ג'רמי ו-וויני עוד לא בני 40, אבל העובדה הפעוטה הזו לא הפריעה לבני הזוג לצאת ל"פנסיה מוקדמת" ולטייל ברחבי העולם, מבלי כל תכנית או כוונה לשוב לעבוד בשנים הקרובות. שניהם אמנם לא הקימו שום סטארט אפ מצליח, לא לקחו חלק בהנפקת ענק ולא ירשו סכום כסף אדיר שאפשר להם לעשות את כל זאת, אך לאחר שהשניים החליטו לחסוך את סכום הכסף אליו יזדקקו להמשך חייהם ופשוט לצאת למסע מסביב לעולם - שום דבר לא יכל לעצור אותם.

 

כשג'רמי רק סיים את לימודיו באוניברסיטה, הוא מספר, הוא היה שקוע בחובות כבדים של כ-40,000 דולר עבור שכר הלימוד והוצאותיו האישיות במהלך שנותיו כסטודנט. הוא התקבל לעבוד בחברת מוטורלה עבור שכר של 40,000 דולר בשנה (כ-13,333 שקלים בחודש), רכש בית משל עצמו, רכב חדש, ואפילו הצליח לשמור קצת כסף בצד מדי חודש כדי לכסות את חובותיו בזה אחר זה.

 

לא ישובו לעבודה בשנים הקרובות. וויני וג'רמי. צילום: מתוך הבלוג GoCurryCracker

 

אך למרות הצלחתו במאבק לעצמאות כלכלית ולמחיקת כל חובותיו, ג'רמי הרגיש שצריך לשנות משהו. לאחר מספר שנים החליט לעזוב את חברת מוטורלה, והתקבל לעבודה בענקית התוכנה מיקרוסופט, שם כבר זכה למשכורת גבוהה בהרבה. במשך 4 שנים, הוא נזכר, עבד כ-80 שעות בשבוע, היה מגיע למשרד בסופי השבוע, ולא הצליח להתנתק ולו לרגע מהמכשיר הסלולרי או מהמחשב הנייד.

 

רק כשחברתו באותם הימים "אילצה" אותו לצאת לחופשה בת חודש ימים בפיליפינים, הוא מעיד, הצליח להתנתק באמת. "במשך השבועיים הראשונים עוד לא הצלחתי להשאיר את הנייד בחדר", הוא נזכר. "בשבוע השלישי הגיע השינוי". ואז, התחיל גם הצעיר האמריקאי לתהות מדוע לא לחיות את חייו בחופש מתמיד. ה"חיידק" נכנס למערכת, ומאותו הרגע, כך נראה, קשה מאוד להיפטר ממנו.

 

כשהסתיימה החופשה חזר ג'רמי לעבודתו, אך הפעם עם מטרה ברורה אשר עמדה למול עיניו: להצליח לחסוך סכום כסף אשר יאפשר לו לעזוב את עבודתו ולהמשיך לחיות את שארית חייו כאדם חופשי ונטול דאגות. לאחר כשנה, פגש במסגרת נסיעת עסקים לטאיוון את וויני, והשניים נישאו במהרה והחליטו להפוך את החלום הרחוק של ג'רמי ליעד משותף, אשר שניהם יוכלו להשיג יחדיו - ולצאת לטייל ברחבי העולם כולו למשך שנים ארוכות.

 

כשהשניים שבו לארה"ב, מכר ג'רמי את ביתו. במקום לשלם את תשלומי המשכנתא המעיקים הם שכרו בית קטן יותר, בקרבת מקום עבודתו. הוא מכר גם את הרכב, והחליט להסתפק ברכיבה על אופניים מדי יום. בימים קיצוניים במיוחד (בעיקר בשיא החורף), היה לוקח אוטובוס לעבודה. במשך מספר שנים השניים קיצצו את הוצאותיהם למינימום ההכרחי בלבד וויתרו על קניות שאינן הכרחיות, על פינוקים, על יציאה לחופשות או אפילו על אכילה מחוץ לבית. "המזל שלנו זה שוויני מבשלת מדהימה", הוא חושף. "זה הפך את הצורך לצאת למסעדה פשוט לחסר רלוונטיות".

 

בשנה שעברה החליטו השניים שחסכו מספיק. שניהם התפטרו מעבודותיהם, ולאחר שבנם הבכור נולד - הם החלו לצאת לטיולים ברחבי העולם. במהלך השנה החולפת הם הספיקו לשכור בית ולנהל את חייהם במקסיקו, ועברו גם בבליז, בגואטמלה ובעוד כמה מקומות במרכז אמריקה. כעת, הם בטוחים כי ימשיכו לטייל ולחיות כבחופשה. השאלה היחידה אשר נותרה פתוחה היא מה יהיה היעד הבא שלהם.

 

אך מלבד הטיול היומי לחוף הים, הצלילות, הטיולים וזמן האיכות אשר הם מבלים יחדיו, וויני וג'רמי שמרו על התחייבות אחת: הם ממשיכים לתפעל בלוג מיוחד אשר מושך עשרות אלפי קוראים מדי יום בארה"ב. ברשימת הפרסומים שלהם הם מתארים את חייהם במצבם הנוכחי, משתפים את הקוראים כיצד העובדה שהם חיים בחופשה מתמשכת משפיעה על הזוגיות שלהם, על אישיותם ועל תפיסותיהם ביחס לחברה, ואפילו חולקים עם הקוראים עצות מיוחדות בדרך לחיסכון מרשים בעצמם - כך שאולי גם הקוראים יוכלו לצאת לפנסיה מוקדמת עוד בטרם מלאו להם 40.

 

אלו הן כמה מהעצות המועילות והמעניינות ביותר שפרסמו בני הזוג בבלוג שלהם:

 

1. תתחילו לחסוך כבר היום. בתור התחלה, אין "זמן טוב" להתחיל לחסוך בו. כמעט תמיד תהיה סיבה לדחות את המהלך, בין אם בגלל הכנסות נמוכות באותו פרק הזמן, האמונה כי המצב הפיננסי עומד להשתנות, או בגלל שאנו צופים הוצאה גדולה בעתיד הקרוב. אך למעט מקרים חריגים בלבד - כל אלו אינם באמת סיבות מדוע לא להתחיל לחסוך כסף בצד כבר היום. התחילו לחסוך היום, גם אם סכום קטן למדי. עצם החיסכון יכניס אתכם לריטואל הנכון, ובעתיד תוכלו להגדיל את הסכום אשר תחסכו מדי חודש. בנוסף, הריביות אשר תצברו על הכסף שתחסכו יוכלו להוות את ההבדל בעוד מספר שנים קדימה.

 

2. תשקיעו בחסכונות ולא בסגנון החיים. "חיים רק פעם אחת", אומרים רבים ממש רגע לפני שהם מוציאים סכום כסף גדול על הוצאה שאינה הכרחית כלל. זה כמובן נכון (לפחות ככל הידוע לנו), אך זה לא אומר שאנחנו צריכים להתעלם מהתכניות שלנו לעתיד. אם אתם מהסוג שמעדיף להתרכז רק בהווה מבלי לחשוב על העתיד - זה בסדר. אך אם תעדיפו לחסוך כסף בצד ולנצל אותו כבר בעתיד הקרוב, תזכרו שככל שתשקיעו כסף רב יותר כיום - כך תוכלו לקצור פירות רבים יותר בעתיד.

 

3. תלמדו לבשל ארוחות גורמה. אם כל שאתם יודעים לעשות במטבח הוא ביצה מקושקשת או כריך גבינה צהובה, לא פלא אם תעדיפו לאכול בחוץ באופן תדיר. אך אם תלמדו לבשל בישולי גורמה מורכבים - תוכלו לצמצם את הפעמים בהן תצאו למסעדות למינימום. לא רק מכיוון שהאוכל שתאכלו בבית יהיה מספק באותה המידה, אלא גם כי תהנו מהתהליך. בסופו של יום תחסכו ככה לא מעט כסף, וגם תרוויחו תחביב משותף מהנה.

 

בישול חוסך לא מעט כסף. צילום: shutterstock

 

4. תחזרו לרכב על אופניים. נכון, בערים הרריות במיוחד הניידות באופניים אינה דבר קל, וגם החודשים יולי ואוגוסט בישראל אינם מזמינים רכיבה בת חצי שעה אל מקום העבודה. אך במקרים רבים אחרים, אתם בהחלט יכולים לוותר על הנסיעה ברכב פרטי למקום עבודתכם, ותוכלו להמיר את הנסיעה ברכיבה על אופניים. שוב, הרווח פה הוא כפול ומכופל: גם תחסכו כסף, גם תעשו ספורט בריא במיוחד, וגם תזכו בעוד תחביב, שהוכח לא פעם כמוסיף רבות לתחושת הסיפוק וההנאה.

 

5. תיפטרו מהטלוויזיה. מעבר לעובדה שטלוויזיה מכלה נתח עצום מהזמן הפנוי שלכם ועשויה למנוע מכם מלבלות זמן יקר עם המשפחה או בני הזוג שלכם, מחקרים הראו כי אנשים אשר חדלו לצפות בטלוויזיה הוציאו סכומי כסף נמוכים בהרבה מאחרים על הוצאות צריכה פרטיות. בין אם אלו הפרסומות החוזרות ללא הרף ובין אם אלו התכניות אשר מעודדות את תרבות הצריכה המערבית, העובדה הפשוטה היא כי היעדר טלוויזיה יסייע לכם להוציא פחות כסף מדי יום, ולנצל טוב יותר את הזמן הפנוי שלכם.

 

6. תחיו בגדול בבית קטן. לדירה גדולה יש כמובן המון יתרונות: נוחות, רושם, והאפשרות לחדרים שאינם הכרחיים (דוגמת חדר טלוויזיה) הן רק כמה מהם. אך היא מביאה גם לא מעט הוצאות נלוות: הוצאות הניקיון גדלות, האחזקה, החשמל, הארנונה ואפילו הוצאות הריהוט גדלות ללא הרף עקב הצורך להמשיך ולמלא את הדירה. בנוסף, מחקרים קודמים הוכיחו כי ככל שיש לאדם יותר מקום פנוי - כך הוא רוכש יותר מוצרי צריכה (שכן הוא לא חושש באשר לשאלה הנצחית "אבל איפה נשים את זה?"). לכן, דווקא דירה קטנה אולי פחות נוחה בטווח הזמן המיידי - אך היא תסייע לכם לחסוך בגדול בטווח הזמן הרחוק יותר.

 

7.  נצלו את הכלכלה השיתופית. אחד הטרנדים החמים והמתפתחים ביותר בעולם כיום הוא "הכלכלה השיתופית", אשר מאפשרת לזרים מוחלטים ליצור קהילות מוגדרות ולסייע אלה לאלה עבור תשלום מוזל. Airbnb הצליחה לשבור כך את שוק המלונות ולסייע למיליוני תיירים להשכיר דירות או חדרים עבור מחירים נמוכים; "אובר" מצליחה ברחבי העולם להוריד את מחירי המוניות באופן משמעותי, ועוד ועוד רשתות מאפשרות לגולשים להשאיל חפצים או לקבל שירותים שונים עבור דמי תשלום נמוכים במיוחד. בנוסף, זו עשויה להיות רך לא רעה בכלל להשלים הכנסה מהצד - ולהגדיל את החיסכון שלכם קצת יותר.

 

8. תחשבו בגדול. נכון, אם תציבו לעצמכם יעד גבוה במיוחד הסיכוי שתצליחו לעמוד בו קטנים. אך הנתונים מוכיחים כי יעד גבוה גם מביא לתוצאות גבוהות יותר - לבטח כשמדובר ביעד מספרי דוגמת יעד החיסכון שלכם. קיבעו מראש יעדים לטווחים שונים, כך שתוכלו לעקוב אחר ההתקדמות שלכם לאורך זמן. עשו זאת באמצעות מעקב גרפי כלשהו, כך שתוכלו לחוש את התקדמותכם מדי יום, ולא רק באמצעות שורת המספרים בחשבון הבנק. והכי חשוב - עשו כל שביכולתכם כדי להגיע ליעד, גבוה ככל שיהיה. כך, יגדלו משמעותית הסיכויים שגם אתם תצליחו לצאת לפנסיה כבר בגיל צעיר - ותוכלו לצאת ולטייל בעולם, אם זה מה שתחליטו.

 

לכתבה בפורבס ישראל

 

לכתבות נוספות בפורבס ישראל: