העיר ירושלים ידעה בעשור האחרון אחוזי נטישת צעירים גבוהים במיוחד - קו-מדיה" (Co.Media), עסק קואופרטיבי ייחודי וחדש, מבקש להביא אל העיר את בשורת פלטפורמות המדיה החברתית, לצד הצעת אפשרות תעסוקה חדשה ומלהיבה עבור צעירים ממגוון תחומים.
"התגובות עודדו אותנו להמשיך", חברי קו.מדיה. צילום: שקד לוי
עוד באון לייף:
"כולנו ירושלמים ונפגשנו בקורס למדיה חדשה", מספרת מרים סלע (23), אחת מהחברות המייסדות בקואופרטיב הצעיר, "ולקראת סיומו חשבנו מה לעשות עם הידע שצברנו. התחלנו לחקור את השוק סביבנו, ראינו שהמון עסקים בירושלים, כולל מסעדות שבאזור המרכז מפעילות דפי פייסבוק מלאים, לא נוגעים כמעט בכלל בשיווק ופרסום במדיה החברתית. ניסינו להבין למה יש כזה פער גדול בין האזור שלנו ומרכז הארץ בתחום המדיה החברתית".
בנוסף לסלע שותפים בקואופרטיב גם נטע גרידינגר (24), רחלי שפירא (24), אביעד הומינר (25), סיון יאירוב (26), הילה וולפו (28) ושקד לוי (28), כולם ירושלמים. החבורה החליטה ללכת על המיזם בכל הכוח, באמונה מלאה שיוכל להצליח בעיר. "החלטנו לעזור לעסקים לצאת משלב הפחד וחוסר המודעות והידע ולמצוא את המקום שלהם במדיה החברתית. התגובות בקרב בעלי עסקים עודדו אותנו להמשיך", מסבירה סלע.
רוטציה לכל תפקידי המפתח
למרות החשש מתחום המדיה החדשה, מעידה סלע כי ישנה היענות מצד בעלי העסקים הירושלמים. "הרבה בעלי עסקים מתעניינים ועושים צעדים ראשונים, גם אלו שלא בהכרח חותמים איתנו, מבינים שהגיע הזמן להתקדם מהפרסום המסורתי, של הפלאיירים בדואר וכו'. עסקים מתחילים להבין שזה דבר הרבה יותר נגיש ואפקטיבי. אנחנו עובדים עם הרבה עצמאים, מבעל נגרייה ותיק בעיר ועד בחור שפתח בית קפה חדש בנחלאות, אנחנו גם עובדים עם עמותות, בין היתר עבדנו עם עיריית ירושלים, ככה שאנחנו באמת מכסים ונוגעים הרבה תחומים".
הגיע הזמן להתקדם מהפרסום המסורתי. צילום: שקד לוי
סלע מספרת על התנהלות עסקית ייחודית, הנובעת מאופיו של העסק העצמאי. "אנחנו מתנהלים בצורה של חלוקת עבודה קואופרטיבית, זה מודל שונה וייחודי שאנחנו מגבשים ומעדכנים כל הזמן. יש תפקידי מפתח כמו מנכ"ל, למשל, שקבענו לגביהם רוטציה של שנתיים, וכך לגבי דובר\ת, מנהלי כספים וכן הלאה, כך שכל אחד מאיתנו נוגע גם בתפקיד מקצועי בחברה, וגם נוגע ישירות כל הזמן במדיה החברתית. אני מתמחה בקמפיינים ממומנים, מישהו אחר מתמחה ביצירת סרטונים למדיה חברתית, מישהי אחרת מעצבת גרפית מצויינת וכן הלאה".
הקואופרטיב החדש יוצא מנקודת מבט חברתית, שגם משפיעה על סוג העסקים אליהם פונה החברה. "אנחנו פונים לאנשים מאוד בגובה העיניים, נורא קל לנו לדבר עם בעלי העסקים קודם כל, כי מדובר כמובן שאלו שאין להם גב ענק מאחוריהם. היות והתחום זר לרובם, קודם כל זה עניין של שיחה והכרות והסבר – למה כדאי להם בכלל להשקיע בפרסום במדיה החברתית. אני מניחה שבמרכז הארץ הגישה והתהליך הוא אחר, התקציבים והמטרות גדולות יותר, אצלנו מדובר במשהו שיש לו גם פן חברתי".
בהמשך מתכננים ומקווים החברים להוציא לפועל שיתופי פעולה עם עסקים וחברות גדולות ומוסדות ציבור, בין היתר בשיתוף פעולה שיכולל העסקת בני נוער בסיכון, שהם למעשה קהל היעד שגדל ונושם את תחום הניו מדיה, ובהמשך לספק להם תעסוקה וגם הכנסה. "בכל מה שקשור לפרסום ירושלמי. עכשיו למשל אנחנו מפרסמים להקת מחול שפועלת בשוק מחניודה, ובתור צעירים תושבי המקום שחיים אותו, יש לנו יתרון ברור".
יתרון ברור בחיבור לוייב הירושלמי. צילום מסך: פייסבוק
איך תקדמו את מטרותיכם בפייסבוק?
בין אם אתם בעלי עסק קטן או מעוניינים לקדם תכנים בפייסבוק לכל מטרה שהיא, למרים כמה טיפים מרכזיים וחשובים שעשויים לעשות את כל ההבדל בין פוסט שאף אחד לא רואה, וכזה שהופך לויראלי.
1. מיקוד זה כל הסיפור - הכירו ביתרון העיקרי של פייסבוק והוא יכולת המיקוד בפרסום. חשבו היטב מיהו קהל היעד אליו אתם פונים והשתמשו בכלים אותם פייסבוק מציע לכם על מנת להגיע למיקוד מדויק כדי שאת הפוסטים יראו האנשים הרלוונטיים ביותר. אפשרויות הפילוח שפייסבוק מציע מתחילות במאפיינים דמוגרפיים וממשיכות בפילוח לפי תחומי עניין ועוד ועוד.
2. זה הזמן שלכם. מעוניינים ביצירת אינטראקציה גבוהה לפוסטים שאתם מפרסמים בעמוד העסקי שלכם? עקבואחר הזמנים בהם מגיעה תנועה של אוהדים לעמוד שלכם ותזמנו את פרסום הפוסטים לפי הנתונים שאספתם. מחקרים מראים כי פוסטים המפורסמים לאחר שעות העבודה (15:00-17:00) ובשעות הלילה (החל מ22:00) וכן פוסטים המפורסמים לקראת סוף השבוע (בעיקר יום רביעי), זוכים לאינטראקציה גבוהה מהרגיל.
3. מעוניינים בתוצאות פרסום טובות יותר? מומלץ להשתמש בפלטפורמת פרסום ממומן של פייסבוק. האפשרויות רבות ומגוונות והתוצאות מבטיחות.
4. כרטיס הביקור של העסק שלכם. דף פייסבוק הוא לא זבנג וסיימנו. עמוד פייסבוק עסקי הוא הפנים של העסק שלכם ויש לתחזק אותו בצורה שוטפת ומתמדת. הקפידו לתחזק את דף הפייסבוק ולגרום לו להראות חי, תוסס ופעיל וחשבו תמיד על הלקוחות הפוטנציאליים שנחיתתם בעמוד היא המפגש הראשון עם העסק שלכם. זכרן שלרושם ראשוני יש רק הזדמנות אחת.
5. תוכן  תוכן, תוכן. ישנה חשיבות רבה לתוכן איכותי, אותו אתם מייצרים, ומערכת קידום הפוסטים של פייסבוק מעדיפה אותו על פני תמונה חמודה שתוסיפו לפוסט. בשלב הראשון, ההמלצה היא לפתוח בלוג אישי ולכתוב על התחום בו אתם עוסקים - טיפים, מחשבות, וכל העולה על רוחכם. בשלב השני, העלו פוסט לעמוד העסקי שלכם וצרפו  קישור לבלוג - לא תאמינו כמה אוהדים בעמוד שלכם יהנו לקרוא דעתכם המקצועית בתחום בו אתם מתמחים.

גם לך יש עסק קטן שהתחיל מחלום גדול? היכנסי לעסקים משתפים ושתפי את הסיפור שלך.