סביר להניח ששמעתם במהלך חייכם כי שימוש תמידי ב'מולטי-טסקינג' הוא בעייתי. אך מחקרים חדשים מראים כי עשיית מספר דברים בו זמנית פוגעת בביצועים שלנו וכעת מסתבר, אף עלולה לגרום נזק למוח שלנו.
 
המחקר שנערך באוניברסיטת סטנפורד מצא כי התעסקות במספר משימות במקביל היא פחות פרודקטיבית מאשר עשייה של דבר אחד בכל פעם. החוקרים גילו כי אנשים שמופגזים באופן קבוע עם מספר זרמים של מידע אלקטרוני לא מסוגלים לשים לב, להיזכר במידע או לעבור מעבודה אחת לאחרת בצורה טובה כמו שאנשים הממלאים משימה אחת במלואה בכל פעם יכולים.
 
אך מה לגבי האנשים בעלי היכולת הנדירה ל'מולטי-טסקינג'? חוקרי אוניברסיטת סטנפורד השוו קבוצות של אנשים על סמך נטייתם לעסוק בריבויו מצאו כי דווקא האנשים שהגדירו את עצמם ככאלה העוסקים ברוב זמנם ב'מולטי-טסקינג' היו גרועים בביצוע כמה משימות במקביל הרבה יותר מהאנשים הרגילים לבצע כל פעם משימה אחת עד תומה. העוסקים הקבועים ב'מולטי-טסקינג' ביצעו משימות פחות טוב מאחר והייתה להם בעיה לארגן מחשבותיהם ולסנן מידע שאינו רלוונטי ובנוסף הם היו איטיים יותר במעבר ממשימה אחת לשנייה.
 
עשיית מספר דברים בו זמנית פוגעת בביצועים ובמוח. צילום: Shutterstock
 
יותר משימות, פחות אינטליגנציה
התעסקות במספר משימות בו זמנית מפחיתה את היעילות שלנו מאחר והמוח מסוגל להתמקד רק בדבר אחד בכל פעם וכאשר אנו מנסים לעשות שני דברים בבת אחת, למוח אין את היכולת לבצע את שתי המשימות בהצלחה.
 
מחקר נוסף מראה כי לא רק שעיסוק במספר משימות במקביל מאט אותנו, אלא גם מוריד את האיי-קיו שלנו. מחקר שנערך באוניברסיטת לונדון מצא כי אלו המבצעים כמה משימות יחד, חוו ירידה באיי-קיו הדומה לכזו המצופה מאנשים שלא ישנו כל הלילה או עישנו מריחואנה. ירידה של 15 נקודות איי-קיו אצל גברים הנוטים ל'מולטי-טסקינג' הורידה את ציוניהם לטווח הממוצע של ילד בן 8.
 
האם ריבוי משימות עלול לגרום לנזק מוחי?
במשך זמן רב האמינו החוקרים כי ליקויים קוגניטיביים הנגרמים מריבוי משימות הם זמניים בלבד, אך מחקר חדש משנה את פני הדברים. חוקרים בריטיים צפו בסריקות MRI של מוחותיהם של העוסקים בריבוי משימות ומצאו כי מוחם של האנשים אשר עסקו במספר משימות במקביל התאפיין בצפיפות מועטת, בחלק האחראי על אמפתיה ושליטה קוגניטיבית ורגשית.
 
בעוד שישנו עדיין צורך במחקר נוסף על מנת לקבוע האם ביצוע ריבוי משימות במקביל פוגעת פיזית במוח (לעומת ההשערה כי קיים נזק מוחי מקדים אשר גורם ל'מולטי-טסקינג' עצמו), ברור כי לריבוי המשימות השפעה שלילית.
 
אז אם יש לכם נטייה לביצוע מספר משימות בו זמנית, אין זה הרגל שתרצו לטפח - הוא מאט אותנו ופוגם באיכות העבודה שביצענו. ובכל פעם שאנו מבצעים מספר פעולות במקביל, אנו לא רק פוגעים באיכות הביצוע במשימה הספציפית אלא קיים סיכוי רב שאנו פוגעים במוחנו ותוך כך בעתיד הקריירה שלנו.
 
 
לכתבות נוספות בפורבס ישראל: