץ מסוג Optizins  - נוסחת אבץ פטנטית, המאפשרת ספיגה אופטימלית ועוד ויטמינים, מינרלים וחומצות אמינו.

מחיר: 233 ש"ח למארז של שלישייה (המכיל 180 טבליות).

 

סדרת פיטוציאן מבית פיטו פריז

שמפו ואמפולות שנועדו לטיפול בשיער דליל. הסדרה מכילה מרכיבים כמו זרעי ענבים, ג'ינקו בילובה ושמן קוקוס שממריצים את הקרקפת ומחדשים אותה, וכן ויטמינים המווסתים את הפרשת עודף החלב ומעניקים לחות לשיער.

מחיר: 70 ש"ח לשמפו, 250 ש"ח לאמפולות.

 

 

 

שמפו סרפד של Lavido

חברת הקוסמטיקה הטבעית והאורגנית הוציאה שמפו עם מיצוי עלי צמח הסרפד, שמסייע לחיזוק שורשי השיער ומקל על גירויים בעור הקרקפת. בנוסף יש בו גם שמנים אורגניים, כמו שמן זית, שמן מנטה ושמן אבוקדו, המחזקים את שורש השערה, מעודדים צמיחת שיער ומונעים נשירה וקשקשים.

מחיר: 50 ש"ח.

 

 

 

HNS Complex של סולגאר

פורמולה חדשה המכילה, בין השאר, מתיל סולפוניל מתאן (צורה אורגנית של גופרית) שמחזק את השיער ואת הציפורניים, ויטמין C, סילקה, חומצות אמינו שתומכות בייצור קולגן ואלסטין שמחזקים ומגינים על השיער וכמובן שגם אבץ. 

מחיר: 126 ש"ח ל-60 טבליות ו-203 ש"ח ל-120 טבליות.

 

 

דרמה פריים

פורמולה של החברה הישראלית Supherb, שנולדה כחלק מ"סדרת פרופשיונל" לטיפוח ובריאות השיער והעור באמצעות ויטמינים, צמחי מרפא חיידקים פרוביוטיים, חומצות שומן חיוניות ועוד. הפורמולה הזו מטפלת בנשירת שיער, בגמישות העור ובציפורניים חלשות ושבירות, תוך שהיא תומכת ברקמות החיבור של העור ובתחזוקה תקינה של תאי העור.

מחיר: 135 ש"ח ל-60 טבליות.