אם אתם עדיין לא יודעים מיהי שרה הנסון-יאנג אז הגיע הזמן לפגוש את הגיבורה הפמיניסטית החדשה בשכונה.

 

עוד באון לייף:

 

שרה הנסון-יאנג היא סנטורית באוסטרליה, הסנטורית הצעירה ביותר מאז שהוקמה המדינה והאישה הצעירה ביותר שנבחרה אי פעם לפרלמנט האוסטרלי. מדובר בפוליטיקאית פמיניסטית, תומכת נלהבת בזכויות לאימהות עובדות, נישואים חד-מיניים, רפורמות רחבות בחינוך והענקת מקלט לפליטים באוסטרליה.

 

ביולי 2012 פרסם מגזין הגברים האוסטרלי zoo (מעין 'בלייזר' לאוסטרלים) כתבה סאטירית על הנסון-יאנג בה הוא מבטיח לסנטורית שהמגזין יאכלס אנייה מלאה של מבקשי מקלט במשרדים שלו בתנאי שהיא תגיד כן לצילום "בטוב טעם" שלה בביקיני או בהלבשה תחתונה. לכתבה התווספה תמונת פוטושופ בה הודבק ראשה של הסנטורית לגוף של דוגמנית בחזייה ותחתונים סקסיים.

 

 

כשנשאלת השאלה "האם זה סקסיסטי?" הדבר הכי נכון לעשות הוא לשאול את עצמכם האם אי פעם מישהו עשה את זה לגבר. קשה לדמיין את אותו מאמר הומוריסטי עם פוליטיקאי גבר בתחתוני ספידו. אבל הנסון-יאנג היא אישה צעירה ונאה וזה לגמרי בסדר להחפיץ אותה ולהפוך את גופה לפאנץ' (אגב, לא מוצלח) לבדיחה.

 

למרבה השמחה, לא רק פמיניסטיות ממורמרות חשבו שההתנהגות הזו מקוממת. גם בית המשפט סבר כי המגזין חצה את גבולות הטעם הטוב. הנסון- יאנג הגישה תביעה בגין לשון הרע נגד 'באואר מדיה', המו"ל של המגזין. אתמול באה הסאגה לקצה בניצחונה של הסנטורית הלוחמת.

 

כחלק מההסדר בין שני הצדדים, פרסם המגזין את ההתנצלות הבאה:

 

"אנו מקבלים את הטענה שהמאמר היה בטעם הרע. הסנטורית הנסון-יאנג תרמה תרומה משמעותית למדיניות מבקשי המקלט במדינה הזאת. אנו מתנצלים בפניה על כל פגיעה שגרמנו לה".

 

 

בעקבות ניצחונה, היה להנסון-יאנג כמה דברים חזקים לומר על החשיבות של התנגדות להחפצה וסקסיזם: "כאימא, דאגתי שבתי תכתוב את שמי בגוגל ותמצא תמונות של הפנים שלי מודבקות לגוף נשי כמעט עירום לחלוטין. נשים צעירות צריכים לראות את המנהיגות הנשיות שלהן נוקטות עמדה ברורה ולא מתפשרת כנגד החפצה. הבת שלי לפחות חייבת לדעת שנלחמתי בזה. בין אם מדובר במגזין בוטה המיועד לגברים או בדפי העיתונים היומיים, אין מקום להשפלה של נשים ולרידוד עמדותיהן ודעותיהן. פוליטיקאיות מתמודדות עם ההתנהלות המבזה הזו באופן קבוע. מגיע הרגע בו את חייבת לסמן קו ברור ולנקוט עמדה נגד סקסיזם וגזענות."

 

היחס לפוליטיקאית לא מפתיע במיוחד והוא כמובן לא מתקיים רק באוסטרליה. במערכת הבחירות האחרונה זכתה ח"כ איילת שקד לקיתונות של הערות בוטות וסקסיסטיות על מראה החיצוני. הבולטת בהן הייתה הזמנה לערב להכות צעירות (האיות המכוון במקור), עם ציור של דמותה  בעירום, ועם נשק המכוון אליה. למה להתנגד לדעות של איילת שקד אם אפשר פשוט להשפיל אותה דרך מיניותה?

 

 

גם לאחר הבחירות כשנבחרה שקד לכהן כשרת המשפטים, היחס המזלזל המקטין, הסקסיסטי, זה שמכוון למראה החיצוני לא נעלם ולו לרגע. רק בחודש שעבר כתב השר לשעבר יוסף פריצקי בעמוד הפייסבוק שלו סטטוס המתנגד למינויה של של שקד. וכיצד נימק פריצקי את התנגדותו? ממש כך: "וואלה, זו הפעם הראשונה בישראל ששרת המשפטים יכולה לככב בלוח שנה שתלוי במוסכים". אם חשבתם שפריצקי נבהל מהסקסיזם המופגן והעלוב שיצא ממנו, טעיתם. הוא סירב לחזור בו מהדברים או להתנצל ואף הוסיף בריאיון ברדיו דרום את הדברים הבאים:

 

"הגברת שקד מופיעה השכם והערב בכל מיני מגזינים, במופעי אופנה כאלה ואחרים. הרי זה לא אדם שמתנזר מן המצלמה כדי להציג את הופעתו. זה לא חלילה שלקחתי מישהי שלא עמדה מעולם בפוזה דוגמנית מול המצלמה כדי להפגין את יופיה, והיא יפה מאד - כמו הרבה מנשות הרייך. אוי סליחה, אסור להשוות".

 

למרבה הצער, איילת שקד קיבלה את ההתייחסות המבזה כהתייחסות משפילה נוספת, אחת מיני רבות ולא תבעה את פריצקי.