שמי איילת אפיק דותן ואני מנהלת שכר והטבות באינטל. אנחנו באינטל, כל הזמן חושבים איך אפשר לקדם יותר נשים בארגון. איך לגרום לכך שיהיו יותר מנהלות בתפקידי מפתח. לא כאפלייה מתקנת, אלא מתוך מקום שהחדשנות הטובה ביותר מגיעה מכך שבתפקידים שונים יש מגוון ושונות. זו הסיבה שאינטל משקיעה רבות בקידום נשים בתוך הארגון. 

 

לא בגלל אפליה מתקנת. איילת אפיק דותן 

 

אינטל היא חברת ההיי-טק הגדולה ביותר בישראל וזוכה קבועה במקומות הראשונים בתור "מקום העבודה הטוב ביותר בישראל". בשנה החולפת זכינו גם בתואר מקום העבודה הטוב ביותר לנשים בישראל, לצד זכייה במקום השני בתור המעסיק החברתי והשיוויוני ביותר של עיתון כלכליסט. בין הסיבות ניתן למנות את התרבות הארגונית, מדיניות השכר, ההטבות והרווחה שאנו מיישמים במקום העבודה. זאת במטרה שיותר נשים ימצאו באינטל מקום עבודה מתגמל, מאתגר, שיוויני - ומשפחתי. באינטל יש המון גמישות שמאפשרת לך לצאת בשעות סבירות. אם יש לי יום הורים בשעה שלוש אחר הצהריים בבית ספר או בגן, אני הולכת בלי בעיה עם הילדים. ולאחר מכן, אם צריך, אני בתשע בערב מתחברת למחשב ומשלימה מה שצריך או עובדת מול ארה"ב. אני עצמאית בניהול הזמן שלי. לא צריך באינטל להחתים כרטיס נוכחות. למנהלים שלי חשובה התפוקה שלי והערך שאני מביאה, ולא מתי אני מגיעה או עוזבת את העבודה.

אמנם העבודה בהיי-טק מעניקה שכר מתגמל, אך היא גם מאתגרת ומורכבת. למרות שאינטל עושה מאמץ כביר לאפשר לעובדים ולעובדות למצוא איזון בין עבודה ובית – עדיין מדובר בעבודה קשה ומורכבת. עם זאת, ישנם פתרונות שמאפשרים לאינטל לסייע, למשל, כמו שבהיי-טק יש תקופות לחוצות יותר. יש הבנה שלצד השאיפה להצלחה ומצוינות, יש לעובד משפחה – וחייבים להתייחס לזה. אני שומעת מחברות וידידות שעובדות בחברות היי-טק אחרות שלהן יותר קשה לווסת את איזון עבודה בית. אצלי, אולי מכיוון שזה מוטמע נורא חזק בתרבות הארגונית של אינטל, זה הרבה יותר קל.

מאז שאינטל נוסדה, היא פיתחה תרבות מאוד שיוויניות ופתוחה. היא מאפשרת לעובדים להתקדם ללא קשר לדת, גזע, מין או לאום. זה משהו שקיים במטען הגנטי שלנו כחברה. זאת חלק מה-DNA שלנו. זאת מסורת שלכאורה הגיונית, אבל לא תמיד תמצא אותה בכל מקומות העבודה הישראלים. כאן זה לא משנה איפה שירתת בצבא או אם אתה מגיע ממקום כזה או אחר. כאן מה שחשוב זה מה אתה מביא לעבודה. מה התפוקה שלך. כל שאר הניואנסים לא חשובים. לא איך אתה נראה. לא איך אתה מדבר. העיקר הביצועים, ועל בסיס זה יקדמו את העובדת הלאה לתפקיד בכיר יותר. סביבת העבודה היא מעצימה ועובדת טובה לאורך זמן תתקדם, לעמדות בכירות ולעמדות מפתח. מכיוון שאינטל היא חברה גדולה ורב לאומית, אפשרויות ההתפתחות הן משמעותיות.

 

לא לחינם אנו זוכים להיות המעסיק הטוב ביותר בישראל בכל הקשור לראיית העובד כחלק ממשפחה רחבה. כל פעילויות הרווחה שלנו שמות דגש מאוד חזק על כך, ולכן אנחנו עושים פעילויות ייעודיות לילדים בחודש אוגוסט, מעניקים מתנות לילדים שעולים לכיתה א' או מתגייסים לצבא ודואגים שלאורך השנה תהיה להורים שלנו היכולת ללכת להצגות או מופעים משפחתיים במחיר מוזל.

 

דרך נוספת שאנו בוחרים לסייע ולהקל על העובדים והעובדות היא באמצעות מגוון רחב של שירותים בקמפוסים של אינטל. זה נשמע מצחיק, אבל זה שאפשרנו לעובדות לעשות טיפול קוסמטי או מסאג' במהלך יום עבודה, עושה המון לעובדות שלנו שיכולות לפנות מזמנן ולעשות זאת תוך כדי עבודה. הטבות נוספות הן חדר כושר ותוכנית בריאות health for life. כל זה נועד לאפשר לעובדים לבחור את הפעילות המתאימה להם ולעשות זאת תוך כדי יום עבודה. אנחנו מוכרים גם פירות וירקות ליד המפעל ואוכל מוכן לעובדים לקראת שבת, הכל כדי להקל ולתמוך במשפחה של העובד, מתוך הערכה לזמן היקר שלו ורצון לסייע לו להשקיע את זמנו במקומות החשובים לו, עם משפחתו.

 

אצלנו אגב, גם דואגים במיוחד להורים החדשים. מדובר הרי בשלב קריטי, בו חשוב לנו לתמוך באמהות ואבות. לכן פיתחנו תוכנית חזרה הדרגתית לעבודה. עובדת שמעוניינת יכולה לעבוד בחלקיות משרה, בהייטק, עד שלוש שנים מרגע הלידה. כמובן שזה צריך להיות מתואם עם המנהל, אבל נשים עובדות שלנו בחרו לנצל את התוכנית הזאת. ובעינינו זאת הצלחה גדולה. אני אישית עבדתי בחצי משרה לאחר החזרה מחופשת הלידה, וזה התאים לי. אמנם מדובר באתגר לא פשוט לעבוד עד אחת בצהריים בחברה כמו אינטל. אבל יש מוכנות ועושים כל מה שנדרש. יתרה מכך, פתרון נוסף שמצאנו כדי לשמר על איזון עבודה בית הוא 'יום עבודה מהבית'. עובד יכול לבחור יום אחד בשבוע, בתיאום עם המנהל, שבו הוא יכול לעבוד מהבית. נשמע חלומי? האמת שכן. עובדות רבות ועובדים רבים אמרו לנו שזה פתרון מצוין. במקום להימצא בכבישים, אפשר ליום אחד להישאר בבית ולעשות ישיבות טלפונית.

 

ביחס לשכר והטבות, אני יכולה להעיד שאינטל תמיד היתה חברה מתגמלת במיוחד. אחד הדברים שלא ידועים עליה היא השיוויוניות בהצעות השכר. באינטל יש נוסחה ברורה להצעת השכר לעובד שמבקש לעבוד לפי התפקיד, הניסיון המקצועי והשכלה. לכן יש פחות הטיות והשיוויון גדל. בנוסף, יש לנו אפשרות לתגמל עובדות במגוון דרכים. חלקן מונעות בהגדרתן מראש הטייה אפשרית. ישנן תכניות בונוסים - חלוקת רווחי החברה, אשר משולמים לפי ביצועי חברה. במקומות עבודה אחרים תיתכן הטייה בנושא ומתן שכר גבוה לגברים משיקולים זרים. אני יכולה לומר בפה מלא שיש לנו דרכים שונות ומגוונות להערכת עובדים בצורה הוגנת.

 

בשורה התחתונה, כל שנאמר לעיל מתגמד לעומת אחוז העזיבות הנמוך של עובדים ועובדות בחברה. עובדים נוטים לעבוד אצלנו תקופות ממושכות כי מדובר בחברה שכל הזמן מציבה אתגרים טכנולוגיים, פיתוח ועניין מקצועי ובו בזמן בוחנת איך אפשר להבטיח את התחרותיות על ידי הטמעת תכניות תגמול והטבות אטרקטיביות. אנחנו מנסים לראות כל הזמן שאנחנו נותנים מענה לצרכים השונים ובעיקר מבינים ומכבדים שעובד הוא חלק ממשפחה, ויש תקופות שבהן העובדת צריכה יותר להשקיע במשפחה. וזה בסדר גמור.

 

בעיני אולי הדוגמא הטובה לכך שהחברה מקדישה מאמצים רבים לכל נושא המשפחה היא שניתן מעת לעת, במיוחד בחופשים, לראות עובדים שלנו מביאים ילדים למקום העבודה. אנחנו מבינים את הצרכים השונים של העובדים והעובדות שלנו ושמחים לסייע להם.

___________________________________________________________

אינטל היא חברה אמריקאית שנוסדה בשנת 1968 בעמק הסיליקון ארה"ב ונמצאת בישראל משנת 1974. 40 שנה שבה החברה צמחה מחברה קטנה של 5 עובדים בחיפה לחברה שמעסיקה 10 אלף עובדים. היום ניתן למצוא בישראל עשרות קבוצות טכנולוגיות שונות ומגוונות. בשל העובדה שמרכז הפיתוח ומפעלי הייצור הוכיחו את עצמם לאורך השנים, בחברת האם נוטים להעביר למהנדסים ולמהנדסות הישראלים את הפרויקטים הטכנולוגיים המורכביים והקשים ביותר. השפיץ של הטכנולוגיה. הפסגה הטכנולוגית.