אתם מקפידים מאוד על אורח חיים טבעוני. את מפתן דלתכם לא חצתה מימיה תרנגולת בדמוי שניצל והפרה המקשטת את קרטוני החלב וודאי לא תופסת לכם מקום על מדף המקרר. ולמרות זאת, כשמדובר בילדים שלכם, אתם שואלים את עצמכם אם גם הם צריכים ללכת באותה הדרך ומאיזה גיל.

 

"מזון מן הצומח לא יכול לספק לילד את כל הדרוש לו להתפתחות תקינה"

אם תשאלו את ד"ר אולגה רז, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי ת"א וראש המחלקה לתזונה באוניברסיטת אריאל, היא תסביר שכדאי לחשוב פעמיים על עניין הטבעונות כשמדובר בקטנים שלכם. "להבדיל ממבוגרים, תינוקות וילדים זקוקים לחומרים חיוניים לשם גדילה והתפתחות תקינה. מחסור באספקת חומרים אלה עלול לגרום לבעיות בגדילה ובהתפתחות הילד עד לכדי מצבים של פיגור שכלי. ילדים זקוקים לחלבון מלא, שאינו מצוי בצומח. באמצעות הליך דיאטה מדויק וקפדני ושילובים מסוימים של דגנים וקטניות, אמנם ניתן להשיג חלבון מלא, אך קשה לי לחשוב על תינוק בן 6 חודשים שבקשי למד לאכול שיוכל לעמוד בתפריט כזה".

 

ד"ר רז מסבירה כי כשמגדלים ילד שאוכל את כל סוגי המזון המומלצים, דואגים פחות מכך שיחסרו בגופו מרכיבים חיוניים. לדבריה, בתפריט טבעוני שאינו מספק את כל רכיבי המזון הדרושים, חסרות חומצות אמינו, החיוניות לבניית חלבונים בגוף האדם.

בנוסף, ויטמין,B12  האחראי בין היתר על יצירת תאי דם אדומים ומסייע לפעילות התקינה של מערכת העצבים, אינו ניתן להשלמה על ידי תזונה מן הצומח, אלא רק ע"י נטילת תוספי מזון, וברזל מן הצומח נספג פחות מאשר ברזל מן החי.

גם סידן המצוי בשפע במוצרי חלב, אמנם ניתן להשגה באמצעות מאכלים כגון טחינה או כרוב,אבל על פי רז "מתי בפעם האחרונה ראיתם תינוק או ילד בן שנה אוכל כרוב וטחינה בכל יום? זה משהו שמאוד קשה לעמוד בו".

 

מעבר לכך, היא אינה מבינה מדוע לכפות על הילד לאכול בשר או חלב בניגוד לרצונו. "להוציא מקרים בהם הילד מבקש לאכול מזון טבעוני, אני חושבת שיש מקום לתת לילד לגדול ולהחליט אם הוא אכן מעוניין בתפריט כזה. כפיית עניין הטבעונות על ילדים אינו הוגן בעיני, כיוון שבעצם מחליטים עבור הילד החלטה שלא הוכחה כנכונה מבחינה תזונתית".

 

ומה בנוגע למוצרי חלב לאור האמירות השנויות במחלוקת בדבר תרומתו לבריאות הגוף?

"אין כל מניעה מאכילת מוצרי חלב, כל עוד הדבר נעשה במידה סבירה ולא קיימת בעיה של אלרגיה או אי סבילות ללקטוז. אחרי הכל, מדובר במקור זמין ומצוין לסידן ואני לא רואה סיבה להוציא אותו מהתפריט בגלל 'טרנד' כזה או אחר".

 

 

אבל יש גם מי שחושבת אחרת. "מחלות כרוניות כמו סוכרת, מחלות לב, השמנה ויתר לחץ דם הרבה יותר נפוצות בעולם המערבי לעומת חסרים תזונתיים שעליהם ניתן להתגבר בקלות יחסית, בעזרת הדרכה מקצועית ונטילת תוספים במידת הצורך", טוענת קארין לייבוביץ, תזונאית קלינית המתמחה בטבעונות.

 

לעומת ד"ר רז, לייבוביץ סבורה שאין כל מגבלה בריאותית לגדל ילד בבית טבעוני. "מנתונים שמציגה האקדמיה האמריקאית לתזונה ודיאטה עולה כי תזונה טבעונית היא בטוחה וראויה מבחינה תזונתית בכל שלבי החיים: הריון, ינקות, ילדות וכמובן בגרות.

לפי עמדתה, נראה כי ילדים טבעונים גדלים באופן תקין וזהה לזה של ילדים שאינם טבעוניים. זאת בהנחה שדיאטת הטבעונות מאוזנת וכוללת את כל מרכיבי המזון החיוניים.

בנוסף, לאורח חיים טבעוני מאוזן, יש השפעה טובה גם בטווח הקצר. "ילדים כאלה אוכלים יותר ירקות, פירות ומזון מזין שאינו מעובד כמו קטניות, אגוזים ודגנים מלאים. אם נחשוב על זה, נראה שרוב ה"ג'אנק פוד" בעולם והאוכל המעובד כולל מזון מהחי: המבורגר, נקניקיות, שניצל מעובד ופיצות. כל אלה אינם נכללים בתפריט הטבעוני. אי לכך, ילדים טבעוניים נוטים להיות בעלי הרגלי אכילה טובים יותר גם בתור מבוגרים ולכן יסבלו פחות ממחלות כרוניות כגון השמנה, סוכרת, לחץ דם גבוה ומחלות לב".

 

רז סבורה כי גם "גם אנשים שאינם טבעונים יכולים לבחור לחיות אורח חיים בריא". מבחינה זו אכן ניתן לזקוף לזכותם של הטבעונים, מבלי להכליל כמובן, את העובדה שהם מקפידים על אורח חיים בריא, בממוצע, יותר מאשר אדם שאינו טבעוני. זאת משום שבד"כ הם אוכלים מזון המכיל סיבים תזונתיים רבים, המסייעים בפעילות תקינה של מערכת העיכול, אינם מעשנים ואינם אוכלים אוכל מעובד המכיל חומרים בלתי רצויים. עם זאת, חשוב לציין  שאת כל הדברים הללו ניתן ליישם גם באורח חיים שאינו טבעוני, הכל עניין של אורח חיים וחינוך לתזונה נכונה".

 

אם בכל מקרה החלטתם לגדל ילד "טבעוני", הנה כמה טיפים חשובים שמנדבת קארין לייבוביץ:

1.    חשוב שהתפריט יהיה מאוזן ויכלול על בסיס יום יומי מרכיבים חשובים : קטניות, ירקות, פירות, דגנים, מזון עשיר בברזל ובסידן, אגוזים  ושומנים מהצומח.

2.    התייעצו עם דיאטן/ית שמתמחה בתחום, לצורך הרכבת תפריט אישי המתאים לגיל, למין ולצרכים האנרגטיים של הילד/ה .

3.    כל טבעוני, בכל גיל ,צריך לקחת תוסף ויטמין B12 , בהתאם להוראות הרופא /הדיאטן.

4.    במקרה שרצון הילד אינו עולה בקנה אחד עם זה של ההורים (למשל כאשר הורים אוסרים על ילדיהם להפוך לטבעונים בשל חשש מחסרים תזונתיים או במקרה שהילדים מתנגדים לעניין הטבעונות), מומלץ להתייעץ עם דיאטן/ית מוסמך כדי לקבל תשובות לשאלות ולראות איך אפשר לחיות ב"שלום בית" למרות דעה שונה בענייני תזונה ואורח חיים. לשמחתנו בישראל אפשר למצוא שפע של מתכונים, תפריטים ומסעדות עם מנות טבעוניות ולכן אפשר ללכת על שולחן אחד: אוכלי כל, טבעונים וצמחונים.

 

תגובת משרד הבריאות:

המלצות התזונה בישראל לצריכת מאכלים מכל קבוצות המזון (המפורטות בפירמידת המזון הישראלית) מבוססות על המלצות של גופים מקבילים ברחבי העולם. המלצות אלה מבוססות על תוצאות סקירות ומחקרים רחבי היקף, אשר בוצעו באוכלוסיות גדולות בקנדה, אירופה, אוסטרליה ועוד, ועל הקשר שבין צריכת מזונות ורכיבי תזונה למדדי בריאות. משרד הבריאות מכבד את רצונם של אנשים להימנע מצריכת מזון מן החי מכל סיבה שהיא, אך לא ממליץ לציבור באופן גורף על אורח חיים צמחוני/ טבעוני.                   כאשר מדובר בבני נוער כדאי לשים לב לכך שצמחונות או טבעונות עלולה להיות גורם סיכון להפרעת אכילה ולכן כדאי לראות שלא חלה ירידה במשקל לא רצויה בעקבות אימוץ אורח חיים טבעוני או צמחוני.                                                                                         בקרב תינוקות עד גיל שנתיים, חשוב לצרוך מזון מהחי כך שרצוי לא לבחור בטבעונות, במידה ובכל זאת ההורים מעדיפים תזונה טבעונית צריך לדאוג לחלופות מתאימות ולתזונה מאוזנת בלווי תוספים בהתייעצות עם דיאטן/תזונאי מוסמך.