מירית בכר, מנכ"ל מרכז הירידים תל אביב

 

 

מירית בכר (34, נשואה + 2) מנכ"לית מרכז הירידים הגדול בישראל, המתחם הגדול והמתקדם ביותר בישראל לעריכת כנסים, תערוכות, ירידים, בחינות, מופעים ואירועים בקנה מידה בינלאומי. בכר החלה את תפקידה במרכז הירידים כעוזרת מנכ"ל והפכה למנכ"לית בעצמה. תפיסת הניהול שלה מעודדת קידום של נשים, אשר צמחו מתוך המערכת כפי שעשתה בעצמה.

 

כיצד האג'נדה הזו שלך בעצם מסייעת לארגון?

"תפיסת הניהול שלנו במרכז הירידים היא תפיסה שמעודדת קידום נשים הן מבחינת מקצועית והן מבחינת נושא האימהות ועל כן אנו פועלות למען שילוב של שני התחומים.  הסוד הוא לאזן בין השניים ובכך להגשים את עצמך מבחינה אישית ומשפחתית.

"ראשית, ברגע מי שעומד בראש בארגון זו אישה ולא גבר, היחס משתנה מאחר והמנהלת מבינה ומזדהה עם מה האישה שכפופה לה מתמודדת, אם זה נושא של משפחה, ילדים חולים, ימים ראשונים בבית ספר, עבודה מהבית וכו'.

 

"שנית, נשים שיוצאות לחופשת לידה נשארות מסונכרנות לעסק ועל כן החזרה שלהן לעבודה היא הרבה יותר קלה וחלקה. בנוסף, יש בעסק משרות אם, כלומר ימי עבודה קצרים מלבד יומיים מלאים, ובמשרד מקפידים להתחשב בלוח הזמנים של אותה אם.

 

בכר מספרת שעל פי שיטתה, יש מקום גדול להתחשב, למשל, במקרה של ילדים חולים, ובמרכז הירידים מאפשרים לעבוד מהבית דרך חיבור מרחוק, ובמקרה הצורך אף להביא את הילד לעבודה ולתת לו לראות סרטים בחדר הישיבות לדוגמא, בזמן שהאם עובדת. ”אנו גם דואגות לעזרה לאימהות בימי חופש וימים מיוחדים, ולדוגמא, לקראת תחילת שנת הלימודים, כל נשות הארגון מתאגדות יחד כדי לקנות ביחד את הפריטים הנדרשים." 

 

חשוב להבין שניתן להיות אמא חמה, אוהבת, תומכת וכיפית, שדואגת שלילדים שלה יהיה אוכל חם על השולחן בכל יום ויחד עם זאת לנהל קריירה מקצועית מצליחה בה העובדת יכולה להגשים את עצמה, אומרת בכר. בימים אלה היא עסוקה בהקמת ביתן 2, אשר ייפתח עד סוף שנת 2014. מדובר בביתן המיועד להופעות ואירועים - הגדול, המפואר והחדשני ביותר בכל אזור מזרח התיכון. " גם אני  דואגת לזמן איכות עם הבנות שלי וכל דקה איתן יקרה לי מפז, ובמקביל אני מחנכת אותן להיות עצמאיות וחזקות שידעו להתמודד עם קשיים ולקדם את עצמן".

 

מה היתרונות שבעבודה עם נשים?

. "נשים, מעצם העובדה שהן נדרשות לשלב בין שני עולמות עמוסים - עולם הקריירה ועולם האימהות, הן יותר תכליתיות ותקתקניות. הן צריכות להספיק משימות רבות בזמן קצר ועל כן העבודה שלהן מאוד יעילה ופרודוקטיבית". היא אומרת. בכר מצביעה על כך שנשים, לדבריה, הן נטולות אגו ולא בוחלות בעבודה קשה. הן נוהגות לחשוב מחוץ לקופסא, ולא חוששות להתייעץ ולבקש סיוע במידת הצורך.

 

למעסיקים, אומרת בכר, יש הנחות שגויות לגבי נשים. לדבריה,  ההנחות הללו לגבי נשים במגזר העסקי, נובעות פעמים רבות דווקא מהתנהגות מסוימת של מקבץ קטן של נשים. יש נשים, היא אומרת, שכאשר הן הופכות לאימהות, הן זונחות את כל נושא הקריירה. הן מתמסרות באופן מלא למשרת האם ומשאירות את נושא הקריירה מאחור. הבעיה, אומרת בכר, היא שמעסיקים נוהגים לחשוב שאותו מקבץ קטן מייצג את הרוב, למרות שלא כך הדבר. "העסקה הן של נשים והן של גברים תלויות בכך שהמעסיק צריך להרגיש שכאשר הוא יצטרך את העובד שלו - הוא יהיה שם. ברגע שמעסיק ירגיש בטוח שאותה עובדת תצליח ותדע לשלב בין שתי העולמות, הוא ידאג לקדם אותה".

 

נכון להיום, היא ממשיכה, נשים מבינות שיש אפשרות לשלב בין שני העולמות, ועדיף אפילו. נשים היום רוצות להוכיח את עצמן ועל כן הן עובדות בצורה ממוקדת, מקצועית ובמינימום זמן. הן עובדות מאוד יעילות. "גברים לא תמיד מבינים איך אישה יכולה לשלב בין שני הצדדים. התפיסה היא שאישה צריכה לבחור, אך זה לא המצב ובמרכז הירידים אנחנו מראות שאפשר גם אחרת, גם להתפתח מקצועית וגם לנהל חיי משפחה" מוסיפה.

 

מה ההבדל בין עבודה עם נשים לבין עם גברים?

"נשים הן יותר קשובות. לא תהיה להן בעיה לעבוד בצוות גדול, לשמוע דעות נוספות ואף לאמץ אותן. לגברים לעומת זאת, חשובה יותר האמירה ולא בהכרח ההקשבה", היא אומרת

 

תחום נוסף בו יש הבדל, לדברי בכר, הוא הביקורת. "לנשים יש את האינטליגנציה הרגשית לקבל את הביקורת, להבין ולתרגם אותה לכדי עבודה. אצל גברים ביקורת יוצרת אנטגוניזם. בנוסף, לגברים חשוב להראות שהם יודעים הכל  בעוד שנשים הן יותר מאופקות וצמאות ללמידה של דברים חדשים על מנת למקצע וליעל את עבודתן".

 

אפרת שפרוט  מנכ"לית עמותת עלם לנוער בסיכון

 

 

אפרת שפרוט, (41, נשואה + 2) מנכ"לית עמותת עלם משנת 2010 כמנכ"לית עלם, עמותה לנוער במצבי סיכון, ונבחרה להיות האישה הראשונה שתכהן בתפקיד יו"ר השולחן העגול התלת מגזרי במשרד ראש הממשלה.  

 

לדברי שפרוט, בתחום הטיפולי והחברתי יש, באופן טבעי, היצע גדול של נשים מוכשרות, דבר שמאפשר לעלם בעת גיוס נושאות תפקידים לבחור את הנשים האיכותיות ביותר לשורותיה. "מניסיון של 13 שנה בעלם ו- 5 שנים כמנכ"לית העמותה,  אני למדה שפעמים רבות נשים מצליחות לשלב בין תחומי החיים השונים (אישי, חברתי, עבודה) בצורה מיטבית" היא אומרת.

 

לדבריה, העדפת נשים בתפקידים שונים בעלם מאפשרת התמקצעות, הובלה והבאת הארגון להצלחות גדולות בתחומים שונים. כיום, גם הנשיאה, המנכ"לית והסמנכ"לית  של עלם הן נשים ומתוך 273 עובדים בעלם, 189 הן נשים.

 

מה היתרונות שבעבודה עם נשים?

שפרוט: "העבודה בעלם הביאה אותי להיכרות עם סקטור שלם של נשים מוכשרות בעלות יכולת נתינה ועם רצון אמיתי לשינוי חברתי. אני מרגישה שלנשים יש הבנה עמוקה של תהליכים, חשיבה יצירתית למציאת פתרונות. הן חושבות הרבה קדימה ויחד עם זאת מאוד פרקטי. נשים הן ביצועיסטיות מטבען. הן מאוד יעילות בתכנון לוח הזמנים- בשל הצורך שלהן לשלב את ענייני הבית והובלה בקריירה". 

 

שפרוט מציינת כי במיוחד בתחום שעלם עוסקת בו, שהוא סיוע לבני נוער במצבי סיכון ומצוקה, רוב הנשים מגיעות ממקצועות הטיפול והחינוך, הרבה עובדות סוציאליות ופסיכולוגיות – נשים בעלות יכולת הכלה גדולה מאוד של הקולגות וכמובן של בני הנוער המקבלים סיוע. "גם כאשר יש חילוקי דעות בעבודה-  נשים מדברות על הדברים, פותחות אותם וזה יוצר אוירה יותר חיובית ופחות טעונה, כי הכל בחוץ" היא מספרת.

 

אילו הנחות שגויות יש למעסיקים לגבי נשים?

שפרוט מונה 3 הנחות שגויות:

הנחה שגויה אחת היא שנשים עובדות פחות שעות. באופן אמיתי, בקיזוז שעות ארוחת הצהריים והסידורים והמילואים שגברים יוצאים אליהם – נשים עובדות יותר ומנהלות את הלו"ז שלהן בצורה קפדנית ויעילה.

 

הנחה שגויה שניה – שנשים יותר עדינות ופחות אסרטיביות בהובלת תהליכים. "אני מצאתי שברוב תהליכי השינוי האסטרטגי בעלם נשים הצליחו לקבל החלטות קשות אך נכונות בצורה מרשימה שקידמה את העמותה", היא אומרת.

 הנחה שגויה נוספת היא שנשים פחות טובות בניהול כספים ומספרים- נשים בעמדות מפתח מנהלות תקציבים גדולים מאוד בצורה יעילה, אחראית ויצירתית, לדבריה.

 

מה ההבדל בין עבודה עם נשים לבין עם גברים?

"אני לא רואה הבדל גורף. הדבר מאוד תלוי אישיות של העובד או המנהל שמולך. אבל כן ניתן לומר שניהול נשי הוא בתפיסה מעוגלת ותהליכית יותר. לעיתים דווקא בדרך זו מגיעים לתוצאות טובות ולאפקטיביות רבה" אומרת שפרוט.

 

דפנה צורי, מנכ"ל היכל התאטרון בקריית מוצקין

 

 

דפנה צורי, 55,  מ"מ מנכ"ל היכל התאטרון בקריית מוצקין מעסיקה רוב נשי מובהק. סה"כ כ- 30 נשים עובדות תחת ניהולה. צורי מעידה על עצמה כי היא אוהבת להקיף עצמה בנשים במסגרת העבודה ורואה אותן כמשפחה.

 

מה ההבדל בין לעבוד עם נשים לבין עבודה עם גברים?

"נשים מדברות באותה שפה, נוח לייצר איתן קשרים קרובים ויש לנו חוש הומור משותף. נשים מדברות יותר, יורדות לעומק לעומת גברים שנרתעים מלדבר הרבה. קל לי להבין נשים ולכן קל יותר לנהל אותן, אני מרגישה שאנחנו מדברות באותה השפה. עם זאת, נשים צריך  פגיעות יותר. בהתנהלות מולן צריך לשים לב יותר כדי לא לפגוע, חס וחלילה", אומרת צורי.

 

באיזה שלב הבנת שאת מעדיפה לעבוד עם נשים?

"כשהגעתי לתקשורת לפני מעל ל- 20 שנה הייתי צריכה להילחם על מקומי רק כי הייתי אישה". צורי מאמינה שתפקיד צריך "לקחת ולא לקבל" וליצוק בו תוכן כדי להפוך אותו למשהו משמעותי. "כל עשיתי כדי להתקדם" היא מספרת. " וכך עשיתי כדי להתקדם. תמיד עשיתי יותר כדי להצליח. ההעדפה לעבוד עם נשים לא נבעה מנקודת מפנה, אלא תהליך שקרה לאורך שנים. כמובן שגם גברים אני קולטת לעבודה אבל עד היום התברר לי כי לנשים יש יותר יכולות שמתאימות לעבודה בצוות התאטרון".

 

מה היתרונות של לעבוד עם נשים?

"אני מאמינה בכוח הנשי. נשים מסוגלות לעשות כמה דברים במקביל, הן בעלות אינסטינקטים טובים, מטפחות ומייצרות קשרים טובים, בעלות אינטואיציה חדה. אני, כאימא,  יכולה להבין את העובדות שלי ולהתחשב בהן. אני מאמינה שככל שאת משקיעה בעובדות ומתחשבת- את מקבלת מהן יותר".

 

אילו הנחות שגויות יש למעסיקים לגבי נשים?

צורי מציינת שישנם מעסיקים שרואים אישה מועמדת לתפקיד ומיד חושבים רק על חופשות לידה, על חופשות מחלה עם הילדים, או על חוסר התמודדות פיזית עם אתגרים קשים. הנחות שגויות נוספות שהיא מציינת הן  שנשים לא מפרגנות אחת לשנייה. "כשהצוות מגובש, העובדות מאוד מפרגנות אחת לשנייה. עובדים על זה והכול מסתדר. בכל מערכות היחסים בין אנשים צריך להשקיע. כך גם בעבודה", היא מחייכת.

 

 

kenes nashim_ad 9