בעוד שאני טופחת לעצמי על השכם שבני הבכור זולל בהנאה קטניות, דייסת שיבולת שועל ומעדיף לחם מקמח מלא על פיתה או על בגט, הרי שעם בתי בת הארבע המצב שונה לגמרי. היא מסוג הילדים שאוהבים אורז, פסטה ופתיתים בלי כלום. ואם כבר אז רק עם קטשופ. הרבה קטשופ. על ירקות כמעט ואין מה לדבר, ואם כבר אז רק כמה פיסות של מלפפון וזהו. 
 
  • עוד באון לייף:
אני יודעת שאני לא לבד במערכה הזו, ובבתים רבים ברחבי הארץ נואמות אמהות שזה לא בריא, לא מזין, לא מחזק, אבל פתרון נראה לעין - אין. מזל שהתזונאית רויטל הרפז והנטורופתית רותם שלאוזר, שתיהן אמהות, החליטו לבוא לעזרת הורים רבים. הן ישבו וכתבו ספר ילדים מותח על אוכל בריא עם טובים ורעים בשם "להציל את אצידופילוס", דאגו לאיורים מקסימים (של רותם), ואפילו השחקן משה איבגי מקריין את הסיפור הקליט בחרוזים בדיסק הנלווה לספר.
 
ספר ילדים חדש בנושא תזונה. צילום: הדסטארט
 
אבל - ופה אתם נכנסים לתמונה - כדי שרותם ורויטל יעזרו לנו ההורים עם תזונת הילדים, הן צריכות שאנחנו נעזור להן, כי את הספר אי אפשר עדיין למצוא בחנויות. בארץ, וזה לא קשור לתזונה דווקא, לא קל בלשון המעטה לכתוב ספר וגם להוציאו לאור מבלי לשקוע בחובות. רויטל ורותם פנו לעזרת הציבור הרחב והשיקו קמפיין לגיוס תמיכה כספית וחברתית באתר הדסטארט, והצליחו לגייס את הסכום שביקשו. 
 
גדג'טים גאוניים למטבח בריא
אז עד שהספר ייצא ויעזור להורים רבים לשכנע את הילדים בצדקת דרכם התזונתית, הנה כמה גאדג'טים למטבח ורעיונות, שלפחות יהפכו את הכנת האוכל לבריאה יותר:
 
קוצץ ירקות ומערבל ידני: מי לא רוצה שהילדים שלו יאכלו סלט טרי מדי יום ואפילו בכל ארוחה? להבי החיתוך של חברת פרסקו יפרסו באופן גס ירקות קשים שייאספו במיכל המוצר ויחסכו את כאב הראש של קרש החיתוך. וגם אפשר להחליף את הלהב ולהפוך אותו בן רגע למערבל ידני בעזרת כנפי פלסטיק לערבול חומרים.
 
קוצץ ירקות פרסקו. צילום: יח"צ
 
כלי אידוי מבמבוק: אמנם לא גדג'ט חדש ואפילו די עתיק, אבל חשוב מאין כמוהו. רויטל הרפז מזכירה שאידוי היא צורת הבישול הבריא ששומרת הכי טוב על הערכים התזונתיים, והיא ממליצה להחזיק בכל מטבח כלי אידוי מבמבוק, כמו אלו שמשתמשים בהם במזרח הרחוק. 
 
הקפאה בריאה: קופסאות אחסון הן כלי שנמצא בכל מטבח, אבל השאלה אילו קופסאות בדיוק משמשות אותנו. האם אלו קופסאות פלסטיק שפעם מכרו בהן גלידה או חומוס או קופסאות פלסטיק בריאות או בכלל קופסאות זכוכית? כדי להשתמש בקופסאות גם במקפיא ובמיקרוגל המציאה חברת הקופסאות הוותיקה "לוק אנד לוק" קופסאות העשויות מתחתית פורצלן, כך שאפשר לחמם אותן גם בתנור (!) וגם במיקרוגל וכמובן במקרר ובמקפיא. 
 
כלי אחסון מפורצלן עם אטימה הרמטית מבית "לוק אנד לוק". צילום: יח"צ
 
מחלבד: רוצים גם לדלג על מוצרים עם חומרים משמרים וטונות של נתרן? תוכלו להכין בבית גבינה בעזרת שקית הבד העשויה מ-100% כותנה. לא צריך קורס גבנות רק לרכוש יוגורט, להוסיף קצת מלח (ואם רוצים לאבנה אז חומץ או לימון) ולהמתין לפחות שש שעות. רוצים לשדרג? הוסיפו עשבי תבלין, שום, ירקות טריים או קלויים. אפשר אפילו להכין כדורי לאבנה טעימים. 
פרטים נוספים באתר.
 
קוצץ בצל ושום: רבות דובר בשבחי הבצל והשום בתזונה, "האנטיביוטיקה של הטבע" יש מי שמכנה את הצמד. אבל עם יד על הלב, מי לא מתעצל לקצוץ בצל ושום? אז בשביל העצלנים שבחבורה נוכל להמליץ על קוצץ ייעודי, שאפילו לא גורם לדמעות.
 
קוצץ בצל ושום פרסקו. צילום: יח"צ
 
מדיד לרוטב: מכירים את הבקשה של האנשים שעושים דיאטה להגיש להם את הרוטב בצד? הם יודעים מה הם מבקשים. לפעמים סלט תמים עלול להפוך למלכודת קלוריות רק בגלל הרוטב. המדיד הגאוני Dressing lid יאפשר לכם להזליף כמות מדויקת של רוטב של כשתי כפיות. 
פרטים נוספים באתר.
 
מכשיר להכנת צ'יפס יותר בריא: למותג הצרפתי MASTRAD יש פתרון למי שאוהב צ'יפס, אבל לא יכול להתעלם מההיבט הבריאותי. ערכת טופ צ'יפס מאפשרת הכנת תפוצ'יפס ביתי במיקרוגל, ללא שמן. בערכה יש סכין לפריסה דקה של תפוחי האדמה ומשטח סיליקון מיוחד שתפקידו "לצלות" את הפיסות הדקיקות במיקרוגל (3 דקות בלבד) להפוך אותן לעיגולי תפוצ'יפס פריכים, בלי קלוריות מיותרות של טיגון, בלי נתרן והרבה יותר בריא.
 
מתקן לעשיית תפוצ'יפס בריא במיקרוגל. צילום: יח"צ
 
טיפים לסיום
רויטל גם מוסיפה שכדאי לבשל בסירי אלומיניום איכותיים ולהימנע מסירי אלומיניום ובכלל משימוש בנייר כסף ובתבניות אלומיניום חד-פעמיות או רב-פעמיות; להעדיף נייר אפייה אקולוגי, שלא עבר הלבנה בכימיקלים; לוותר על סירים ומחבתות קרמיים שאמנם שווקו כבריאים אולם מכירים מתכות רעילות כמו עופרת; ולהמעיט שימוש במיקרוגל, שמוריד ואף הורס חלק מהחלבונים ומהערכים התזונתיים של האוכל.