אם השתתפתם פעם בשיעור פילאטיס, אתם ודאי מכירים את תחושת הריחוף והרוגע שיורדת על הגוף והמוח בתום השיעור.

 

התחושה הזו, שהיא תוצאה של השילוב בין העבודה הגופנית לעבודה על הנשימות, מזכירה מאוד את זו שמלווה את שיעורי היוגה – ולא בכדי. ממציא השיטה, ג'וזף פילאטיס, פיתח אותה על בסיס כמה שיטות אימון, שהיוגה תפסה מקום בולט ביניהן.

 

"בניגוד לשיטות התעמלות אחרות, פילאטיס שם דגש חזק על שרירי הליבה של הגוף, שהם השרירים שאחראים גם היציבה של הגוף וגם על היציבות שלו", מסביר ערן מנגל, פיזיותרפיסט מוסמך ומנהל תחום פיזיותרפיה במכון מדיקס.

 

לדבריו, ברגע ששרירי הליבה – שרירי הבטן והגב העמוקים – חזקים, אנחנו חופשיים לעשות המון דברים בחלקים המרוחקים של הגוף. זה משפיע למעשה על כל התפקוד של הגוף.

למי זה מתאים?

כמעט לכולם. פילאטיס מתאימה לבני כל הגילים: ילדים, קשישים וכל מה שבאמצע. "בניגוד לדימוי", אומר מנגל, "זו ממש לא התעמלות 'נשית'. היא מעולה גם לגברים".

 

מצב בריאותי. גם מבחינת מצב בריאותי השיטה מתאימה לכל אחד, למעט נשים בשליש הראשון להריון (בגלל העבודה על שרירי הליבה) או אנשים שהרופא אסר עליהם להתעמל בגלל בעיות צוואריות או בעיות גב מסוימות (למשל שבר בחוליה). פילאטיס לא גורם לעלייה בלחץ התוך הבטני ולא מפעיל לחץ על הלב או מביא לעלייה בלחץ הדם.

 

מה ההבדל בין סוגי הפילאטיס?

 "פילאטיס" הוא שם כולל לקבוצה של שיטות שכולן מבוססות על העקרונות הראשוניים שהציג ג'וזף פילאטיס (נשימה, ריכוז ושליטה, עבודה ממרכז הגוף, דיוק וזרימה). בארץ אפשר להתעמל גם בפילאטיס מכשירים וגם בפילאטיס מזרן בשילוב אביזרים שונים כמו גומייה, כדור, פיט-בול ועוד.

 

פילאטיס מכשירים. הפעילות מתבצעת בעזרת מכשירים ייעודיים, שאת חלקם פיתח ג'וזף פילאטיס בעצמו, ומבוססים על התנגדות של קפיצים. מומלץ במיוחד לשיקום מפציעות, מכיוון שהמכשירים מאפשרים עבודה ממוקדת המותאמת לסוג הפציעה.

 

פילאטיס מזרן. הפעילות היא בעיקר ביצוע התרגילים השונים על המזרן, יחד עם האביזרים השונים.

 

"התרגול בעזרת מכשירים הוא יותר קל ותרגול על מזרן הוא יותר קשה", מסביר מנגל, "אבל אם עושים את התרגול נכון – התוצאות הן אותן תוצאות. יש מאמנים שעובדים בשיטה יותר חזרתית, יש מאמנים שמגוונים יותר – אבל העקרונות הבסיסיים הם זהים ומה שחשוב זה הדיוק בתנועות".

למה כדאי לכם להתמיד בפילאטיס?

  • אינטגרטיביות: לעומת שיעור עיצוב סטנדרטי, שבו העבודה נעשית כל פעם על קבוצת שרירים אחרת,  בפילאטיס עובדים על כל הגוף בו זמנית. ברגע שאתה עושה תרגיל פילאטיס, אתה מתרכז בכל אחד מחלקי הגוף – העבודה היא  מאוד אינטגרטיבית. האינטגרטיביות משפרת גם את הבנת הגוף וגם את הקואורדינציה.
  • נשימה נכונה: השילוב של עבודת הנשימה הנכונה בתרגילים עוזר לווסת את הכוח שמופעל, בכל מקום אחר בגוף בעזרת הנשימה ומפיג מתחים.
  • ריכוז: העבודה בריכוז מוחלט וההתמקדות בצדדים השונים של הגוף תוך חתירה לאיזון מאתגרת גם את המוח ומביאה לשיפור הקשר בינו לבין הגוף.
  • חיטוב: האופי של הפעילות תורם לחיטוב של כל הגוף – זרועות, רגליים, ובעיקר בטן וישבן.
  • חיזוק רצפת האגן: מאחר ששרירי רצפת האגן שייכים לשרירי הליבה, ועובדים במהלך כל השיעור, השליטה בהם משתפרת והם מתחזקים ומעניקים תמיכה יותר טובה לאיברים הפנימיים. שליטה טובה על השרירים הללו עשויה גם להגביר את ההנאה בזמן קיום יחסי מין, מכיוון שהיא מאפשרת לבני שני המינים לשלוט יותר טוב בפעולתם של איברי המין.
  • עבודה בקבוצות קטנות: פילאטיס מכשירים למשל, מתבצע בקבוצות קטנות של עד חמישה משתתפים, ואילו בפילאטיס מזרן, האידיאל הוא לא לעבור את ה-15 משתתפים. הקבוצות הקטנות מאפשרות למדריך לוודא שהתרגילים מתבצעים נכון, להעיר לתלמידים ולתקן את התנועות שלהם.
  • גיוון: בפילאטיס יש כ-400 תרגילים ידועים ועליהם ניתן לעשות וריאציות רבות ושונות. "כל זמן ששומרים על עקרונות הפילאטיס כמעט כל דבר תופס", אומר מנגל, "ויש מורים שיכולים להציג בכל שיעור תרגילים חדשים".

יש גם חסרונות

  • העדר עבודה אירובית: פילאטיס הוא לא פעילות אירובית, ולכן לא משפר סבולת לב-ריאה ולא נחשב לפעילות ששורפת שומנים. אם אתם מעוניינים לרדת במשקל ולשפר סבולת לב-ריאה מומלץ לשלב בשגרת האימונים שלכם גם פעילות אירובית.
  • מחיר: פילאטיס מכשירים נחשבת לשיטת אימון יקרה יחסית. עלות של שיעור פרטי היא באזור ה-200 שקל, העלות של שיעור קבוצתי באזור ה-70 שקל. עלות של פילאטיס מזרן בדרך כלל דומה לזו של פעילויות אחרות, וכיום גם רוב מכוני הכושר מציעים שיעורי פילאטיס במסגרת מחיר המנוי שלהם.