פרסום מכתב התמיכה במאי פתאל ע"י 30 הקצינים היום הוא אירוע מכונן מבחינה ציבורית. סופסוף נשמע קול רם, ברור וחד משמעי של קציני צה"ל כלפי תופעת ההטרדות המיניות המתרחשת בצבא ההגנה לישראל. כולי תקווה שמכתב זה יהווה סנונית ראשונה של שינוי יסודי ועמוק בתפיסתם של גברים - חיילים וקצינים כאחד - לגבי תופעת ההטרדות המיניות בצה"ל ובהצטרפותם הציבורית למאבק נגד תופעה זו.

 

עוד באון לייף:

 

מכתב זה נולד, יש להניח, כתגובה לדבריה של מאי פתאל, שביקרה את מח"ט גבעתי, עפר וינטר, היות וכלל לא טרח במשך שנה שלמה להתעניין בשלומה. אך מנגד יצא מח"ט גבעתי מגדרו כדי להגן על לירן חג'בי. מכתב זה בא גם כתגובה לאטימות שנובעת מהאחווה הגברית ששוררת בקרב חלק ממפקדי צה"ל  - והיא שגרמה להם להביע תמיכה ללא עוררין בחג'בי, למרות מה שעשה.

 

הקצינים שחתמו על מכתב התמיכה פרצו את חומות השתיקה, את ההתכחשות ואת ההתעלמות שהפגינו חבריהם לנשק בפרשה זו. מה שקרה עד כה פשוט היה מקומם ובלתי נתפס: קבוצת קצינים מגנה על חג'בי במקום להביע אמפתיה כלפי חיילת צעירה שנאלצה לצאת ולתבוע צדק נגד מי שפגע בה. קבוצה של קצינים רואה אך ורק את המפקד המצטיין, מפקד כה "חם ואוהב ואמיץ" – עד שאינו יכול לשמור מרחק מהפקודה שלו. קבוצה של קצינים כלל לא סופרת ולו לרגע את פתאל ומה שעומד לנגד עינה הוא אך ורק הדאגה  - האם יצליחו להשפיע על שמירת הדרגות של חברם.

 

דברי הקצינים שהם מתביישים במפקדיה של פתאל, ושחשוב לדעת שיש גם קצינים אחרים – מעודדים ומשמחים. כיום כמעט ולא נשמעים בשיח הציבורי קולות ברורים, רמים וזועקים של אבות וסבים, קצינים וחיילים, מנכ"לים ועמיתים לעבודה שיוצאים להגן ולסייע לנשים שמוטרדות מינית. הגיע הזמן שבשיח על אלימות מינית ישמעו יותר ויותר קולות כגון אלו.

 

מכתב קצינים זה פורס שחור על גבי לבן גם את האמת שיודעת כמעט כל חיילת שמתגייסת לצבא. במכתבם אומרים הקצינים כי "השוביניזם הצה"לי צועק מכל בניין וההטרדות המיניות קורות בכל בסיס". זו אמת קשה וכואבת שקיימת כבר עשרות בשנים ועדיין לא השתנתה. "הצבא כשל בחינוך של קציניו וחייליו ובהתייחסותו למקרה שלך" כותבים הקצינים ודבריהם צריכים לשמש תמרור אדום לרמטכ"ל גדי אייזנקוט בהכשרתו את המפקדים הבאים של צה"ל. כך אי אפשר להמשיך יותר.

 

מכתב ה-30 מצית זיק של אופטימיות. סופסוף אחרי עשרות שנים של דממה נשמע קול גברי צלול, קול שצריך לשקף את רוח צה"ל. סופסוף סוף מביעה שורת קצינים בכירה את דעתה על העיוות המוסרי ששיקף את התנהלות הצבא. סופסוף ישנם קצינים שמבינים שמה שקרה למאי פתאל מבטא כשל בחינוך של צה"ל את קציניו וחייליו. דברי הקצינים מהווים גם זריקת עידוד למאבק המתמשך באלימות המינית בחברה הישראלית. הגברים בחברה הישראלית חייבים להבין שגם להם תהיה בעוד כמה שנים בת חיילת, ושצה"ל חייב להיות מרחב בטוח עבור כל מי שמשרתת בו.

 

והדבר החשוב ביותר הוא שמכתב קצינים זה מהווה הוכחה חשובה עבור מאי פתאל שהיא לא לבד, ושמאחוריה ניצבים ארגונים ויחידים, קצינים ואזרחים שרואים במעשה שעשתה באומץ לב בלתי רגיל, צעד נוסף וחשוב במאבק למיגור האלימות המינית בחברה הישראלית. התמיכה במאי פטאל שבאה לידי ביטוי במכתב קצינים זה היא עוד צעד מכונן במאבק.

 

להצטרפות ותמיכה במכתב הקצינים