הורים, ככל בני האדם, אינם מושלמים, ולרובם יש הרגלים מגונים מסוימים. יש הורים החוטאים בעישון, בין אם בסביבת הילדים ובין אם בהיחבא (ולא לגמרי ברור לפי המומחים מה יותר גרוע – הניקוטין או השקר), אבל כולם תמימי דעים שהם לא רוצים שהילדים שלהם ילכו בעקבותיהם ויתמכרו אף הם לסיגריות. ברור שדוגמה אישית חיובית אין בסיפור הזה אז איך בכל זאת אפשר גם להמשיך לעשן וגם לגרום לילד שלך לא לעשן בעצמו? 

 

עוד באון לייף:

 

"ראשית צריך להתמודד עם העובדה שיש כאן מסר כפול" אומרת ד"ר טל שמר אלקיים, יועצת חינוכית וחוקרת ברשות למחקר ולהערכה, מכללת סמינר הקיבוצים, "הורים, משמשים מודל חיקוי לילדים. בהקשר הזה עישון לא שונה מכל התנהגות אחרת. לדוגמה, אם אתם רוצים לחנך את הילד לא לצעוק, פשוט אל תצעקו עליו, אם אתם רוצים לחנך את הילד לאכול בריא כדאי שתאכלו בריא. לכן הורים מעשנים יתקשו מאוד לעמוד מול המתבגר עם עמדה ברורה ועקבית של 'אל תעשן כי זה לא בריא'".

 

מירי זיו, מנכ"לית האגודה למלחמה בסרטן נגד עישון

הקליקו והאזינו לאהוד אברהמסון בשיחה עם מנכ"לית האגודה למלחמה בסרטן מתוך תכנית הרדיו ב- 103FM

 

רוצים להפסיק לעשן? אברהמסון- 9933* לכניסה לאתר הקליקו כאן

 

 

גם הורים עושים טעויות

לדברי ד"ר שמר אלקיים חשוב לשוחח בפתיחות עם הילדים, ובמסגרת השיחה ההורה לא יכחיש את ההתנהגות ולא יצדיק את בחירתו בעישון, אלא ישוחח עם הילד ויסביר לו שאכן, למרות שהעישון פוגע בו הוא מעשן וזו לחלוטין טעות שהוא עושה שיש בצידה מחירים לא פשוטים. "על ההורה המעשן להעביר את המסר שעישון גורם נזקים בריאותיים. אפשר ורצוי לדבר עם הילד על ההתמכרות ותוצאותיה. אחד המסרים המרכזיים הוא שההחלטה שלו (ההורה) לעשן מזיקה לו והוא לא היה רוצה לראות את ילדו גורם לעצמו נזק דומה. חשוב לוודא שהמתבגר מודע לנזקי העישון: המסר הוא שכמו בכל בחירה משמעותית בחיים, יש לבצע תהליך של חשיבה לפני, עם שקילת היתרונות והחסרונות (הבריאות, הריח, השיניים, הפגיעה בכושר הפיזי ועוד). חשוב לנהל שיח מתמשך על לחץ חברתי, משמעותו והשלכותיו".

 

איזו השפעה יש להורים מעשנים על ילדיהם?

"חשוב לדעת שלפי מחקרים יש שתי קבוצות של בני נוער שמועדים לעישון יותר מאחרים: מתבגרים שהוריהם גרושים (וזה כבר לכתבה אחרת) ומתבגרים שהוריהם מעשנים. דרך אגב, אותם מחקרים מספרים שאם הורה מפסיק לעשן עד שבנו/בתו בני שמונה, הסיכון לכך שהילד יעשן יורד בצורה משמעותית", מסבירה ד"ר שמר אלקיים, "כאשר ההורים מעשנים יכולים לקרות שני דברים: אם יתמזל מזלכם, מתוך תהליך האינדיבידואציה, המתבגר ירצה לאמץ דפוס התנהגות הפוך מכם ולכן יביע סלידה עמוקה מעישון. אם לא, המתבגר יפנה לעישון אם מתוך התרסה ('אם לך ההורה מותר אז גם לי מותר') ואם מתוך שנים של אימוץ המודל ההורי".

 

 

מה לא לעשות בשום אופן?

"בשום מקרה לא לעשן עם הילד ביחד כמו שקורה לפעמים כשהורה רוצה להפוך לחבר של הילד שלו", מזהירה ד"ר שמר אלקיים, "מומלץ לא להפוך את הנושא למאבק. ככל שתתנגדו לעישון ותאבקו בו, במיוחד אם אתם עצמכם מעשנים, כך יגדל ערכו כריגוש וכביטוי למרד ולעצמאות".

 

עיפרון במקום סיגריה

אהוד אברהמסון, מייסד מכון אברהמסון ומומחה לגמילה מהתמכרויות, מסביר כי ילדים הנולדים לבית של הורים מעשנים נפגעים בראש ובראשונה פיזית. "הנודיות בריאות אצל ילדים רגישות יותר לרעלנים בעשן מאשר אצל המבוגרים. תינוק שגדל ברחם של אם מעשנת פשוט נחנק כמו שראינו בסרטון המפורסם שהתפרסם ברשת. הוא מקבל פחות חמצן. אחרי שהוא כבר יוצא מהרחם הוא ניזוק מהחומרים הכימיים המועברים בחלב האם בהנקה וכשהוא גדל הוא נפגע מעישון פאסיבי בעוצמה גבוהה מאוד", מסביר אברהמסון, "בנוסף לפגיעה הפיזית, ילדים להורים מעשנים גדלים לעתים קרובות להיות נערים ומבוגרים מעשנים כי הם מחקים את הוריהם, זו הדוגמה האישית שהם מקבלים ובגיל צעיר הם מתחילים להסתובב עם עיפרון או טוש בתור סיגריה כמו אבא או אמא. בהמשך הם לוקחים סיגריה מהחפיסה ועדיין לא מדליקים ובגילאי העשרה הם כבר מתחילים לעשן".

 

במה שונה התמכרות בגיל צעיר?

"ההתמכרות בגיל צעיר מהירה וקלה יותר כי המוח 'מכיר' את החומרים הכימיים, לומד אותם ומתרגל אליהם. בגיל צעיר המוח אלסטי ופלסטי לטוב ולרע, כמו שקולטים מהר יותר שפה או לרכוב על אופניים כך מתמכרים מהר גם להרגל כמו עישון. מחקרים מראים שיש במוח שלנו תאים חקיינים, כך שגם ילדים ונערים שלא מעשנים בעצמם אבל חיים עם הורים מעשנים, חווים לעתים חוויה כאילו הם עצמם מעשנים וזה מוביל בהמשך להתמכרות".

 

 

מה הפתרונות העומדים לרשות הורים במטרה למנוע מהילד שלהם לעשן?

"הורים הרי רוצים בטובת הילדים שלהם, לכן חשובה הדוגמה האישית. אצלנו למשל, במכון, אפשר לעבור גמילה מעישון של בני נוער רק אם אחד ההורים מצטרף אף הוא לתהליך ועובר אותו יחד עם הילד. עשינו מהפכה נוספת ואנחנו מאפשרים גמילה לכל נער ולכל חייל\ת בסדיר ללא תשלום", אומר אברהמסון.

 

מהו הטיפ שלך להפסקת עישון?

"הטיפ החשוב ביותר הוא שגמילה אורכת לא יותר מ-72 שעות, וכדי לעבור אותה בהצלחה לבד יש לשתות כמויות אדירות של מים כדי להוציא מהגוף את הניקוטין מהר יותר. כך נעלמים מהר יותר התסמינים. כמובן שבמהלך 72 השעות האלו יש להתרחק ממעשנים כדי לא לספוג ניקוטין כמעשנים משניים", מסכם אברהמסון.

 

מילה על הפן הבריאותי

אם הילדים שלכם חשובים לכם, בטח תרצו לדעת עוד על הסכנות הבריאותיות הטמונות בעישון שלכם. ד"ר גל דובנוב-רז, מומחה לרפואת ילדים מבית החולים אדמונד ולילי ספרא לילדים,במרכז רפואי שיבא, תל השומר, מפרט: "נזקי העישון מוכרים ומוכחים חד משמעית וידוע כבר עשרות שנים שעישון מזיק. נקודה. אין הרבה תחומים ברפואה שיש קביעות כל כך חד משמעיות כמו שיש לגבי עישון. בעבור המעשנים עצמם הסיכונים הם סיכון מוגבר לכל סוגי הסרטן, גם סרטן ריאות, סרטן הרחם וכן הלאה, סיכון ללקות במחלות לב כלי דם, טרשת, שבץ מוחי, התקפי לב ועוד, שהם האחראים למיליוני מקרים של תמותה מדי שנה בעולם המערבי. בנוסף יש מחלות ריאה שאינן סרטן, מדובר במחלות ריאה ניווניות, שבהן יש הרס של רקמת הריאה עד להפסקת התפקוד".

 

 

יש גם שורה של סיכונים והפרעות להם חשופים מעשנים פסיביים - להלן הילדים. "הנזק העיקרי בעיני שיש לילדים להורים מעשנים הוא להפוך למעשנים מבוגרים בעצמם. מדובר בפי שלוש סיכון בהשוואה לילדים שהוריהם לא מעשנים. בנוסף הם חשופים יותר לבעיות של מערכת הנשימה, בראשן אסטמה, דלקות אוזניים, סיכון כפול למות עריסה, 60% יותר זיהומים שונים, למשל בדרכי הנשימה העליונות ועוד", מונה ד"ר דובנוב-רז.

 

מעשנים ועושים כושר? לא בדיוק מתקזז, לדברי ד"ר דובנוב-רז. "מחקרים הוכיחו שאפילו סיגריה אחת פוגעת במאמץ הגופני המרבי", הוא מסביר.