?שלום, מדברת הגר שיזף, אני יושבת בחוף והוטרדתי מינית כרגע, תוכלו לשלוח לכאן מישהו??, אני אומרת לעצמי ומנסה לדמיין תרחיש בו שיחת טלפון למשטרה נגמרת בטיפול בתלונה שלי. אבל אפילו בתוך הראש שלי זה נשמע לא-אמין להחריד. אני מנסה לדמיין שיחה למערכת של אחד מאתרי החדשות הגדולים בישראל ובו הצעה לאייטם על הגבר שהטריד אותי אתמול ברחוב, בים או בבר ויודעת שבצדו השני של הקו ישב מישהו שישאל אותי שאלה אחת פשוטה - ?מה החדשות כאן??

 

עוד באון לייף:

 

ביום שישי האחרון, פורסמה בוואלה כתבה נדירה על הטרדות בחוף הים תחת הכותרת "הפלסטינים שמגיעים לחופי תל אביב לא עומדים בפני מראה הנשים". הכתבה תיארה בדאגה רבה את תופעת ההטרדות המיניות על ידי פלסטינים בחופי הים, כולל ציטוט של חוקר במשטרת תל אביב וצילומי אילוסטרציה של מטרידים פוטנציאלים (למצולמים אין קשר לכתבה, כמובן). השמחה על כך שפורסמה כתבה על הטרדות מיניות בחוף הים (שרבים רואים בו שטח הפקר, בדומה למועדונים וברים) ושהמשטרה מטפלת בנושאים כאלה התפוגגה במהירות לאחר שערכתי חיפוש גוגל קצר תחת הצירוף ?הטרדות מיניות בחוף הים?. חיפוש זה הוביל אותי לכתבה נוספת אחת ויחידה משנת 2007 בה בכלל דובר על מעשים מגונים ולא על הטרדות מיניות, וזאת למרות ש-83 אחוזים מהנשים בישראל דיווחו בסקר שנערך בשנת 2011 שהוטרדו במרחב הציבורי. התוצאות צריכות להוביל אותנו למסקנה אחת - הטרדות מיניות הן לא חדשות. החדשות כאן הן מי שמבצע את ההטרדות המיניות וזהות המטרידים היא הסיבה היחידה בגללה פורסמה הכתבה ולא דאגה לנשים.

כנשים שחוות על בשרן הטרדות מיניות על בסיס יומי, כתבות מסוג זה צריכות להטריד אותנו מאוד כי מה שעומד בבסיסן היא ההנחה שהפשע האמיתי הוא שדווקא פלסטינים מרשים לעצמם להטריד נשים מינית. כלומר, שגברים אחרים, לא יהודים, מעיזים להטריד אותנו - פתאום זה מזעזע, חיות אדם, דבר שיש להזדעק עליו ולפרסמו. כתבות מסוג זה לא רק שהופכות נשים לכלי ניגוח נגד אוכלוסיה שלמה, אלא גם מאשררות את זכותם של גברים יהודים לבעלות על נשים יהודיות - הן מנרמלות את ההטרדות מיניות היום-יומיות שכולנו עוברות, אלה שלא זוכות לכותרות או הזדעקות, אלה שאומרים לנו לגביהן ש?אתן בכלל צריכות להגיד תודה שמישהו מסתכל עליכן?. בכך שהן מייחדות הטרדות מיניות מצד פלסטינים כדבר איום במיוחד הן למעשה אומרות לנו משהו על חוסר הייחוד של ההטרדות שאנחנו עוברות על בסיס יומי על ידי יהודים. רק כשטהרת הנשים היהודיות מוצבת על השולחן, גברים יהודים נעמדים על רגליהם האחוריות נגד התופעה, רק אז תצוץ הכתבה הראשונה על מקרה של הטרדה מינית בחוף הים.

 

לא רק פלסטינים מטרידים בחוף הים. צילום: shutterstock

 

רס"ב יוני הירשהורן, חוקר במשטרת תל אביב, אמר בדיון הארכת המעצר של הצעיר הפלסטיני מחברון שנעצר לאחר שהטריד נשים בחוף, ש?הפלסטינים שמגיעים לחופי תל אביב לא עומדים בפני מראה הנשים?. ברור מאליו, כי אמירה זו מבדילה פלסטינים מגברים ישראלים וגורסת כי הם  באופן ספציפי ?לא עומדים? בפני מראה של נשים בבגדי ים. עם זאת, אנחנו יודעות שהאמירה על פיה גברים לא מסוגלים להתרכז, ללמוד או לשלוט בעצמם כשהם רואים פיסת גוף נשי היא מהתירוצים השכיחים ביותר בהם גברים משתמשים כדי להסיר מעצמם אחראיות למעשי האלימות כלפי נשים או כדי לתרץ הגבלות על חופש נשי - תשאלו את הנערות המדהימות שמובילות את מחאת המכנסיים, שזכו לתגובה כי "בנים בכיתתן לא יכולים להתרכז" כשהן מגיעות לשיעור במכנסיים קצרים או את מאי פתאל, שתמונת פרופיל שלה בבגד ים גררה תגובות שהאשימו אותה בחוסר תמימות ורמזו על אשמתה בכך שסא"ל לירן חג'בי הטריד אותה. התירוץ השחוק הזה, בו משתמשים גברים ישראלים והתקשורת הישראלית כדי להסיר אחריות מגברים מטרידים, הופך לפתע להוכחה לחוסר התרבותיות של הפלסטינים שמגיעים לחופי תל אביב, מבלי שגברים אחרים צריכים לתת דין וחשבון על אין ספור הפעמים בהן השתמשו באותו הביטוי כדי לתאר את עצמם בדיוק ולהצדיק את מעשיהם.

 

?אתם אונסים את הנשים שלנו, משתלטים על המדינה שלנו, אתם חייבים למות?, צעק דילן רוף החמוש ב-17 ביוני בזמן שהתפרץ לכנסייה אפרו-אמריקאית בצ?רלסטון, דרום קרולינה, ורגע קצר לפני שרצח תשעה בני אדם. התפישה שנשים הן רכוש, ש?הנשים הן שלנו?, הגברים, היא טיעון בעל היסטוריה ארוכה בביסוס גזענות והצדקת אלימות כלפי אוכלוסיות שלמות. אסור לנו לתת למאבק שלנו נגד הטרדות מיניות במרחב הציבורי לשמש למען השלטת פחד וחיזוק תפישות גזעניות כלפי אוכלוסיות שלמות, לא כשידוע לנו על בשרנו וגופנו שהטרדות מיניות הן דבר שאנחנו חוות בכל מקום - בארץ, בחו?ל, בחוף הים ובבית - ומכל חלקי האוכלוסייה.