אז עברתם את הדייט הראשון, את החופה, את ירח הדבש והנה אתם כבר מנהלים את משק הבית שלכם. ומה בנוגע לחשבון הבנק? משותף או נפרד? חשבון משותף הוא עדיין הבחירה המועדפת על הרוב, אבל לאחרונה נשמעים קולות רבים של זוגות שהחליטו להפריד כוחות, לפחות בכל מה שקשור לכספים.

 

עוד באון לייף:

 

כשאמיר (אדיר מילר) ברמזור מנסה להרגיע את קדחת הקניות של אשתו ולבקש שהיא תשתתף בנטל החשבונות וההוצאות, טלי (ליאת הרלב) מצידה כופה עליו לאחד את החשבונות שלהם. "כמה חסכת עד היום? הכול כולל הכול כולל הכול?" שואלת טלי בהתלהבות. "משהו בסביבות 110-111 אלף" משיב אמיר ביובש. "יואו אתה קולט שיחד יש לנו 114 אלף שקל?!" קופצת טלי בהתרגשות. יום אחרי זה בבנק הם מגלים שיחד יש להם 94,000 ש"ח. האם זו המציאות? האישה תמיד במינוס והגבר בפלוס?

 

אם שואלים את ליאת, בת 39, מתל אביב אז התשובה היא חיובית: "כשאני ובעלי התחתנו לפני 8 שנים, החלטנו לאחד את החשבונות שלנו. לאחר איחוד החשבונות הוא גילה לתדהמתו שאני במינוס של 30,000 ש"ח". לאחר הזעם הראשוני, בעלה של ליאת נרגע אבל אז התחילו להגיע החיובים החודשיים של האשראי של אשתו. "הוא לא הצליח לקבל את הבזבזנות שלי. כל החיובים היו של חנויות מעצבים או זארה. כל העסק קרס. רבנו המון. הוא לא הצליח לשאת את זה". מפה התחילה ליאת לסלול את הדרך לחשבון נפרד משלה. "הודעתי לו שאני לא ממשיכה ככה ושאני פותחת חשבון נפרד, ככה הוא לא יודע, הוא לא רואה והכול טוב. לחשבון המשותף אני מכניסה כסף קבוע והוצאות שוטפות מהמשכורת שלי. החשבון הנפרד שלי הוא לבזבזנות שלי". עם השנים המשכורת של ליאת הלכה וגדלה, אך ליאת לא טרחה לעדכן את הבעל והוא עדיין חושב שהיא מרוויחה פחות: "אני עדיין מעבירה את הסכום הקבוע, רק שיש לי עכשיו יותר כסף לבזבז על עצמי ועל קניות. הוא לא יודע".

 

אם הוא רואה יותר מדי כסף בחשבון הוא מתחיל להתבלבל. טל ברגר ורותם ענבר

 

לעומתה, טל ברגר, בת 30 ובוגרת תואר בכלכלה, יודעת איך לשמור על הכסף בבית. טל נשואה לרותם כבר שנתיים וחצי והם מנהלים חשבונות נפרדים. "משנינו אני זו שמבינה בכספים ולכן אני גם משקיעה את הכסף וגם מנהלת אותו נכון. התפקיד של רותם הוא לשלם את כל החשבונות, כי אם הוא רואה יותר מדי כסף בחשבון הוא מתחיל להתבלבל, והתפקיד שלי הוא לחסוך. אין פה תפקיד של גבר או אישה, זה קשור לאופי שלנו".

 

רותם מוסיף "בגלל שיש לי תחביב יקר - אני רוכב על אופנוע שטח, זה עוזר לי לא לראות כסף זמין בחשבון, אחרת הכסף נגמר מהר מאוד על הזמנות חלקים ושידרוגים לאופנוע".

 

 "זה רק מעצים את הזוגיות"

נעמה פולק ואבי דין, נשואים כבר שנתיים, מנסים לשמור על שלום בית דרך החשבונות הנפרדים: "הרעיון העומד בבסיס ההחלטה שלנו הוא למנוע ריבים מיותרים שנובעים מחשבון משותף. כשיש חשבון משותף כל אחד מהצדדים צריך לתת דין וחשבון על ההוצאות הפרטיות שלו. לי קשה עם עצם הרעיון שאני צריכה להצדיק הוצאות מסוימות כמו שמלה או נעליים שעלו לי הרבה כסף. מנגד, אני גם לא רוצה להתעצבן על הוצאות של אבי שעולות הרבה כסף, כמו אקס בוקס ב-4,000 ש"ח" אומרת נעמה. לדעתה צריכה להיות הפרדה גם בתחום הכלכלי וגם בעוד תחומים בזוגיות. "צריך לחזק את המרחב הפרטי של כל אחד מאיתנו. לכל אחד צריך להיות עולם ללא נגיעה של הפרטנר, כמו חברים שהם רק שלו, ולא חברים משותפים, תחומי עניין אישיים וכו'. רק ככה אפשר לנהל זוגיות טובה. אנחנו אנשים פרטיים ועצמאיים לפני שאנחנו זוג. זה רק מעצים את הזוגיות".

 

למנוע ריבים מיותרים. נעמה פולק ואבי דין

 

ומה קורה כשמדובר בזוג עם ילדים? האם זה בלתי נמנע לאחד את החשבונות כשהופכים למשפחה? לירז ורפי ביטון, נשואים כבר שמונה שנים והורים לשני ילדים בני שבע וחמש, בחרו להמשיך עם החשבונות המופרדים.

 

 "במשך 4 שנים, לפני שהתחתנו, התנהלנו מן הסתם בחשבונות נפרדים והכל עבד נפלא, לכן לא ראינו שום סיבה להפר את "השלווה" הזו עם חשבון משותף. כשהתחתנו ודיברנו על הנושא, הבנו שחשבון משותף הוא משהו שיכול לגרור אותנו לוויכוחים ובעיות בינינו והחלטנו לוותר על זה. שנינו ראינו את הזוגות האלה שהבעל מתקשר לאישה ושואל "על מה הוצאת 400 ש"ח?"  - זה נורא. אנחנו הבנו שמעולם לא התווכחנו על כסף ורצינו שכך זה גם יישאר. רפי משלם את שכר הדירה, חשבונות ומשכנתא ואני משלמת את הוצאות הלימוד והגנים של הילדים ואת הקניות. רפי רצה כלב ואני רציתי חתול. אז רפי משלם את ההוצאות של הכלב ואני משלמת את ההוצאות של החתול".

 

חשבון משותף יגרור אותנו לוויכוחים. לירז ורפי ביטון

 

האם הגישה הזאת מתחילה אי שם בדייט הראשון ההוא השנוי במחלוקת, בו בדרך כלל מצופה מהגבר לשלוף את כרטיס האשראי שלו?

"בדייט הראשון שלי ושל רפי אני התעקשתי לשלם על עצמי. מי קבע שהגבר צריך לשלם עליי? גם היום אני בגישה הזאת. זאת הדרך לזוגיות בריאה, לשחרר את הבן זוג, לתת לו להגשים את  החלומות שלו, אפילו אם הם נראים לי לפעמים שטותיים ולא מוצדקים. מובן שקרו מקרים ש"נעזרנו" אחד בשני אבל מצחיק ככל שזה ישמע, במקרים רבים גם החזרנו אחד לשני את "החובות".

 

טל מחזקת:" לפי דעתי צריכה להיות חלוקה כמו בדייטים. אם בדייט הראשון הגבר שילם עליי, אחרי שהוא ממש התעקש כמובן, אז בדייט השני אני אשלם, ולא בקטע של לפתוח חשבון, אלא לפי הזרימה. כך גם אנחנו מנהלים את הכלכלה בבית שלנו. פעם אני ופעם אתה".

 

אז האם חשבונות נפרדים הם התרופה המודרנית לשלום בית?

לירז: "זוגיות זה גם ככה קשה. יש כל כך הרבה דברים בזוגיות שמניעים אותנו ומשפיעים עלינו, למה כסף צריך להיות אחד מהם? אין סיבה שדווקא במשוואה הזאת של הכסף אנחנו ניפול, פשוט חבל".