כשחושבים על אילת מדמיינים בטן-גב על שפת הבריכה או בחוף הים, קניות פטורות ממע"מ ואוכל בשפע, אבל אילת היא גם טבע - במים או ביבשה. הניגוד של הים הפוגש במדבר יוצר כמה וכמה אטרקציות שפשוט אי אפשר למצוא במקום אחר. הנה כמה מטיולי הטבע המפתיעים שיש לעיר הכי דרומית להציע:

 

שמורת דקל הדום: הכי צפוניים בעולם

בקצה הצפוני של אילת נמצאת שמורת דקל הדום. דקל הדום, שמקורו באפריקה (מצריים וסודן), הוא הדקל היחיד בעולם שגזעו מתפצל, ולכן לכל עץ יש כמה צמרות. מה עוד מיוחד כל כך בדקלים האלו לעומת אחיהם הנטועים בכל גינה ואי תנועה בארץ? שאלו, בנוסף לדקלי הדום בשמורת עברונה הסמוכה, הם דקלי הדום הצפוניים ביותר בעולם ולכן זכו לשמורת טבע קטנה.

 

מדקלי הדום אפשר להמשיך צפונה, בשביל המגיע לבאר עברונה (בתנאי שהיא פתוחה למטיילים, כדאי לבדוק לפני ההגעה בטלפון 3639*). הדרך משובצת בעצי שיטה, האופייניים למדבר. עם קצת מזל אפשר גם לזכות בתצפית על בעלי חיים.

 

הגעה: השמורה ממוקמת כ-100 מטרים דרומית-מערבית למעבר גבול ערבה. כביש חקלאי מסתעף מדרך מספר 109 (מחלף אילות-מעבר גבול ערבה), כ-50 מטרים לפני מעבר הגבול, ועובר דרך השמורה.

 

תשלום: בחינם.

 

דקלי הדום הצפוניים ביותר בעולם. שמורת דקל הדום

 

פארק הצפרות הבינלאומי: כאן נחים

עבור הציפורים בנדידת הסתיו, אילת והערבה הן תחנת התדלוק האחרונה לפני שהן ממשיכות דרומה, לאפריקה המאתגרת. ובעונת האביב, אילת והערבה הן תחנות מנוחה לציפורים אחרי חציית מדבר סהרה ולפני שהן ממשיכות לאירופה. חישוב פשוט מעלה שבצוואר הבקבוק הזה חולפים מדי עונת נדידה כ-500 מיליון ציפורים ובעלי כנף לכל הפחות.

 

בפארק הצפרות בצפון העיר נערכים סיורים מודרכים, פעילויות ניטור ומחקר, פעילויות חינוך ותיירות בנושאי טבע וסביבה ובעצם כל מה שקשור לאנשים ולציפורים. בפארק - אזור תיירותי לקהל הרחב ובו טיילת (המתאימה גם לעגלות ילדים ולכיסאות גלגלים) עם תצפיות לעבר הבריכות (בריכה מלוחה ובריכה עם מים רגילים), "המנחת" של הציפורים.

 

הפארק זכה בפרסים בינלאומיים רבים, והוא פתוח מדי יום ואפשר לתאם הדרכה מקצועית מרתקת, טיול בכמה שבילים ועוד.

 

הגעה: מכביש הערבה (כביש 90), פונים מזרחה בין סימני ק"מ 14-15 לכיוון מסוף הגבול ערבה (כביש מספר 109). לפני מסוף הגבול פונים ימינה (דרומה) ונוסעים כחצי ק"מ עד לכניסה לפארק.

 

תשלום:הכניסה בחינם, סיורים מודרכים בתשלום.

 

לפרטים נוספים

 

זכה בפרסיים בין לאומיים רבים. פארק הצפרות הבינלאומי

 

פארק תמנע: מסע מדברי לעבר

פארק תמנע, אחד האתרים המרשימים בארץ, נמצא כ-25 ק"מ מצפון לאילת ומשתרע על שטח של כ-60 אלף דונם. החורף הוא ללא ספק שעתו היפה של הפארק (אם כי בקיץ יש יופי של אירועי ערב ולילה, כולל קמפינג, תצפית כוכבים ועוד). אפשר לצאת לרכיבה באופניים כי לא חם מדי, לבקר באתרים הארכיאולוגיים הפטרייה, הקניון הוורוד, הקשתות, עמודי שלמה, עמק ציורי הסלע, מכרות הנחושת הקדומים ועוד, לשוט בסירת פדאלים באגם המלאכותי שבאתר, למלא בקבוקים עם חול צבעוני, לצאת לטיולים רגליים בשבילים, לצפות במיצג מולטימדיה, לבקר עם מדריך באוהל מועד המשוחזר של בני ישראל וגם להתפנק בחאן המלך שלמה עם ארוחת ניגובים מפנקת. כדאי לעקוב אחר לוח האירועים ולחפש פסטיבלים מיוחדים המתקיימים בפארק.

 

הגעה: פונים מכביש 90 ימינה (מערבה) בין סימני ק"מ 35-36.

 

תשלום:בתשלום, בהתאם לפעילות.

 

לפרטים נוספים

 

כדאי לחפש פסטיבלים מיוחדים. פארק תמנע

 

צלילה לעושר התת ימי: חגיגה ססגונית

אילת בורכה באתרי צלילה מרתקים, ששווה להגיע בשבילם גם מרחוק. הנה כמה מהם:

 

שמורת חוף אלמוג- שונית האלמוגים באילת, המשתרעת לאורך של יותר מקילומטר מרצועת החוף, היא אתר פופולרי חובה לצוללים מקצוענים ומשנרקלים. השונית מורכבת מקיר אלמוגים הצונח לעומק של כארבעה מטרים, סלעי ענק וקיר אלמוגים נוסף. בין לבין שוחים יותר מ-2,500 מינים של דגים ויצורים ימיים, חלקם אנדמיים לים סוף.

 

גן הצלופחים- נמצא מצפון לשמורה, מול מועדון הצלילה אקווה-ספורט, ובו צלופחים העומדים זקופים.

 

המגדלור- הנמצא בתחילת החוף הדרומי ובו שני מסלולים מעגליים עם כניסות מסומנות.

 

הסטי"ל- כלי שיט של חיל הים שהוטבע בשנת 1994 מול המרינה הדרומית ומהווה היום אתר צלילה.

 

אתר חובה לצוללנים. שמורת חוף אלמוג

 

הקניון האדום: ממש לא שופינג

הקניון האדום הוא לא עוד מרכז קניות בעיר, אלא מסלול טיול קצר ומלא חוויות ליד אילת. גולת הכותרת היא ירידה לקניון האדום, הנקרא כך בשל אבן החול האדומה, בעזרת סולמות ויתדות. הקניון נוצר משיטפונות שיצרו נקיק צר באבן החול באורך של כ-200 מטרים ובעומק של כמה עשרות מטרים. מדובר במסלול מעגלי בדרגת קושי קלה והוא מתאים לכל גיל.

 

הצטיידו במפת סימון שבילים מספר 20 (הרי אילת)והגיעו לנקודת ההתחלה: מגרש החנייה של הקניון האדום (הסבר מפורט בהמשך). אחרי הליכה של שעה וחצי-שעתיים (כקילומטר) בין פיתולי האבן המגוונת, תחזרו שוב לחנייה, לא לפני חוויית הירידה בעזרת היתדות והסולמות.

 

אחד הדברים המרשימים הוא השכבות הגיאולוגיות של אבן החול הקשה: בלייה של מיליוני שנים יצרה תצורות טבע ייחודיות, שעברו תהליכים שונים, כמו התחמצנות של מתכות.  

 

הגעה לתחילת המסלול: עולים בדרך יותם (הכביש לבית חולים יוספטל) לכיוון מערב בכביש המטפס להרי אילת. לאחר כרבע שעה של נסיעה עוברים ליד מחסום צבאי המציין את מעבר גבול נטפים.9 ק"מ אחריו רואים שילוט המפנה ימינה לקניון האדום. יורדים מהכביש לדרך עפר המסומנת באדום. לאחר קילומטר אחד פונים לדרך המסומנת בירוק, ונוסעים כ-300 מטר עד לחנייה, שהיא נקודת היציאה. 

 

מתאים לכל גיל. הקניון האדום