מאות חיילים טבעונים הגישו אתמול מכתב קבילה לנציב קבילות חיילים בטענה שצה"ל אינו דואג דיו לצורכיהם ואינו מציע פתרון מספק לחיילים הנמנעים מאכילת מזון ומצריכת תוצרים מן החי.

 

עוד באון לייף:

 

מי שרק מציץ בערוצי התקשורת הרבים כבר מבין שכל אזכור של המילה "טבעונות" גורר אחריו ויכוחים רבים ולפעמים אגרסיביים לגבי טבעונות, טבעונים, בריאות ובעלי חיים. עם זאת, היה לי קצת קשה להאמין, שהקריאה של החיילים למזון טבעוני נגיש תיענה בהתנגדות כה עזה מצד אנשים המתנגדים לטבעונות בצורה נחרצת כל כך. התשובה האוניברסאלית לקריאה לטבעונות היא "צאו לנו מהצלחת", אבל נראה שגם כאשר טבעונים רוצים להגן על צלחתם הם מעוררים סלידה ותרעומת. מדוע?

 

ישבתי וקראתי עשרות תגובות נגד אותה קריאה להכניס אוכל טבעוני לחדר האוכל הצבאי ואספתי מספר סיבות לאותה התנגדות:

 

הטענה הראשונה היא שמזון טבעוני הינו מותרות ואין סיבה להכניסו לחדר האוכל. טענה זו מצביעה על חוסר הבנה בסיסי של אופן התזונה שלנו. הרי אנחנו יכולים לחיות היטב ללא שום מוצר מן החי והוכיחו זאת לפניי הרבה מאד אנשים מעצם חייהם הארוכים והטבעוניים. מכאן עלינו  להסיק את מה שלא נעים להסיק – זהו המזון מן החי שהינו מותרות, בטח בעולם בו הנזק בלתי נתפס לסביבה נגרם באשמת תעשיית המוצרים מן החי.

 

הטענה השנייה היא שמוצרים טבעונים הינם יקרים ואין להכביד על תקציב הצבא בגללם. טענה זו מתעלמת מהעובדה המכעיסה שהבשר והחלב מסובסדים על ידי המדינה בזמן שאנו מוצאים שוב ושוב סיבות לדאוג לבריאותינו בגלל אותם מוצרים מוזלים. מעבר לכך עלינו לזכור שארוחה טבעונית לא מחייבת תחליפי חלב, זרעי צ'יה ופטריות נדירות, ויכולה להכיל מרכיבים פשוטים, בריאים וזולים. אך עליה להיות ארוחה, לא רק אסופה של תוספות.

 

 

תפריט טבעוני: אידאולוגיה או שיקולים כלכליים?

 

רשתות הקפה המציעות תפריט לטבעונים לצד אותו תפריט זב חלב ודבש, ומוסד תאוות הבשרים "ננוצ'קה" שעבר זה עתה תחת ניצוחה של ננה שרייר לפאזה טבעונית לחלוטין, מייצגים את הספקטרום המלא שבין אידיאולוגיה ושיקולים עסקיים קרים

לכתבה המלאה

 

טענה שלישית היא שטבעונות נובעת מתוך דעה, ואי אפשר לכבד את כל הדעות בצה"ל, וכאן נפתח לראשונה שער אל הבעיה האמיתית של חוסר ההבנה והסלידה מהקריאה לטבעונות: טבעונות אידיאולוגית, כזו הנמנעת ממוצרים אשר בבסיסם ישנם סבל, כאב ומוות של בעלי חיים, איננה דעה. לטעון שבעלי חיים לא סובלים ולא כואבים זה לא לדעת באיזה עולם אנו נמצאים ולא להסכים לראות אותם "שם", מאחורי הגדר, איפה שהם יודעים רק ניצול ומוות. אין שום סובייקטיביות ושום האנשה בטענה שבעלי החיים סובלים ושלחייהם יש ערך עבורם בדומה לכך שלחיינו יש ערך עבורנו. 

 

מהרגע בו אנחנו רואים את הטבעונות האידיאולוגית ככזו אשר איננה סובייקטיבית בשום צורה, אפשר להתחיל להבין את מקומה ועל ידי כך את החשיבות במתן מענה מתאים לכל טבעוני. אנשים רבים מאמינים שטבעונות מתחילה ונגמרת כסוג של דיאטה, אולם טבעונות היא דיאטה הנובעת מאידאולוגיה ברורה הקוראת לשחרור בעלי חיים. אידיאולוגיה זו הינה חד משמעית וחסרת פשרות בכל הנוגע לכל סוג של שעבוד, כליאה, ניצול, הרג מכוון והפקת תועלת מסבל או מוות של יצור כלשהו. בהתאם לכך, טבעונות איננה פריבילגיה ואיננה נחלתם של חיילים (ואזרחים) מפונקים אלא להיפך. מדובר באנשים המסרבים להתפנק על ידי מאכלים אשר עבורם פגענו בכל כך הרבה יצורים חיים. טבעונות אידאליסטית הינה לקיחת אחריות גם במחיר הימנעות ממוצרי סבל. זו ההבנה שלא צריך לכלוא ולפגוע באף אחד בשביל לאכול ארוחה טובה. זו ההבנה שכאשר מונחת גופה על הצלחת, לא ערכו של הטעם שלי הוא זה המונע ממני לאכול אותה, אלא ערך החיים של היצור שהיא פעם היתה. זו ההבנה שאין זו זכותנו לאמלל אחרים כמו שאין זו זכותם של אחרים לאמלל אותנו.

 

זו איננה פריבילגיה. זו מחויבות, וההתעלמות של רוב אזרחי ישראל מאותה מחויבות היא מה שמוליד עוד סבל ועוד מוות במשחטות, וכל זה בעבור ארוחה. מה זה אם לא פינוק?

 

באחד משירותי המילואים שלי העמיד אותנו המדריך, חייל בן 20, במקומנו. אחד המילואימניקים השאיר את המים זורמים במקלחות במשך דקות ארוכות בהן הוא התגלח ודיבר עם חבריו, ולא חשב לרגע לחסוך בהם. אותו מדריך, חייל נחמד ואדם מנומס וחביב, לא יכול היה להתאפק. הוא נזף בנו בחומרה על בזבוז המים החמור ולנו לא נותר אלא להסכים איתו. לו ידע אותו חייל, לו ידעתי אני באותם ימים, שעל חתיכת בשר אחת שאותו חייל יאכל לאחר מכן בוזבזו אלפי ליטרים של מים, החל מגידול אוכל עבור בעל החיים, ועד השקיית אותו בעל חיים ושטיפתו לאחר שחיטתו, אולי לא היה נוזף בנו. אחרי הכל דרושות מאות מקלחות כאלו על מנת להשוות את בזבוז המים לזה המוקדש לארוחת ערב בשרית של אדם אחד.

 

רק של אדם אחד.

 

תנו לחיילים טבעונים לאכול אוכל טבעוני. הצבא הולך לקראת הרבה מאד חיילים בגלל אמונתם. הגיע הזמן שהצבא יכיר ויכבד גם רחמים כלפי החלש וחסר ההגנה.