זה אלפי שנים נקשר שמו של הקקאו, חומר הגלם הבסיסי של השוקולד, עם תועלות בריאותיות רבות והוא ואף שימש כצמח מרפא ברפואה העממית במגוון תרבויות.

במאות האחרונות, עם הפיכתו של הקקאו לחלק אינטגרלי ממרכיבי השוקולד, עלתה לא אחת השאלה האם התועלות הרבות המצויות בקקאו נשמרות גם לאחר הפיכתו לשוקולד? ובכלל, האם ישנן הוכחות מדעיות התומכות בתועלות הרבות המיוחסות לו?

 

אז הנה לכם בשורות מתוקות – בשנים האחרונות יותר ויותר מחקרים מדעיים שופכים אור, תומכים ומבססים מחקרית את התועלות הבריאותיות הטמונות בשוקולד עתיר מוצקי קקאו, כלומר, שוקולד מריר.

 

מסייע באיזון מדדים בריאותיים

כך למשל, במרץ 2012 התפרסם מחקר שבחן 42 מחקרים קליניים אשר סקרו את התועלות הטמונות בשוקולד בקרב 1,297 איש שצרכו אותו. בניתוח של כל המחקרים יחדיו נמצא כי אכילת שוקולד עתיר מוצקי קקאו הטיבה עם רמות האינסולין בדם המשפיעות על איזון הסוכר בדם.

 

עוד נמצא כי אכילת שוקולד השפיעה לטובה על זרימת הדם בכלי הדם ובכלל זה על לחץ הדם. בנוסף, אכילת שוקולד נמצאה קשורה עם הפחתת רמות הכולסטרול הרע בדם ומשפיעה לטובה על מאזן השומנים הכללי בדם. החוקרים קשרו את ההטבה במגוון מדדי הבריאות הללו לתכולת מוצקי הקקאו הגבוהה בשוקולד.

 

שוקולד מריר גורם לשיפור התקפוד הקוגנטיבי והעלאת מצב הרוח. צילום: shutterstock

 

קקאו כנוגד חמצון איכותי

מוצקי הקקאו מכילים רמה גבוהה של נוגדי חמצון איכותיים שפעילותם נשמרת גם לאחר שילובו של הקקאו כאחד ממרכיבי השוקולד העיקריים. הסיבה המרכזית לכך היא שתהליכי שילוב הקקאו בשוקולד אינם פוגמים באיכותו.

 

אם לא די בכך, כדאי לדעת שמחקרים נוספים מצביעים על השפעה מיטיבה של צריכת שוקולד על מדדים נוספים, כמו העלאת תחושת השובע, שיפור התפקוד הקוגנטיבי וכן העלאת מצב הרוח.

 

כמה ולמה?

לפי המחקרים האחרונים, יש תועלות בריאותיות משמעותיות יותר בשוקולד עתיר מוצקי קקאו – ולכן, ככל שאחוז מוצקי הקקאו בשוקולד גבוה יותר, כך עולה תרומתו למדדי הבריאות. אבל בתזונה כמו בתזונה, גם כשמדובר באכילת שוקולד חשוב כמובן ליהנות מהטעם ומהיתרונות הבריאותיים שלו, אך להקפיד על צריכה מבוקרת ומדודה.

אז אתם מוזמנים להניח בצד את רגשות האשם שלכם וליהנות מטעמו הנפלא של השוקולד.

 

מתכון של חיים פלגי (הטכנולוג הראשי של שוקולד עלית) לפונדו שוקולד

אם לומר את האמת, תמיד אהבתי את השילוב של שוקולד ותותים. פירות באופן כללי משתלבים נהדר עם שוקולד מומס אבל כשזה מגיע לתותים… קיימת כימיה מופלאה בין הפרי האדום והחושני לבלילת הקקאו החמה, כמו היו זוג אוהבים שרק חיכה לרגע להיפגש.

 

מה צריך?

100 גרם שוקולד חלב
100 גרם שוקולד מריר

1 מיכל שמנת מתוקה

לטבילה בפונדו:

פירות מכל הסוגים והמינים, פרוסים וחתוכים, ביסקוויטים של פתי בר ומרשמלו

 

איך עושים?

הרתיחו מים ומיזגו לקערה גדולה או סיר.

הניחו בתוך המים קערה קטנה יותר שבתוכה השוקולד, שבור לקוביות (השתדלו שהמים הרותחים יעטפו ככל האפשר את הקערה, כמובן מבלי שיגלשו פנימה). 

המתינו מספר דקות, לאחר שהשוקולד מתרכך, ערבבו באמצעות כף מעץ.

לאחר שהשוקולד נמס, הוסיפו בהדרגה את השמנת המתוקה לעיסת השוקולד וערבבו בעדינות.כשהפונדו מוכן, השתמשו בשיפודי עץ ארוכים כדי לטבול את הפירות בשוקולד…

בתיאבון!

 

פונדו שוקולד. צילום: shutterstock